Tamperelainen Galleria Himmelblau esittelee kahden pohjoisen taiteilijaystävyksen Jaakko Mattilan ja Petri Yrjölän teoksia. Oulunsalossa 1972 syntynyt Yrjölä aloitti maalaamisen perheen autotallissa, mistä tie kulki Limingan ja Kokkolan taidekoulujen kautta Helsingin Kuvataideakatemiaan. Yrjölä oli Ars Fennica ehdokas 2009, nykyisin hän asuu ja työskentelee Iissä.
Oulussa 1976 syntynyt Mattila suoritti taideopintonsa Englannin Farnhamissa ja hän on ehtinyt luoda jo kansainvälisen uran. Hänen töitään on ollut esillä muun muassa Ruotsissa, Saksassa, Englannissa, Ranskassa ja Italiassa.
Molemmat taiteilijat pitävät arvossa Reidar Särestöniemeä (1925–81) ja Gerhard Richteriä (s.1932). Särestöniemi tunnetaan suurista ja värikylläisistä Lappi-aiheistaan. Hänen taiteensa lähtökohtana olivat Lapin luonto sekä maakunnan ihmiset ja uskomukset. Hän sai mainetta pohjoisena mystikkona.
Richter ilmoittaa kasvutaustakseen 13 vuotta kansallissosialismia ja 16 vuotta itäsaksalaista kommunismia. Hän loikkasi länteen hieman ennen Berliinin muurin pystyttämistä. Richteriä on pidetty eräänä kaikkein tärkeimpänä toisen maailmansodan jälkeen eläneenä saksalaisena taidemaalarina. Hän on vaikuttanut varsinkin nuoren polven taiteilijoiden maalaustekniikkaan.
Mystiikkaa ja matemaattisia illuusioita
Molemmat, niin Yrjölä kuin Mattila kuvaavat luontoa, mutta hyvin eri tavalla. Yrjölän työt ovat moniulotteisia, kerroksellisia, mystisen kiehtovia ja salaperäisiä maailmoja sisältäviä suuria töitä. Yrjölän maalauksissa Kuningas on poissa ja Kuninkaan viitta luonto on kuningas. Jylhien, humisevien kuusien sijaan Kuningas on poissa -teoksessa jäljellä ovat suuret kannot, nuo puun hautamuistomerkit.
Neljä metriä leveä ja huoneen korkuinen maalaus Kuljit kanssani kuvaa saastunutta luontoa, jos niin haluaa nähdä. Vai onko se synkkä korpimetsä pimeydessä? Toisin sanoen alku ja loppu?
Siirtyminen Yrjölän töiden mystisistä luonnonmaisemista metsästä, merestä ja putouksista Jaakko Mattilan abstrakteihin töihin luo näyttelyyn kontrastia.
Mattila sanoo uskovansa illuusioon. Matemaattiset kaavat tuovat lohtua ja luovat vaikutelman, että ihmisellä ja ihmisen ymmärryksellä on merkitystä maailmankaikkeudessa. Voi ajatella myös, että matemaattisiin kaavoihin ja voitontavoitteluun sotkeutunut ihminen ei ymmärrä enää luontoa, vaan luonto meneekin yli hänen ymmärryksensä, kunnes on liian myöhäistä paeta ja tulla luontoa vastaan.
Mattila on taipuvainen ajattelemaan kiinalaisen Chuang-tsen tavoin: poista maan rajat taivaan rajattomuuden avulla. Lopulta kaikki 10 000 eläintä ovat kanssasi ja yhtä.
Mattilan ja Yrjölän näyttely on piristävän filosofinen kevään merkki taidekentällä.
Galleria Himmelblau, Finlaysoninkuja 9, Tampere:
Jaakko Mattilan & Petri Yrjölän maalauksia, 16.3.2014 saakka.