KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Juoksuhaudan rapaa, ilman sankareita

Yhden näyttelijän (Johannes Holopainen) rupeamaksi tunnista kehkeytyy kova vaativa tunti.

Yhden näyttelijän (Johannes Holopainen) rupeamaksi tunnista kehkeytyy kova vaativa tunti. Kuva: Ilkka Saastamoinen

Dalton Trumbon Sotilaspoika on pasifistinen klassikko, joka toteutuu monitaitoisen Johannes Holopaisen hurjistuneena monologina.

Veli-Pekka Leppänen
7.12.2016 13.36

Aivan toisen maailmansodan kynnyksellä, vuonna 1939, amerikkalainen Dalton Trumbo (1905–1976) julkaisi Johnny got his gun -teoksen, sotaa vahvasti vastustavan romaanin edellisen maailmanpalon tiimoilta. Trumbo itse ohjasi sen palkituksi leffaksi vielä 1971.

Tähän Pentti Saarikosken suomentamaan tekstiin pohjaa Essi Räsäsen sovittama ja ohjaama monologinäytelmä Sotilaspoika, jossa lavalla on nuori Johannes Holopainen. Viime vuoden keväästä asti esitys on kiertänyt Suomea ja elokuussa 2016 se sai pääpalkinnon Monomaffia-festivaaleilla Pärnussa.

Näytelmä on simppeli kuvioltaan. Sotilaspoika Joe havahtuu sotasairaalan kolkossa huoneessa, hänen kasvonsa ovat ruhjoutuneet, raajoja puuttuu, aistit ovat vioittuneet. Hän voi kommunikoida vain morsettamalla päätään liikuttaen.

Vapaus, demokratia ja synnyinmaa kuihtuvat iskulauseiksi, joiden tahtiin nuoria miehiä juoksutetaan taisteluhautaan – ja hautaan.

Joe on jenkkisotilas, mutta yhtä todennäköisesti hän on Syyriasta, Kiinasta, Angolasta tai Suomesta. Näytelmä – samoin kuin sota – henkii universaalia voimaa: pohjimmiltaan kaikkialla soditaan yhtä ja samaa sotaa, yhtenevin logiikoin, samoin uhrimielin ja seurauksin. Rampautuminen ja kuoleminen eivät muuksi jalostu – eivätkä jalosta.

Kun parikymppinen nuorukainen tajuaa olevansa elävä kuollut tai kuollut elävä, jäljelle jäävät vain muistot lapsuudesta ja lyhyen nuoruuden nopeista rakkauksista, eikä yksityistä tulevaisuutta tavanomaisessa mielessä ole.

Vuosisadan aikalaistodistaja

Mutta Joelle kirjoittamin monologein Trumbo assosioi pidäkkeettömästi – maailman ja sivilisaation tasolla – ja niihin pusertuu monia painavia elementtejä 1900-luvulta ja kauempaa. Juuri siksi näytelmä avautuu vaivatta moniin suuntiin.

Joe läpikäy viime vuosisataa, J’accuse -tyyppisesti kuin aikalaistodistaja ikään, kohteenaan sotien ja koko maailmanmenon järkyttävästi toisteinen sydämettömyys. Vapaus, demokratia ja synnyinmaa kuihtuvat iskulauseiksi, joiden tahtiin nuoria miehiä juoksutetaan taisteluhautaan – ja hautaan.

”Mutta mitä sanovat kuolleet?”, Joe kysyy.

Lyhyin terävin kontrastein ilmennetään vaikkapa ilmailun merkitystä ihmiskunnalle. Taustaääniä ja -nauhoja hyödynnetään oivaltaen; Martin Luther Kingin julistaessa komeaa ”I have a dream” -sanomaa kädetön Joe ryömii shokissa ympäri taistelukenttää. Niin ikään ilmaisua rikastuttavat Humprey Bogartin Casablanca-repliikit ja pätkät Margaret Thatcherin ja Sauli Niinistön puheenpidosta.

Pauli Riikosen luomat moninaiset äänimatot avartavat ja syventävät merkityksiä. Toistuvat piipitykset, koputukset, rahinat ja puhelimenpirinät luovat häiritsevän epämukavaa tunnelmaa, joka sopii jetsulleen näytelmän henkeen.

Tiheä tunti lavalla

Entä näyttelijän työ, Johannes Holopaisen lavataidot?

Hän on kyvykäs monipuolisuusmies – kiistattomina avuinaan liikunnallis-tanssilliset lahjat, salskea ulkomuoto, musikaalisuus, tarkasti ajoittuva rooliin heittäytyminen, varma läsnäolo. Esitys todistaa Holopaisen paneutuvan työhönsä intohimoisesti, tällaista jälkeä ei synny vähäisellä harrastamisella.

Tiheä tunti lavalla vaatii fyysisesti paljon. Hän loikkii ja kierii, liikkuu kaikin tavoin kuin akrobaatti, mutta myös laulaa ja soittaa kitaraa, kontaktoi yleisöön eri tavoin, itkee, nauraa, ilmituo suruaan… Tunneskaalakin on leveä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Yhden näyttelijän rupeamaksi tunnista kehkeytyy kova vaativa tunti.

Jos jostakin marisisi, niin Holopaisen äänenkäytön volyymia ja syvyyttä on vara jotenkin tukevoittaa.

Räsänen, Holopainen ja Riikonen eivät ole tehneet täydellistä työtä, mutta vissiä täyteläisyyttä siinä on. Paitsi näyttelijäntyönsä puolesta Sotilaspoika tehoaa myös pasifistisena manifestina, sellaisena joksi se on kirjoitettu ja tarkoitettu.

Sotilaspoika. Teksti: Dalton Trumbo. Suomennos: Pentti Saarikoski. Sovitus ja ohjaus: Essi Räsänen. Äänisuunnittelu: Pauli Riikonen. Näyttelijä: Johannes Holopainen. Vierailu Kom-teatterin Aula-näyttämöllä 10.12. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään