KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Pakot ovat ihmisten itsensä, ei kohtalon, rakentamia

Ohjauksessaan Kari Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta.

Ohjauksessaan Kari Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta. Kuva: MikkoMissi/Tampere-talo

Kari Heiskanen tuo Verdin oopperan Kohtalon voima lähemmäksi meidän aikaamme.

Siskotuulikki Toijonen
12.2.2016 14.31

Tampereen oopperassa saa lauantaina 13.2. ensi-iltansa Kari Heiskasen ohjaamana Giuseppe Verdin ehkä kompleksisin ooppera Kohtalon voima, La forza del destino. Ooppera tilattiin Verdiltä Pietarin keisarillisen teatterin toimesta ja sai kantaesityksensä marraskuussa 1862. Teoksen perusajatuksena on kohtalo, vääjäämätön sarja tuhoavia tapahtumia.

Ohjauksessaan Heiskanen etsii tapahtumien ja henkilöiden autenttisuutta ja tunnistettavuutta.

– Yritän kuvata maailmaa sellaisena kuin sen näen: kompleksisena ja ristiriitaisena, jossa raadollinen ja ylevä näyttäytyvät samanaikaisina.

– Tämän vuoksi olen sijoittanut tarinan lähemmäksi omaa aikaamme. Tapahtumat käynnistyvät vuoden 1939 Espanjassa, kun Franco on kukistanut kapinan. Sitten siirrytään 1940-luvun Italiaan, missä vastarintaliike kokoaa voimiansa miehittäjää vastaan. Kolmannessa näytöksessä palataan jälleen Espanjaan.

Tällä kontekstilla Heiskanen hakee tunnistettavuutta.

– Tämä kuvasto holokausteineen kaikkineen herättää ainakin minussa paljon voimakkaamman tunnemyrskyn, kuin Velletrin taistelu pari sataa vuotta aikaisemmin, mihin Verdi oopperansa sijoitti.

Keinotekoinen juoni, vahva musiikki

Kohtalon voiman lumo piilee Heiskasen mukaan siinä, että Verdi lanseeraa kaikissa muissa oopperoissaan niin vahvan musiikillisen äänensä, että niiden vanavedessä tämäkin ooppera on saavuttanut suosionsa.

– Sen juoni on paikoin keinotekoinen. Alkuperäisen libreton tapahtumat ovat toki mahdollisia, mutta eivät kovin todennäköisiä.

Menneinä aikoina kohtalo on antanut syyn, perusteen ja viimein myös merkityksen kärsimykselle. Kohtaloon alistuminen on liittänyt samankaltaiset yhteen ja suonut yhteisön hyväksynnän, voiman ja identiteetin.

Oopperan lemmenparin, Leonoran ja Don Alvaron tarina alkaa sattumasta, ja muuttuu vääjäämättömäksi tavalla, joka houkuttaa puhumaan kohtalosta. Mutta, onko kohtaloa vailla yhteiskunnallista ja sosiaalista sidonnaisuutta?

Ei ole kohtaloa

– En usko, että on mitään varsinaista kohtaloa. Sehän tarkoittaisi sitä, että jokin ulkopuolinen voima vaikuttaisi meihin niin, ettemme voisi sille mitään. Mitään abstraktia tai hengellistä voimaa ei ole, mutta yhteiskunnassa on toki olemassa ulkoisia pakkoja, jotka vaikuttavat siihen, mitä ihmisille ja kokonaisille kansakunnille tapahtuu. Vaikka nämä pakot näyttäytyvät kasvottomina, ne ovat ihmisten itsensä rakentamia, kuten finanssikapitalismi tai erilaiset viholliskuvat. Alistuminen kohtaloon tarkoittaa alistumista kyvyttömyyteen analysoida todellisuutta.

Kohtalon voimassa yhteiskunnan patriarkaaliset, sovinistiset ja rasistiset arvot muodostavat pakotteita, määrittelevät päähenkilöiden elämää ja ajavat heidät tuhoon.

– Tarina kuvaa aikansa ja yhtä hyvin meidän aikamme yhteiskuntien luupäisyyttä. Miksi kahden ihmisen rakkaus nähdään niin vaarallisena?

Kohtalon voiman tarinaa syventää ja motivoi rasistinen juonne. Don Alvaro on muukalainen, taustaltaan Perun inkojen jälkeläisiä. Se on yksi syy, ettei hän saa rakastettunsa Leonoran isän hyväksyntää. Pyrkimys vapauteen omana itsenään löytää kaikupohjaa tästä ajasta.

Pohjaa nykytanssista

Ennen kaikkea tätä oopperaa Heiskasen mielestä kannattaa esittää edelleenkin Verdin musiikin vuoksi.

– Parempia tarinoita maailmassa kyllä riittää, mutta ei tämän veroista musiikkia. Musiikki tekee oopperoiden usein mahdottomatkin tarinat ymmärrettäviksi.

Kohtalon voiman kuorokohtaukset ovat upeita.

– Rakastan niitä, koska niissä on tarpeeksi toimintaa. Kuoro on ohjaajan sivellin. Koreografioiden välityksellä saa vaikuttavasti tuotua esille suurienkin kansanjoukkojen reaktiot, nykytanssista hyvin ”sytytetty” Heiskanen paljastaa.

Nykytanssista hän saa paljon ideoita ooppera- ja teatteriohjauksiinsakin.

Totta kai pitää osallistua ”talkoisiin”

Mitä sanottavaa Kohtalon voimalla on meidän aikanamme?

– Jos katsojat haluavat tulkita esitystä aikamme tapahtumiin heijastaen, niin toki siitä löytyy paljonkin yhtymäkohtia – rasismista, asenteellisuudesta ja jyrkkyydestä. Kaikesta siitä, millä nyky-yhteiskunnat hirttävät itseään. Historiahan todistaa: mitä tiukempia ihmiskäsitykset ja yhteiskuntajärjestys ovat, sitä väistämättömämmin niistä seuraa kärsimystä ja tuhoa.

Entä minkälaisia ajatuksia nykyinen Suomen kulttuurinen ja poliittinen ilmapiiri Kari Heiskasessa herättää – minkälaiset kohtalon voimat täällä nykyään jylläävät?

ILMOITUS
ILMOITUS

– Meillähän on valtakunnallisesti hyvin rikas taiteen kenttä, vilkasta yhdistystoimintaa ja muuta sellaista. Kansalaiset rakentavat toimivaa yhteiskuntaa tätä kautta, vaikka maa on lamassa. Se on kulttuurin perusviljelyä, mullan kastelua. Tästä kasvaa myös aineellista hyötyä. Bisnesmaailma on paljon kovempi.

– Kun on tiukat ajat, totta helvetissä kulttuuri- ja taideväen pitää osallistua myös ”talkoisiin”. Jos teatteri ja ooppera eivät selviä hengissä tässä menossa, niiden on syytäkin kuolla. Luotan oopperaan ja teatteriin niin vahvasti, että olen varma, ettei näin käy, Kari Heiskanen napauttaa.

Ja sillä siisti.

Verdi: Kohtalon voima. Ohjaus Kari Heiskanen. Musiikinjohto Santtu-Matias Rouvali.
Tampereen Oopperan ensi-ilta Tampere-talossa 13.2.2016 klo 15.
Muut esitykset:
Ke 17.2. klo 18.30
La 20.2. klo 15
Ke 24.2. klo 18.30
La 27.2. klo 15

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Minja Koskela ja Aino-Kaisa Pekonen kuvailivat sosiaaliturvan leikkauksia järkyttäviksi ja julmiksi.

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään