Viime päivinä on kohistu paljastuksesta, jonka mukaan Facebookin käyttäjät olivat tietämättään psykologisen kokeen aineistona vuonna 2012.
Viikon kestäneen kokeen aikana vajaan 700 000 englanninkielisen käyttäjän tunnetiloja manipuloitiin poistamalla heidän uutisvirrastaan joko positiivisia tai negatiivisia viestejä tai ujutettiin niitä uutisvirtaan. Sitten katsottiin, vaikuttiko tämä käyttäjien omiin päivityksiin.
Tämä ei kuitenkaan ollut ensimmäinen kerta, kun vastaavaa tutkimusta tehtiin käyttäjien tietämättä. Vuoden 2009 tammikuun ja vuoden 2012 maaliskuun välillä tehtiin Yhdysvalloissa laajempi psykologinen tutkimus, eikä siitäkään tiedotettu käyttäjille.
Asiasta kertoi brittilehti Telegraph jo maaliskuussa.
Sateinen päivä New Yorkissa
Tässä aiemmassa tutkimuksessa aineistona oli noin miljoona käyttäjää Yhdysvaltain sadasta suurimmasta kaupungista. Koska tutkimusaika oli pitkä, tutkittuja viestejä oli yli miljardi.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten käyttäjien päivityksiin vaikuttivat heidän kavereidensa viesteissä esiintyneet positiivisiksi tai negatiivisiksi tulkitut sanat.
Tutkimuksen mukaan sateinen päivä New Yorkissa aiheutti suoraan 1 500 negatiivisen viestin lisäyksen newyorkilaisten Facebookin käyttäjien keskuudessa sekä 700 negatiivisen viestin lisäyksen heidän muualla asuvien kavereidensa keskuudessa.
Tutkimuksessa laskettiin, että jokainen positiivinen päivitys poiki uusia positiivisia päivityksiä kertoimella 1,75, kun taas negatiivisten viestien kerrannaisvaikutus oli 1,29.
Eettinen kysymys
Telegraph-lehden mukaan kummallekin tutkimukselle on yhteistä se, että ne rikkovat Facebookin käyttäjilleen ilmoittamia menettelytapoja ja samoin tutkijoiden opinahjon, Kalifornian yliopiston eettisiä ohjeita. Syynä on nimenomaan se, ettei käyttäjiä informoitu koekaniiniksi joutumisesta.
Mutta Telegraph totesi myös, etteivät tutkimukset kuitenkaan olleet vastoin Facebookin käyttäjien hyväksymiä ehtoja. Niissä yhtiö pidättää itselleen oikeuden käyttää saamiaan tietoja muun muassa ongelmien korjaamiseen, testaukseen, tutkimustarkoituksiin ja palvelujen parantamiseen.
Sekä tutkimuksen tekijät että Facebook-yhtiö ovat ilmoittaneet, että analyysi tehtiin koneellisesti eivätkä tutkijat lukeneet yksittäisten käyttäjien viestejä.