Harva osasi kymmenen vuotta sitten aavistaa, miten tärkeinä sosiaalisen median yhteisöpalveluita tultaisiin pian pitämään. Se, joka tänään on ulkona sosiaalisesta mediasta, on ulkona niin monesta asiasta, että somea voidaan pitää jo peruspalveluna.
Yhteisöpalvelut ovat ylikansallisia pörssiyhtiöitä, jotka tekevät kauppaa informaatiolla, jota käyttäjät niille itsestään antavat. Ei ole vaikeaa kuvitella sellaista tulevaisuutta, jossa Facebook myy kaiken käyttäjien itsestään antamat tiedot eniten tarjoavalle.
Kaikki yksityiskeskustelusi, valokuvasi ja tykkäyksesi ovat jo mainostajien käytettävissä kun he miettivät käyttäjille paremmin räätälöityjä mainoksia. Jokainen Facebookiin liittynyt on antanut tähän suostumuksensa hyväksymällä palvelun käyttöehdot.
Suomi tunnetaan maailmalla teknologiaosaamisestaan, toimivasta infrastruktuuristaan ja luotettavuudestaan. Miksi emme perustaisi julkisrahoitteista sosiaalisen median alustaa koko maailman käytettäväksi? Sen käyttäjät voisivat olla varmoja siitä, että tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä käyttäjien tietoja käytettäisi heitä itseään vastaan. Palvelu maksaisi itsensä pian takaisin luomalla Suomesta kuvaa tietoturvan, luotettavuuden ja viestinnän kärkimaana.
Tällaisen palvelun voisi tarjota esimerkiksi Posti, jonka toimintaperiaatteeseen sähköinen viestintä sopisi paljon paremmin kuin nurmikon leikkaaminen.
Tom Pesch
Kaarina