KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Punkkarista tuli teatterintekijä

Risto Mykkänen on uransa aikana ehtinyt olla mukana 37 näytelmässä; myös muiden ryhmien kuin Sateliittiteatterin.

Risto Mykkänen on uransa aikana ehtinyt olla mukana 37 näytelmässä; myös muiden ryhmien kuin Sateliittiteatterin. Kuva: Kari Kauppinen

Jonkun on oltava pomo harrastajateatterissa. Työväen näyttämöpäivillä esiintyvässä pieksämäkeläisessä Satelliittiteatterissa se on Risto Mykkänen.

Kari Kauppinen
30.1.2015 14.46

– Mokat ovat oleellinen osa teatterin lumoa, sanoo pieksämäkeläisen Sateliittiteatterin moottori Risto Mykkänen.

– Teatteri ei ole elokuva, josta voidaan aina ottaa uusi otto, jotta lopputulos on täydellinen.

Mykkänen sanoo, että jokainen esitys on valtavan yhdistelmän tuote.

– Eli minulle se mielenkiintoisin vaihe teatterin tekemisessä on ajanjakso siitä kun valitsen näytelmän, joka tehdään aina ensi-iltaan asti. Se on joka kerta erilainen prosessi.

Sateliittiteatteri nähdään nyt viikonloppuna toista kertaa Työväen Näyttämöpäivillä

Mikkelissä.

– Mitään urasuunnitelmaa teatterin suhteen ei ole ollut, asiat ovat vain tapahtuneet. Kun aloitimme Sateliittiteatteria, niin ajattelimme, että nurkassa nyhvätään jotain juttua, ja nyt sitten ollaan menossa taas Näyttämöpäiville.

– Että hohhoijaa! huudahtaa Mykkänen tyytyväisenä, ehkä hieman ihmetellen. Ehkä ei sitten kuitenkaan, sillä onhan Sateliittiteatteri tehnyt historiansa aikana paljon erilaista, ja osaa tehdä. Teatteri on toki esiintynyt muillakin valtakunnallisilla teatteripäivillä.

Pieruryhmä herätti kiinnostuksen

Noin neljännesvuosisata sitten Risto Mykkänen, 50, oli nuori punkkarimies. Teatteri ei olisi oikein voinut vähempää kiinnostaa.

– Olin tuolloin muuttanut Pieksämäelle, jossa toimi taideryhmä Vox Flatus, Pierun Ääni. Se teki teatteria, rockia, performanssia. Näin, että tällainenkin voi olla oikein elävää.

Nyt siis tilanne on kääntynyt päälaelleen. Nyt Mykkänen on harrastajateatterin kanssa tekemisissä käytännössä päivittäin, ja työssäänkin järjestelee kulttuuriasioita. Mykkänen työskentelee kehitysvammaisten palvelukodissa ja suunnittelee sen asiakkaiden vapaa-aikaa.

Sateliittiteatteria syntyi aikoinaan Mykkäsen ja muutaman muun touhuista.

– Perustettiin tämä vuonna 1993, kun kaveriporukalla tehtiin lastennäytelmä Veljeni Daram. Se porukka hajosi osin henkilöristiriitoihin.

Satelliittiteatterin aikuisten näytelmät ovat paljolti surumielisiä, vakavia. Suuria teemoja ovat syntymä, kuolema, rakkaus, yksinäisyys, eletty elämä joka ei mennytkään niin kuin oli haaveiltu.

– Vastapainoksi on tehty lastenteatteria; se on hauskaa ja iloista, sanoo Risto Mykkänen.

Vox Flatuksessa Mykkänen oppi nopeatempoisuuden, joka oli ryhmälle tyypillistä.

– Omat maneerinikin ovat sellaiset, että jos pääsen valloilleen, niin olen hirmu nopeatempoinen ja heilutan käsiä, kuvailee Mykkänen tapaansa tehdä teatteria.

– Ei ole ohjaaja niitä hirveesti karsinut.

Mutta teatteri on erilaisia rooleja, ristiriitoja, tunnelmia eri näytelmissä, eri aikoina. Vaikka Mykkäsen maneerit saattavat olla ripeitä, hän kaipaa myös rytmiltään rauhallista, hidastempoista teatteria.

– Se oli minulle iso oivallus. Sellaisessa voi oikeasti kuunnella vastanäyttelijää, ei vain tykittää vuorosanojaan. Siinä syntyy näyttelijöiden välille aidompi keskustelu. Eli että näyttelijöiden dialogi olisi mahdollisimman aitoa, tavallista ihmisten keskustelua. Kuunnellaan ja reagoidaan siis ensin ja vasta sitten sanotaan.

– Oli kiva huomata, että vielä vanhempana voi oppia uusia asioita. Se oli hieno kokemus.

Pomossa pitää olla diktatorisuutta

Liika demokraattisuus haittaa teatterintekoakin. Jonkun pitää ottaa johtajan rooli ja pysyä siinä. Mykkänen sanoo olevansa joskus liiankin demokraattinen.

– Kerran ei saatu edes tekstiä valittua. Niinhän se ei voi mennä vaan jonkun on oltava pomo kuten työpaikallakin, jotta saadaan jotakin valmiiksi.

Myös kiireinen arkirytmi näkyy harrastajateatterien arjessa.

– Pienelläkin ryhmällä saadaan pitkään katsoa kalenteria, jotta saadaan kaikki aikataulut sovittua.

Käytännössä Sateliittiiteatteri toimii nykyisin niin, että Mykkänen valitsee ensin näytelmän, sitten etsii näyttelijät ja ohjaajan sekä muun työryhmän. Hän toimii myös tuottajana eli käytännössä kerää pääosan rahoituksesta ja neuvottelee harjoitus- ja esitystiloista.

Pieksämäellä on paljon harrastajateatteriryhmiä.

– Ihmiset liikkuvat ryhmästä toiseen. Paljon nuoria lähtee pois heidän lähtiessä opiskelemaan.

Myös työ asettaa monelle rajoja teatteriharrastukseen. Satelliittiteatteri toimii säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä näyttelijät pitävät taukoa, välillä ovat muissa ryhmissä.

Sateliittiteatteri oli edellisen kerran Näyttämöpäivillä vuonna 2000.

– Silloin arvosteluraati mietti, että mikä tämä meidän esitys oikein on. Sitä piti vähän avata heille.

Tuolloin ryhmä esitti Tursaspyyhekumin. Se on tragikoominen tarina naisen ja miehen, kahden totuudenetsijän kohtaamisesta. Kun omat voimat on kulutettu, ja pää on täynnä kysymyksiä, niin tarvittaisiin korvaa, joka todella kuuntelee. Näytelmän on kirjoittanut japanilainen Minoru Betsuyaku.

– Näyttelijätyöltään Tursaspyyhekumi on hidastempoinen näytelmä, esimerkiksi päätä käännetään todella hitaasti, ei ole kiire mihinkään. Se oli minun oman näyttelijätyön kannalta todella iso juttu, kuvailee Mykkänen juuri opetteluaan rajutempoisista maneereista rauhalliseen ja luonnonmukaiseen artikulointiin.

Tänä viikonloppuna ohjelmistossa on tunnin kestävä Nikolai Koljadan Persialainen syreeni. Se on tarina yksinäisistä ihmisistä suuressa lähiössä. Näytelmä on kuvaus ikuisesta kaipauksesta. Koljada käyttää värikästä ja tyyliteltyä, mutta silti uskottavaa kieltä.

Näytelmän ohjaus on Marja-Liisa Lintusen, suomennos on Mikko Viljasen, musiikki Herkko Nenosen ja rooleissa ovat Annikki Saha ja Risto Mykkänen. Tuottajana on Tara McLees.

”En tykkää olla esillä”

Vasemmistoliittolainen Risto Mykkänen vaikuttaa Pieksämäen kaupunginvaltuustossa. Hän on ehdolla myös kevään eduskuntavaaleissa. Mykkäsen arkielämä eroaa teatterista. Hän ei halua olla esillä fyysisenä minänään.

– Teen poliittista työtä mieluummin kirjoittamalla kuin esiintymällä. Esimerkiksi makaan sohvalla ja teen siinä politiikkaa, vaikutan kirjoittamalla. Tykkään olla esillä vain näyttämöllä. Teatteri on tehnyt minua jonkin verran sosiaalisemmaksi.

– Jännitän paljon, opettelen kaikki hyvin ennakkoon, jotta esitys sitten luistaisi hyvin.

– Joskus sitä katsoo tyhjälle näyttämölle ennen esityksen alkua ja tulee sellainen epätodellinen olo, että tuollako sitä on loppuunmyydyissä esityksissä.

Työväen Näyttämöpäivät 30.1.–1.2. Mikkeli. Persialainen syreeni la 31.2. klo 10.00 ja 12.55.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

Hans ja Venla tutkii -sarjan kolmas osa Järjestely on sen heikoin.

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

Kaksi elefanttia ylittää virtaa Malai Mahadeshwara kukkuloiden suojelualueella Keralan osavaltiossa. Kiitos lukuisten suojeluhankkeiden Intian elefanttien populaatio on kasvussa.

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään