KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Viulunsoittaja katolla on ajankohtaisempi kuin koskaan

Viulunsoittaja katolla on ollut kestohitti vuodesta 1964 lähtien. Kuvassa Anna Pukkila (Viulunsoittaja).

Viulunsoittaja katolla on ollut kestohitti vuodesta 1964 lähtien. Kuvassa Anna Pukkila (Viulunsoittaja). Kuva: Tampereen Työväen Teatteri/Kari Sunnari

Suljetun pienyhteisön perinteisten tapojen ja arvojen yhteentörmäys modernin yhteiskunnan vaatimusten kanssa. Koskettava musiikki ja loistokkaat tanssiesitykset. Ne takaavat musikaalin kestosuosion. Nyt se nähdään jälleen Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä.

Siskotuulikki Toijonen
15.9.2017 10.32

Pienessä Anatevkan ukrainalaiskylässä kyläläiset elävät 1900-luvun alkuvuosina perinteisten juutalaiskulttuurin tapojen ja uskomusten mukaisesti. He puhaltavat yhteen hiileen ja purkavat säännöllisin väliajoin ylimääräiset paineet riitelemällä kipakasti elämän vähäpätöisistä sivuseikoista. Mutta talkoohenkeä ja naapuriapua riittää. Lähimmäistä ei jätetä pulaan, vaan arjen sujumisen kannalta merkittävissä asioissa vedetään yhtä köyttä.

Talkoohengen ja naapuriavun lisäksi yhteisö sulkee ulkopuolelleen oppositiohenkiset vastarannankiisket, jotka yrittävät lietsoa vääränlaista maailmankuvaa. Erilaisuuden pelko yhdessä muukalaispelon kanssa luo omat jännitteensä, kuten tämän päivän Euroopassakin.

Tätä kaikkea katsellaan köyhän maitokuski Tevjen (Ola Tuominen) perspektiivistä, joka tiivistyy musikaalin tunnetuimpaan kappaleeseen Rikas mies jos oisin. Ola Tuominen tulkitsee laulun niin riipaisevasti, että Tevjelle soisi enemmänkin kuin kuusi oikein lotossa.

Juutalaisia syytettiin keisarin murhasta

Kaiken yllä juutalaisyhteisössä leijuu synkkänä ja uhkaavana pogromin varjo.

Venäjällä juutalaisten kotien, liiketilojen ja synagogien ryöstelyä ja tuhoamista on kutsuttu 1800-luvun alusta lähtien pogromiksi (venäjäksi ´tuhota’). Termi vakiintui käyttöön Venäjän eteläosissa vuosina 1881–1884 järjestettyjen laajamittaisten juutalaisvastaisten mellakoiden yhteydessä, joissa juutalaisia syytettiin keisari Aleksanteri II:n murhasta.

Viulunsoittaja katolla -musikaalin kuvaamat vuodet 1917–1921 olivat venäjänjuutalaisille pahinta vainon aikaa. Tuolloin maassa tapettiin ja raiskattiin jopa lapsia.

Maitokuski Tevjelle aiheuttavat harmaita hiuksia hänen tyttäriensä naimapuuhat, jotka eivät käy yksi yhteen hänen omien suunnitelmiensa kanssa. Vävypojiksi on tyrkyllä niin bolsevikki, köyhä räätäli kuin tsaarin armeijan upseerikin.

Surrealismia näyttämöllä

Teemu Loikaksen puusta rakennettu perinteikäs lavastus toimii ja muuntuu hyvin. Sami Rautanevan valosuunnittelu on kaunis, milloin uhkaa, milloin myötätuntoa ja seesteisyyttä hehkuen.

Juutalaisten perinnepukeutumista kunnioittava puvustus kipoineen, huiveineen ja mekkoineen on puvustaja Marjaana Mutasen varmalla tyylitajulla suunnittelema. Hän on päässyt myös irrottelemaan suunnittelemalla upeat fantasia-asut esityksen unijaksoon. Tevjen uni vanhimman tyttärensä naimakaupoista on hieno näyttämötoteutus. Harvoin teatterin näyttämöllä näkee unen surrealistista kuvausta niin uskottavasti kuin tässä esityksessä TTT:n suurella näyttämöllä.

Joonas Mikkilän ja Eeva Kontun sovitukset Jerry Bockin kuuluisasta musiikista luottavat alkuperäisen musiikin ”voimaan, virtaan ja lyyrisyyteen”, kuten Kontu toteaa käsiohjelmantekstissään. Broadwaylta on siirrytty enemmänkin juutalaisen kulttuurin ja musiikin juurille. Pieni, mutta taitava klezmer-musiikkiryhmä soittaa hyvin ja antaen tilaa solisteille.

Suurta karnevalistista, juhlaa tarjoavat koreografi Petri Kauppisen taiten loihtimat tanssiosuudet, jotka rytmittävät esitystä onnistuneesti. Vaikuttaakin sitä, että tanssien Antavekan kylässä ratkaistaan kiperämmätkin pulmat ja heittäydytään niin suruun kuin iloonkin.

Hyvää, varmaa näyttelemistä

Musikaalin hienoimman roolityön tekee Ola Tuominen sydäntä särkevän sympaattisena maitomies Tevjenä. Tuominen ei näyttele, vaan on tuo jumalansa kanssa monologeja käyvä, kauniita tyttäriään rakastava hieman yksikertainen, mutta ah! niin rakastettava perheenisä. Ja hyvänen aika, miten hyvä laulajakin Tuominen on. Tevjen rooli on mittatilaustyö hänelle. Kun Tuominen haaveilee esityksen alkumetreillä, miten elämä rullaisi laulaen ”rikas mies jos oisin”, olen jo myyty.

Petra Karjalainen Tevjen Golde-vaimona tekee petrakarjalaismaisen roolin, niin kuin aina. Varman, mutta yllätyksettömän.

Perheen rakkaudenkaipuiset, suloiset tyttäret Petra Ahola, Maria Lund ja Miila Virtanen ovat helisemässä rakastuessaan ”vääriin miehiin”. Tevje-isän taivuttelu epätoivottuihin liittoihin on esityksen hauskaa ydintä. Ja niin vain tyttäret kietovat ankaran, mutta loputa hyväntahtoisen, humaanin isänsä pikkurilliensä ympärille.

He kaikki laulavat hyvin. Esityksen suurella ennakkosuosikilla Maria Lundilla Hodelina oli näkemässäni esityksessä hienoisia vaikeuksia äänensä ylärekisterin kanssa, mutta lopulta hän selvisi kunnialla roolistaan.

Ihana, tavattoman musikaalinen ja tunteikas laulaja on lavakarismallaankin hurmaava, kaunisääninen Petra Ahola Tzeitelinä.

Uusia, radikaalia näkemyksiä kylän konservatiiviseen arkeen tuuttaava Antti Lang radikaalina ylioppilaana on löytö. Hän on melkoinen vempula, taitava kuin mikä niin näyttelijänä, tanssijana kuin laulajakin.

Kylän juoruämmä, ja naimakauppojen puhemiehenä toimiva Minna Hokkanen Jentenä on hauska hamo. Se, joka aina tarvitaan perinnenäytelmissä ja musikaaleissakin juonta kuljettamaan ja hauskuttamaan.

Perinteitä kunnioittavan, jäyhän Fedkan roolissa Jari Ahola tekee varmaa työtä, ja kuin salaa muuntuu ajoittain koomiseksikin hahmoksi.

Varma kassamagneetti

Ja sitten se viulunsoittaja katolla. Katolla ja parvekkeilla koikkelehtiva Anna Pukkila on soittavinaan viulua, mutta esittääkin soittamista tanssien. Hän kommentoi kylän tapahtumia niitä myös ennustaen. Ratkaisu on omaperäinen, mutta ei ehkä toimivin.

Viulunsoittaja katolla on niin puhki esitetty ja tulkittu musikaali, että hieman ihmetytti, miksi Tampereen Työväen Teatteri valitsi sen ohjelmistoonsa.

Tämmöiset varmat kassamagneetit tietenkin ovat mieluisia teattereiden talousjohdolle. Niin kuin professori Yrjö Juhani Renvall hieman provokatiivisesti aikoinaan totesi, teattereiden ohjelmistot päätetään talojen taloushallinnossa, eikä taiteellisen johdon taholta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Mutta Miika Murasen näkemyksellisesti ohjaama, riemastuttava suosikkimusikaali puolustaa kirkkaasti paikkansa tässä ja nyt. Se iskee aikamme kipupisteisiin koskettavasti ja viihdyttävästi. Musikaalin sanoma, uskonnon ja toiseuden vuoksi vainotuksi tuleminen, on ajankohtaisempi kuin koskaan.

Ennen kaikkea esityksessä on kyse arvoista, tavoista, uskomuksista ja tottumuksista, ja niiden oikeutuksesta ajan ankarassa todellisuudessa.

Kun musikaali sai ensi-iltansa Broadwaylla vuonna 1964 ja Helsingin Kaupunginteatterissa 1966, oli kuusikymmenlukulainen optimismi juuri puhkeamassa hippimäiseen kukkaansa.

Nyt, runsas 50 vuotta myöhemmin musikaalin aihepiiri on palannut lähtökohtiinsa. Viulunsoittaja katolla päättyy riipaisevasti Anatevkan kylän tuhoon ja kyläläisten päätymiseen piikkilanka-aitojen taakse pakolaisleiriin. Se saa katsojat mietteliäiksi ja legitimoi viimeistään sen, miksi musikaalia kannattaa esittää juuri tässä ja nyt.

Viulunsoittaja katolla. Tampereen Työväen Teatteri. Käsikirjoitus: Joseph Stein. Musiikki: Jerry Bock. Laulujen sanat: Sheldon Harnick. Suomennos: Esko Elstelä. Perustuu Sholom Alecheimin kertomuksiin. Ohjaus: Miika Muranen. Koreografia: Petri Kauppinen. Musiikillinen asiantuntija: Eeva Kontu. Kapellimestari: Joonas Mikkilä. Lavastus: Teemu Loikas. Puvut: Marjaana Mutanen. Valosuunnittelu: Sami Rautaneva. Äänisuunnittelu; Kalle Nytorp.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään