KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ihminen voi olla hyvä monella eri tavalla

Suomen luterilaista kirkkoa on moitittu siitäkin, että se seurustelee liikaa köyhien ja kurjien kanssa. Pastori Sattilaisen mielestä ?paremman? väen ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä kirkosta löytyy sopivaa seuraa myös hyväosaisille.

Suomen luterilaista kirkkoa on moitittu siitäkin, että se seurustelee liikaa köyhien ja kurjien kanssa. Pastori Sattilaisen mielestä ?paremman? väen ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä kirkosta löytyy sopivaa seuraa myös hyväosaisille. Kuva: Kari Kuisti

– Kansantaloudellisesti tämän ongelman korjaaminen olisi pikku juttu, mutta sitä ei vain tehdä. Haluaisin tietää sen syyn, että miksi ei tehdä, tivaa pastori Seppo Sattilainen.Puhe on laman jälkeen syntyneestä köyhyydestä, jonka annetaan vain olla.

KARI KUISTI
12.4.2009 18.12

Pappi ja kunnallispoliitikko Seppo Sattilainen Raumalta:

Ihminen lentää avaruuteen ja tutkii kaukaisia galakseja, kehittää yhä tehokkaampia lääkkeitä, lihoo ja vaurastuu, mutta köyhyyden nujertamisessa ja oikeudenmukaisuuden lisäämisessä hän on edennyt hitaanlaisesti. Kysymysten kysymys kuuluukin, miksi päättäjät kaikilla tasoilla – myös Suomessa – asettuvat lopulta aina niiden puolelle, joilla menee muutenkin hyvin? Miksi vahvoja suositaan heikkojen kustannuksella?

Tämä kysymys ei ole uusi eikä outo raumalaiselle papille, teologian tohtori Seppo Sattilaiselle, joka leipätyönsä ohessa on mukana kotikaupunkinsa kunnallispolitiikassa. Jotta nykyaikaa voisi paremmin ymmärtää, hän kehottaa kääntämään katseet kauas menneisyyteen, aina kristinuskon syntyaikoihin saakka.

– Kristinuskohan lähti liikkeelle yhteiskunnan huono-osaisista ihmisistä eli köyhistä, leskistä, sairaista ja vammaisista. Tässä porukassa lähimmäisen huomioiminen ja lähimmäisenrakkaus tulivat hyvin konkreettisella tavalla ilmi. Tämä yhteisöllisyyden voima herätti ulkopuolisten mielenkiinnon ja yhteisöllisyys alkoi vähitellen levitä muuallekin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ja se on ihan pötyä, kun osa väestä väittää Suomen luterilaista kirkkoa vanhoilliseksi. Menköön katsomaan muita kirkkoja maailmalla!Ihmiset kuuntelevat mieluummin hömppää kuin asiallista puhetta.

Nyt elämme toisenlaisia aikoja. Yhteisöllisyys on saanut väistyä rahan ja tavaroiden tieltä. Kun rahan ja tavaroiden ahnehtiminen ei enää sujukaan toivotulla tavalla, niin sitten vaaditaan yhteisöä apuun. Sattilaisen mukaan juuri tästä on valtion tämänhetkisessä velkaantumisessa suurelta osin kysymys. Valtio ei velkaannu ensisijaisesti köyhien takia, vaan turvatakseen hyväosaisten elämän.

Sitoutumattomuus
antaa tilaa ajatella

Kirkkososiologiasta tohtoriksi väitellyt Sattilainen olisi voinut ponnistaa politiikkaan kristillisten riveissä, mutta hän hakeutui SDP:hen. Työläiskodissa kasvaneelle se oli jollakin tavalla luontevampi valinta. Myöhemmin SDP kuitenkin vaihtui sitoutumattomuuteen.

Oman kokemuksensa perusteella Sattilainen kertoo perinteisen puoluepolitiikan vähentyneen kunnallispolitiikassa, myös Raumalla. Puolueista Vasemmistoliitto pitää vielä perinteistä kiinni, mikä näkyy sen harjoittamassa politiikassa. Se yrittää kulkea vastavirtaan köyhiä ja heikko-osaisia puolustamalla. Tätä tinkimättömyyttä Sattilainen sanoo arvostavansa.

– Kun tulin 1993 mukaan kunnallispolitiikkaan, lama alkoi kuntapuolella olla kovimmillaan ja se rikkoi vanhat puoluepoliittiset linjaukset. Lähdettiin etsimään uutta tapaa elää ja olla. Sillä tiellä ollaan vieläkin.

Voisi luulla, että Sattilaisella oli enemmän vaikutusvaltaa raumalaisessa kunnallispolitiikassa silloin, kun hän kuului mahtipuolueen SDP:n valtuustoryhmään.

Hänen mukaansa näin oli ja ei ollut, koska vaikutusvaltaa voi olla monenlaista. Nykyinen kolmen valtuutetun muodostama sitoutumattomien ryhmä tarjoaa hänelle kuitenkin enemmän tilaa mielipidevaikuttajana.

– Nyt voin mietiskellä, pohdiskella ja puhua asioista valtuustosalissa vapaammin, kun ei ole puoluetta takana.

Yhteiskunta väistelee
velvollisuuksiaan

1990-luvun alun lama on seurannut Seppo Sattilaista muuallekin kuin kunnallispolitiikkaan. Kirkon työntekijänä puheet leipäjonoista ja rahallisen avun tarpeesta ovat hänelle perin tuttuja. Hädässään ihmiset kääntyvät seurakuntien diakoniatyön puoleen, kun kuntien sosiaalitoimistoista ei apua irtoa.

Sattilainen sanoo julkisuudessa esitetyn monia tekosyitä, miksi sosiaalipuolta ei laitettu laman jälkeen sellaiseen kuntoon, että se riittävän tehokkaasti ja kattavasti tavoittaisi pulassa olevat ihmiset. Tätä ongelmaa ei ilmeisesti halutakaan ratkaista, koska siihen tähtäävää keskustelua ei edes käydä.

– Mitä tässä maassa on tapahtumassa tai tapahtunut? Tällaisen ilmiön annetaan sitkeästi elää, vaikka Suomi on vauraampi kuin koskaan. Kansantaloudellisesti tämän ongelman korjaaminen olisi pikku juttu, mutta sitä ei vain tehdä. Haluaisin tietää sen syyn, että miksi ei tehdä, Sattilainen tivaa.

Hän muistuttaa eräästä sivistyneen yhteiskunnan ominaispiirteestä: sivistynyt yhteiskunta huolehtii heikoimmista jäsenistään. Sattilainen innostuu kertomaan Pyhästä Laurentiuksesta ja viittaa kristilliseen alkukirkkoon, jossa heikoista huolehtiminen oli suorastaan kunnia-asia.

Näin pääsiäisen lähestyessä on itse kunkin hyvä miettiä ihmisenä olemisen koko kuvaa. Sattilaisen mukaan yleissivistykseen kuuluu tietää riittävästi sekä elämästä että kristillisyydestä. Mikään uskonto, kirkkokunta tai maallinen oppisuunta ei kuitenkaan voi yksinoikeudella määritellä sitä, millainen on hyvä ihminen.

– Ihminen voi olla hyvä niin monella eri lailla, mutta kristillisyys antaa siihen oman latinkinsa.

Ahneuden
maksimointia

USA:ssa talouden ja rahoitusjärjestelmän perusrakenteet notkahtivat pahasti, kun ahneudelle annettiin liikaa valtaa. Ahneus ajoi myös Suomen lamaan 1990-luvulla, ja sama ilmiö toistaa itseään parhaillaan.

Sattilainen puhuu ahneuden maksimoinnista, jolle on tyypillistä yhteiskunnallisista tehtävistä luistaminen. Niin valtio kuin kunnatkin alkoivat 1990-luvulla vältellä vastuutaan pulaan joutuneista kansalaisista.

– Ihmisten toimeentulosta huolehtiminen työnnettiin erilaisten yhdistysten, seurakuntien, SPR:n jne. eli kolmannen sektorin harteille. Kirkolle lykätään hyväntekeväisyyteen liittyviä tehtäviä, mutta samaan aikaan ihmiset valittavat, etteivät he saa kirkolta yhtään mitään. Kirkosta eroamisessa näkyy ihmisten käpertyminen oman egonsa ympärille. Ihmiset kasvattavat vain omaa egoaan, moittii Sattilainen.

Hän kummastelee Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kohdistetun kritiikin määrää. Sitä on tullut kohtuuttomasti. Mikä muu kirkkokunta tässä maassa tarjoaa saarnan ja sakramenttien lisäksi velkaneuvontaa, perheneuvontaa, sairaalasielunhoitoa, nuorison leiritoimintaa ja paljon muuta?

– Ja se on ihan pötyä, kun osa väestä väittää Suomen luterilaista kirkkoa vanhoilliseksi. Menköön katsomaan muita kirkkoja maailmalla! Siellä ei puhuta lainkaan sellaisista asioista, joista me täällä keskustelemme. Esimerkiksi yksi roomalaiskatolisen kirkon suurista keskustelunaiheista on se, että pitääkö miespappien elää selibaatissa.

Teologi voi lisätä
arvokeskustelua

Jos ja kun teologi on humanisti, hänet voi lähettää ihmisten asialle. Hän on oikeastaan hyvä valinta kunnanvaltuustoon ja miksei muuallekin.

Mutta minkälaisen lisän hän voi tuoda päätöksentekoon? Siihen Sattilainen uskoo tuovansa arvoihin pohjautuvaa pohdiskelua. Tätähän eivät päätöksiä tehtailevat päättäjät nykyisin juurikaan harrasta.

– Nyky-yhteiskunnan yksi piirre on se, että moraali ja etiikka on työnnetty sivuraiteelle, varsinkin talousasioissa. Eivätkä ihmiset ole välttämättä edes tajunneet, että näin on käynyt.

Miten muuten mahtaisi käydä Jeesukselle tai jollekin hänen kaltaiselleen, joka kiintiöpakolaisena tai työtä etsivänä maahanmuuttajana alkaisi esittää kärkeviä ja kriittisiä kommentteja suomalaisista ja heidän elämänmenostaan? Sattilainen arvelee, ettei Jeesuksenkaan suuta ihan heti tukittaisi, koska saahan täällä puhua. Löytyisikö hänelle nyky-Suomesta kuulijoita, on sitten eri asia.

– Ihmiset kuuntelevat mieluummin hömppää kuin asiallista puhetta. Minusta Big Brother on tästä aika hyvä esimerkki.

Hömpän voittokulusta huolimatta Sattilainen uskoo ihmiseen. Jos hän pappina pitää hyvän saarnan, se ei jää vaille vastakaikua. Mutta pappikin joutuu ponnistelemaan saadakseen ihmiset pysähtymään ja kuuntelemaan. Nykyaikana ei löysä löpinä uppoa, vaikka se tulisi papin suusta.

– Jos saarnamies ei löydä mitään sanottavaa, niin älköön sitten kiusatko itseänsä ja seurakuntalaisia mitäänsanomattomuudellaan. Sanokoon pääasian hyvin lyhyesti ja siirtyköön sitten liturgiaan, pohtii Sattilainen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään