KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Aurinkoteatterin Maa-tuska filosofoi, visualisoi ja naurattaa yhteiskunnan tuskalla

Teosophi Elena Petrovna Blavatsky (Oona Airola) ja Pushkin, neekerikarhu (Paul Holländer) Aurinkoteatterin Maa-Tuskassa.

Teosophi Elena Petrovna Blavatsky (Oona Airola) ja Pushkin, neekerikarhu (Paul Holländer) Aurinkoteatterin Maa-Tuskassa. Kuva: Sakari Kiuru

Hyvinvointivaltion alasajo, uusliberalismi, retoriikka ja fasismi. Aurinkoteatterin uutuusnäytelmän teemat ovat ajankohtaisia ja painavia.

Kansan Uutiset
6.11.2015 18.18

Miksi juuri nyt, kun olimme miltei saavuttaneet pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja sen myötä päässeet lähemmäksi yhteistä päätöksentekoa ja sukupuolten, etnisten, uskonnollisten ja seksuaalisten ryhmien välistä tasa-arvoa – miksi juuri tällaisella hetkellä harhaudumme kuvittelemaan, että yhteiskuntaa voi johtaa kuin yritystä?

Miksi annamme populistien pelotella meitä antamalla vähäpätöisille asioille emotionaalisia merkityksiä, joiden tehtävä on vain harhauttaa meitä, kun he purkavat yhteiskunnan turvaverkkoa altamme? Miksi me annamme heidän tehdä maastamme eriarvoyhteiskunnan, jakaa suomalaiset heihin, joilla on, ja heihin, joilta kaikki otetaan?

Aurinkoteatterin aikuisten satuwestern Maa-Tuska kaivelee rinnakkaisen historiankertomuksen ja karnevalistisin keinoin meidän päivämme fasismin syntyjä, kehitystä ja ajatusmaailmaa.

Meillä ja meidän teoillamme on merkitys.

On sydäntalvi 1891-92. Pietari on tuhoutunut täysin kaameassa tulipalossa. Ryhmä ylimielisiä ja aristokraattisia, mutta nyt myös kodittomia Keisarillisen Aurinkoteatterin artisteja nousee salonkivaunuun ja lähtee valloittamaan Siperiaa. He joutuvat kuitenkin sivuraiteelle ja raivopäisen syöjättären kynsiin.

 

Näytelmän kirjoittaja ja ohjaaja Juha Mustanoja avaa ajatuksia esityksen taustoista:

Koska ihminen on ensisijaisesti sosiaalinen eläin, meillä jokaisella on keskeinen tarve mieltää kuuluvamme osaksi monenlaisia yhteisöllisiä kategorioita.

Tämän sosiaalisen tarpeen kääntöpuolelta löytyy hätä: pelko yhteisön ulkopuolelle jäämisestä. Kategorioinnin vaaroista keskeisiä onkin ihmisten kategorioiminen hyviin ja pahoihin, oikeisiin ja vääriin, laadukkaisiin ja laaduttomiin. Ulkopuolisuuden pelko ajaa ihmisen keksimään loputtomia esimerkkejä siitä, miten hän itse kuuluu parempaan ryhmään kuin toiset.

Mustaojan ilmaisu on monimerkityksellistä. Hänen taustansa elokuvan ja sarjakuvien tekijänä näkyy esityksessä. Katkoksellisuus, vahva visuaalisuus, äänet ja maisemat luovat Helsingin keskustassa sijaitsevaan pikkuteatteriin tunnelman, jossa voi kokea olevansa mukana matkalla Siperiaan, joutuvansa Kuhmoon tai ties minne.

Jossain vaiheessa katkoksellisuus tipauttaa katsojan hetkellisesti junasta.

 

Mustaojan mukaan yksi merkittävimmistä syistä, miksi meidän yhteiskuntamme rakenteita on viime aikoina ollut mahdollista niin paljon pöllyttää on se, että retoriikassa käytetyissä keinoissa itsessään on tapahtunut mullistava muutos.

Retoriikasta on kadonnut puhuja. Harva ehtii arvioida, mikä uutinen, tieto, väite tai näkemys on perusteltu. Pohjautuuko väite tietoon, arvaukseen, tunnelmaan vai mielipiteeseen?

Yhteiskunnalliseen muutokseen pyrkivät vaikuttajat käyttävät tätä epätietoisuutta häikäilemättömästi omien pyrkimystensä ajamiseen. Puhuja ei ole kadonnut vahingossa, vaan hänet on tarkoitushakuisesti epäpersonifioitu. Puhujan tilalle on syntynyt keksittyjä auktoriteetteja kuten ”yleinen mielipide” ja ”tavallinen ihminen”.

Esimerkiksi väitettä siitä, että nyt pitäisi ”säästää” on lähes mahdotonta haastaa, kun kukaan ei ole väitteestä vastuussa, eikä kukaan ole sanojen takana.

Kun joku kääntää katseensa meitä kohti ja hymyilee, meidät täyttää lämmin täyttymys. Meillä ja meidän teoillamme on merkitys. Merkitys voi löytyä myös vihan kautta. Esityksessä hakataan (tosin symbolisesti) heikompia, eri värisiä ja erilaisia ihmisiä. Nöyryytetään ja alistetaan. Sielunsa joutuu myymään perunasta.

Kaunis Vasilisa, ilma-akrobaatti, puhuu vihasta. Koska kun vihasi huomataan, sinä olet viimein perillä. Sinut on pantu merkille, sinut on huomioitu, olet jättänyt jälkesi, sinulla on vihdoinkin ollut merkitys.

 

Filosofointi yltää esityksessä välillä sellaisiin sfääreihin, että se uhkaa tipauttaa katsojan itse kokonaisuudesta. Aurinkoteatteri pitääkin tunnusmerkkinään tehdä poliittisesti epäkorrektia teatteria vaikeista asioista.

Maa-Tuska on monikerroksinen ajallisesti ja samalla hyvin ajankohtainen esitys. Se on koettava: visuaalisuus yhdistettynä vahvaan tekstiin on sen kovaa ydintä. Aurinkoteatterin ilmaisukielessä yhdistyvät perinteinen ja uutta hakeva.

Esitys myös naurattaa, mutta loppua kohti vakavoittaa.

Aurinkoteatteri: Maa-Tuska.
Ohjaus ja käsikirjoitus: Juha Mustanoja
Rooleissa: Vilma Putro, Nora Raikamo, Antti L.J. Pääkkönen, Oona Airola, Miko Kivinen, Paul Holländer ja Sanna Hietala.
Ensi-ilta 5.11. Universum, Perämiehenkatu 13.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään