KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Pitkän päivän mies viihtyy Pietarin junassa

– Pietarin junassa tarkistamme lippujen lisäksi myös passit ja viisumit. Jos Suomeen tuleva matkustaja kärähtää vääristä asiakirjoista, VR:lle tulee siitä 3 000 dollarin seuraamusmaksu.

– Pietarin junassa tarkistamme lippujen lisäksi myös passit ja viisumit. Jos Suomeen tuleva matkustaja kärähtää vääristä asiakirjoista, VR:lle tulee siitä 3 000 dollarin seuraamusmaksu. Kuva: Joonas Vallius

Kemistä Helsinkiin tullut Petri Hast kertoo tehneensä Suomen rautateillä kaikkea mahdollista.

UP/Mika Peltonen
3.7.2016 12.00

Työ liikuttaa

Helsingin ja Pietarin väliä kulkevan Allegro-junan konduktööri, matkatyöläinen Petri Hast painaa pitkää päivää.

– Pisin keikka Pietariin aloitetaan iltapäivällä kolmen aikaan ja lopetetaan seuraavana päivänä puoli yhdentoista maissa, Hast kertoo.

Valtion rautateillä VR:llä 31 vuotta työskennellyt, ”kaikkea mahdollista” tehnyt Hast viihtyy konnarintyössään.

– Olen lähtöisin Kemistä, ja tullut työn perässä tänne etelään.

Helsingin rautatieaseman matkatavaraan tulin syyskuussa vuonna 1985.

Allegrossa hän on toiminut konduktöörinä linjan alusta eli vuodesta 2010 asti. Matkatyö vie Hastin myös muille reiteille.

– Työvuoroon kuuluu myös meno Helsingistä Vainikkalaan Tolstoi -junalla, joka on ainoa jäljellä oleva Moskovan pikajuna.

Moskovaan asti Hast ei kuitenkaan jatka, koska Vainikkalasta eteenpäin junassa on pelkästään venäläistä henkilökuntaa.

Kolme kieltä ei riitä

Petri Hast viihtyy vaihtelevassa matkatyössään, jossa venäjänkielentaito on ehdoton vaatimus. Pietarin asemalla kaikki laitteisto on venäjänkielistä.

– Juna on kolmikielinen. Meillä kielinä ovat suomi, venäjä ja englanti. Välillä tuntuu, ettei kolme kieltä riitä. Kun Pietarin päässä otetaan matkustajia vastaan, kyytiin saattaa tulla 40 eri kansalaisuutta. Silloin olisi hyvä osata enemmänkin kieliä, Hast naurahtaa.

Mistä nämä erikieliset tulevat ja mihin he ovat menossa?

– Kesäisin joukossa on turisteja, jotka menevät Suomen läpi Ruotsiin, Norjaan, Viroon ja milloin mihinkin. Aasiasta tulee aika paljon ihmisiä, Hast kertoo.

Porukassa on myös paljon työ- ja liikematkustajia: Urheilukin on lisännyt junamatkustajien määrää, koska Helsingin Jokerit pelaavat Venäjän pääsarjassa KHL:ssä.

Liput, passit ja viisumit, kiitos!

Kotimaan junissa konduktöörin uransa aloittanut Hast kertoo työskentelevänsä edelleen myös itärajan tällä puolella.

– Kotimaan junissa ollaan välillä, että tatsi ikään kuin säilyisi.

Allegron suomalaiset konduktöörit tarkistavat myös passeja ja viisumeita. Pietarin junissa suurta roolia näyttelevät rajatarkastukset ja matkustusasiakirjat.

– Meidän täytyy tuntea eri passit ja viisumit mennen tullen, Hast kertoo.

Hänen mukaansa monelta Venäjältä Suomeen tulevalta vaaditaan myös schengen-viisumi. Suomalaiskonduktöörien täytyy tietää, kenellä se pitää olla ja minkälainen.

– Joskus sieltä on löydetty väärennöksiäkin. Kyllä meistä jokainen varmasti läpäisisi rajavartijan perustutkinnon.

Jos joku Pietarista Suomeen tuleva matkustaja kärähtää vääristä asiakirjoista, rajavartiolaitos antaa Hastin mukaan VR:lle 3000 dollarin seuraamusmaksun.

– Meidän täytyy olla todella tarkkana, että kaikki paperit ovat kunnossa.

Vaimo sai rautatiet kaupan päälle

Parasta liikkuvassa työssä on Hastin mielestä se, että maisemat ja ihmiset vaihtuvat.

– On mukava työskennellä ihmisten parissa. Kahta samanlaista päivää ei tule, Hast iloitsee, mutta tunnustaa myös työn ikävät puolet.

– Pahinta ovat ihmisten alle jäännit. Ne koettelevat, koska konduktöörihän on ensimmäinen, joka menee sinne katsomaan, mikä on tilanne. Minulle niitä on sattunut urani aikana yhdeksän.

ILMOITUS
ILMOITUS

Hastin mukaan konduktööri ajattelee aina myös kotiväkeä.

– Niin kuin Paula Koivuniemi laulussaan sanoo, että jos sä konduktoörin mieheksesi sait, samalla rautatiet nait.

Hastin vaimo on kuulemma hyväksynyt tämän.

– Hyvin on viihdytty yhdessä, oltu yli 30 vuotta naimissa.

UP:n kesäsarjassa kerrotaan, kuinka työ kuljettaa ihmisiä tien päällä, raiteilla tai jopa taivaalla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään