KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Pakot ovat ihmisten itsensä, ei kohtalon, rakentamia

Ohjauksessaan Kari Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta.

Ohjauksessaan Kari Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta. Kuva: MikkoMissi/Tampere-talo

Kari Heiskanen tuo Verdin oopperan Kohtalon voima lähemmäksi meidän aikaamme.

Siskotuulikki Toijonen
12.2.2016 14.31

Tampereen oopperassa saa lauantaina 13.2. ensi-iltansa Kari Heiskasen ohjaamana Giuseppe Verdin ehkä kompleksisin ooppera Kohtalon voima, La forza del destino. Ooppera tilattiin Verdiltä Pietarin keisarillisen teatterin toimesta ja sai kantaesityksensä marraskuussa 1862. Teoksen perusajatuksena on kohtalo, vääjäämätön sarja tuhoavia tapahtumia.

Ohjauksessaan Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta.

– Yritän kuvata maailmaa sellaisena kuin sen näen: kompleksisena ja ristiriitaisena, jossa raadollinen ja ylevä näyttäytyvät samanaikaisina.

– Tämän vuoksi olen sijoittanut tarinan lähemmäksi omaa aikaamme. Tapahtumat käynnistyvät vuoden 1939 Espanjassa, kun Franco on kukistanut kapinan. Sitten siirrytään 1940-luvun Italiaan, missä vastarintaliike kokoaa voimiansa miehittäjää vastaan. Kolmannessa näytöksessä palataan jälleen Espanjaan.

Tällä kontekstilla Heiskanen hakee tunnistettavuutta.

– Tämä kuvasto holokausteineen kaikkineen herättää ainakin minussa paljon voimakkaamman tunnemyrskyn, kuin Velletrin taistelu pari sataa vuotta aikaisemmin, mihin Verdi oopperansa sijoitti.

Keinotekoinen juoni, vahva musiikki

Kohtalon voiman lumo piilee Heiskasen mukaan siinä, että Verdi lanseeraa kaikissa muissa oopperoissaan niin vahvan musiikillisen äänensä, että niiden vanavedessä tämäkin ooppera on saavuttanut suosionsa.

– Sen juoni on paikoin keinotekoinen. Alkuperäisen libreton tapahtumat ovat toki mahdollisia, mutta eivät kovin todennäköisiä.

Menneinä aikoina kohtalo on antanut syyn, perusteen ja viimein myös merkityksen kärsimykselle. Kohtaloon alistuminen on liittänyt samankaltaiset yhteen ja suonut yhteisön hyväksynnän, voiman ja identiteetin.

Oopperan lemmenparin, Leonoran ja Don Alvaron tarina alkaa sattumasta, ja muuttuu vääjäämättömäksi tavalla, joka houkuttaa puhumaan kohtalosta. Mutta, onko kohtaloa vailla yhteiskunnallista ja sosiaalista sidonnaisuutta?

Ei ole kohtaloa

– En usko, että on mitään varsinaista kohtaloa. Sehän tarkoittaisi sitä, että jokin ulkopuolinen voima vaikuttaisi meihin niin, ettemme voisi sille mitään. Mitään abstraktia tai hengellistä voimaa ei ole, mutta yhteiskunnassa on toki olemassa ulkoisia pakkoja, jotka vaikuttavat siihen, mitä ihmisille ja kokonaisille kansakunnille tapahtuu. Vaikka nämä pakot näyttäytyvät kasvottomina, ne ovat ihmisten itsensä rakentamia, kuten finanssikapitalismi tai erilaiset viholliskuvat. Alistuminen kohtaloon tarkoittaa alistumista kyvyttömyyteen analysoida todellisuutta.

Kohtalon voimassa yhteiskunnan patriarkaaliset, sovinistiset ja rasistiset arvot muodostavat pakotteita, määrittelevät päähenkilöiden elämää ja ajavat heidät tuhoon.

– Tarina kuvaa aikansa ja yhtä hyvin meidän aikamme yhteiskuntien luupäisyyttä. Miksi kahden ihmisen rakkaus nähdään niin vaarallisena?

Kohtalon voiman tarinaa syventää ja motivoi rasistinen juonne. Don Alvaro on muukalainen, taustaltaan Perun inkojen jälkeläisiä. Se on yksi syy, ettei hän saa rakastettunsa Leonoran isän hyväksyntää. Pyrkimys vapauteen omana itsenään löytää kaikupohjaa tästä ajasta.

Pohjaa nykytanssista

Ennen kaikkea tätä oopperaa Heiskasen mielestä kannattaa esittää edelleenkin Verdin musiikin vuoksi.

– Parempia tarinoita maailmassa kyllä riittää, mutta ei tämän veroista musiikkia. Musiikki tekee oopperoiden usein mahdottomatkin tarinat ymmärrettäviksi.

Kohtalon voiman kuorokohtaukset ovat upeita.

– Rakastan niitä, koska niissä on tarpeeksi toimintaa. Kuoro on ohjaajan sivellin. Koreografioiden välityksellä saa vaikuttavasti tuotua esille suurienkin kansanjoukkojen reaktiot, nykytanssista hyvin ”sytytetty” Heiskanen paljastaa.

Nykytanssista hän saa paljon ideoita ooppera- ja teatteriohjauksiinsakin.

Totta kai pitää osallistua ”talkoisiin”

Mitä sanottavaa Kohtalon voimalla on meidän aikanamme?

– Jos katsojat haluavat tulkita esitystä aikamme tapahtumiin heijastaen, niin toki siitä löytyy paljonkin yhtymäkohtia – rasismista, asenteellisuudesta ja jyrkkyydestä. Kaikesta siitä, millä nyky-yhteiskunnat hirttävät itseään. Historiahan todistaa: mitä tiukempia ihmiskäsitykset ja yhteiskuntajärjestys ovat, sitä väistämättömämmin niistä seuraa kärsimystä ja tuhoa.

Entä minkälaisia ajatuksia nykyinen Suomen kulttuurinen ja poliittinen ilmapiiri Kari Heiskasessa herättää – minkälaiset kohtalon voimat täällä nykyään jylläävät?

ILMOITUS
ILMOITUS

– Meillähän on valtakunnallisesti hyvin rikas taiteen kenttä, vilkasta yhdistystoimintaa ja muuta sellaista. Kansalaiset rakentavat toimivaa yhteiskuntaa tätä kautta, vaikka maa on lamassa. Se on kulttuurin perusviljelyä, mullan kastelua. Tästä kasvaa myös aineellista hyötyä. Bisnesmaailma on paljon kovempi.

– Kun on tiukat ajat, totta helvetissä kulttuuri- ja taideväen pitää osallistua myös ”talkoisiin”. Jos teatteri ja ooppera eivät selviä hengissä tässä menossa, niiden on syytäkin kuolla. Luotan oopperaan ja teatteriin niin vahvasti, että olen varma, ettei näin käy, Kari Heiskanen napauttaa.

Ja sillä siisti.

Verdi: Kohtalon voima. Ohjaus Kari Heiskanen. Musiikinjohto Santtu-Matias Rouvali.
Tampereen Oopperan ensi-ilta Tampere-talossa 13.2.2016 klo 15.
Muut esitykset:
Ke 17.2. klo 18.30
La 20.2. klo 15
Ke 24.2. klo 18.30
La 27.2. klo 15

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään