KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Pahaa lihaa

Kansan Uutiset
1.9.2009 16.39
Fediverse-instanssi:

Tuula-Liina Varis

Ostan marinoitua lihaa niin harvoin, että iljettävän totuuden paljastuttua on helppo lopettaa sen ostaminen kokonaan. Tai helppo ja helppo; ydinkeskustan ulkopuolella asuva voi joutua asioimaan lähimarketissa, jossa marinoimatonta lihaa ei saa sen paremmin tiskistä kuin hyllystäkään.

Omankin lähikauppani anti on tässä suhteessa koko ajan huonontumistaan huonontunut. Tuoretiskiä siinä ei ole ollut vuosiin, mutta marinoimattoman lihan valikoimat ovat hyllyssäkin pienentyneet. Punaiseen liejuun upotettua tavaraa sen sijaan riittää kymmenin metrein. Ilmeisesti kuvitellaan, että kuluttaja kokee aidosti valitsevansa, kun saa päättää, ostaako soossimössönsä Atrian vai HK:n vai Saarioisten pakkauksessa. Jokseenkin saman makuista on kaikki riippumatta tuottajasta – tai edes siitä, onko liha nautaa, sikaa, kalkkunaa vai broileria.

On turha hurskastella, että lihaa marinoidaan, jotta kotikokkaajat pääsisivät sen valmistamisessa helpommalla. Tietysti tarkoitus on pidentää tuotteen myynti-ikää. Käsittelemätön tuoretavara alkaa vähetä pelkästään hyllytavaraa myyvien markettien valikoimista. Ei tuoretiskiä, ei siis paikkaa, mihin siirtää parasta ennen -päiväyksen ylittäneet tuotteet. Oma lähimarkettini on tästä hyvä esimerkki. Hyllyiltä hävinneiden siskonmakkaroiden tai broilerin jauhelihan perään ei kannata kysellä. Ne ovat ”poistuneet valikoimistamme”, ja sillä siisti.

ILMOITUS
ILMOITUS

On pelättävissä, että todellisuus liha- ja kalatiskeillä on nyt paljastunutta pahempikin. Sen todistavat myös tarkastukset, joita tehdään henkilöstöpulan takia entistä vähemmän, mutta joista seuraa huomautuksia entistä enemmän.

Kun nyt valvontaa luvataan tehostaa, valvottakoon muutakin kuin lihatiskejä. Esimerkiksi vihannes- ja hedelmäosastot ovat monin paikoin luokattomassa kunnossa. Milloin olet ostanut hedelmien verkkopakkauksen tai tomaattirasian, jossa ei ole yhtään mätää tai homeista yksilöä? Tuskin milloinkaan. Kuinka monta kertaa olet ostanut jäävuorisalaatinkerän, joka on sisältä aivan ruskea? Aika monta. Parhaana satokautenakin muovipusseissaan hikoilevat juurekset ja avomaan kurkut ovat pehmeitä, sipulit sisältä mätiä, varhaisperunat viikkoja aiemmin nostettuja.

Kotimaiset marjat ja hedelmät ovat hakusessa vuodenajasta riippumatta. Niiden hyllyikähän on pelottavan lyhyt. Kaupan kannalta turvallisempaa on täyttää laarit toiselta puolelta maapalloa rahdatuilla raaoilla päärynöillä, nektariineilla, persikoilla ja avokadoilla. Kiinassa kasvatettu omena ei syksyllä maksa puoltakaan siitä, mitä suomalainen valkea kuulas – jos sitä ylipäänsä on.

Keväällä kyllä kauppaan ilmestyvät ulkomaiset mansikka- ja vadelmarasiat, useiksi päiviksi makaamaan, kunnes pohjimmaiset marjat ovat homeessa.

Asiakasta kehotetaan vastuuseen ja valittamasta päästyäänkin valittamaan. Se on suomalaiselle vaikeaa, ei siksi, että hän olisi liian kiltti, vaan siksi, että hän häpeää. Hän häpeää itseään, kun tuli huijatuksi, mutta vielä enemmän hän häpeää kauppiaan häpeämättömyyttä.

Vilungin kauppiaan häpeämättömyys loukkaa suomalaista sydänjuuria myöten ja juuri siksi hänen on vaikea siitä mitään sanoa.

Itse sain heinäkuussa saatanallisen ruokamyrkytyksen kylmäsavulohesta, jonka päiväyksen perusteella piti olla täysin kuranttia tavaraa. Mitä tein, minä vastuuton asiakas, hirveissä mahakouristuksissa vietetyn yön jälkeen? Lohen jäännökset hautasin kompostiin, itse makasin puolikuoliaana sängyssäni jaksamatta ajatellakaan jotain niin työlästä ja vastenmielistä kuin valittamaan hakeutuminen.

Luulen, että kaltaisiani kiukkunsa hiljaa nieleviä asiakkaita on pilvin pimein. Ei silti totisesti ole meidän syymme, että meitä huijataan. On kohtuutonta ja järjetöntä työntää vastuu kuluttajalle siitä, että kauppa tieten tahtoen, vakain tuumin ja harkiten toimii lainvastaisesti. Ei mistään muustakaan lainvastaisesta toiminnasta vastuuta työnnetä sen uhrille. Vastuu on sataprosenttisesti kaupan ja sitä valvovien viranomaisten. Eikä lain rikkomisen sanktioksi riitä mikään hymiö tiskin reunassa.

Ongelman ydin on suomalaisen päivittäistavarakaupan epäterveessä rakenteessa. Tasosta, terveestä kilpailusta ja hyvästä palvelusta huolehtivat itsenäiset pikkukaupat on järjestelmällisesti tapettu ja alaa hallitsevat isot ketjut kilpailevat enemmän bonussysteemeillään kuin sillä, mitä myyvät. Huonon yhdyskuntasuunnittelun kukkaset, automarketit, leviävät yhä vain pitkin peltoja, keskustojen ja lähiöiden myymälät jäävät huonolle hoidolle, kuihtuvat ja kuolevat lopulta pois.

Joku tästä eurooppalaisittain poikkeuksellisesta kehityksestä hyötyy. Mutta kuluttaja se ei ole, eikä kehitys käänny, vaikka hän valittaisi kuinka.

Paha liha on muutakin kuin tuoretiskiongelma.

Helsingin Sanomien Luokkien Yhdysvallat -sarjan jutussa köyhästä Amerikasta (HS 17.8.) siteerataan vasemmistolaisen kommentaattorin Joe Bageantin vuonna 2007 ilmestynyttä teosta Deer Hunting with Jesus. Begeant toteaa, että hänen virginialaisessa kotikaupungissaan miltei jokaisella yli 50-vuotiaalla on vakava terveysongelma ja alhainen luottokelpoisuus. ”Alkoholi, Jeesus ja ylensyöminen ovat kolme yleisintä pakokeinoa”, sanoo Bageant.

Ylensyöminen pakokeinona köyhyyden ja turvattomuuden kierteestä?

Toden totta. Eikö maailmanlaajuinen lihavuusongelma olekin köyhyysongelma? Lihavia ovat nimenomaan köyhät, eivät siksi, että he söisivät liian hyvin vaan siksi, että he ahmivat pakonomaisesti, addiktoituneesti, itsepetoksellisesti ja todellisuuspakoisesti ravintoarvoltaan kehnoa ja halpaa ruokaa? Kun elämä käy epävarmaksi, kun sen sisältö köyhtyy, kun näköalaa tulevaisuuteen ei ole, syöminen on lohtu ja turva. Ehkä ihminen tiedostamattaan rakentaa läskistä turvamuuria pienen ja heikon minänsä ympärille.

Hyvällä ruokahalulla ei todellakaan voi selittää niitä suunnattomia useiden satojen kilojen elopainoja, joita meillekin on televisiossa esitelty. Eikä huonoilla ravitsemustiedoilla, valistuksen puutteella tai edes roskaruoan massiivisella markkinoinnilla voi jäännöksettömästi selittää sitä, että yletön lihavuus on paisunut epideemiseksi terveysongelmaksi USA:ssa.

Kun näin on, sairaalloista lihavuutta tulisi kaiketi lähestyä ihan muuta kautta kuin ravitsemusopeilla. USA:ssa kuitenkin harkitaan lehtiuutisen mukaan jonkinlaista rankaisuveroa epäterveelliselle ruoalle. Miten ongelma sillä poistuisi? Hyvä ruoka ei siitä halpene, että halpa ja huono kallistuu. Köyhän elo vain käy entistäkin turvattomammaksi.

Fediverse-instanssi:
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Yksi MM-kisojen areenoista on Los Angelesissa.

Korruptio, rahastus ja kyynisyys – näin Fifa murentaa maailman suosituimman lajin uskottavuutta

Kaikki tuhannen ällän ylioppilaat eivät ehkä olekaan ansainneet ihan omalla työllään asemaansa, lataa Veikka Lahtinen.

En halua lukea enää yhdestäkään tuhannen ällän ylioppilaasta

Veikka Lahtisen mielestä olisi mukavaa, jos tekoälyä kritisoitaisiin omia aivoja käyttäen.

Vasemmistolaisten tekoälykritiikki kuulostaa tekoälyn kirjoittamalta

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Ikioma objektiivinen totuus

Uusimmat

Afrikka on maailman nuorin maanosa. Yli 60 prosenttia sen väestöstä on alle 25-vuotiaita, mutta miljoonille nuorille ei löydy työtä. Kuva:

Tulevaisuudessa joka kolmas maailman nuori asuu Afrikassa, mutta miljoonille heistä ei löydy työtä

Jessi Jokelainen

Jokelainen: Tekoälymurros edellyttää perustuloa – ”Herättää syystäkin huolta”

Sörkan friidu ja Kaivarin kundi – Kaurasen 30-vuotias romaani tihkuu samaa uuden aallon uhmaa kuin Bremerin näyttely

Unkarin uusi pääministeri Peter Magyar hallituksensa kanssa.

Unkarille koitti uusi alku – Mikä muuttuu, mikä säilyy samana?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Jos ennallistaminen uhrataan eturistiriidoille, asumme kohta kaikki tuhansien liejulampien maassa

 
02

Somessa kohahduttanut Finlaysonin Kurttila avasi KU:lle ajatuksiaan ”vassarikapitalismista”

 
03

Ammatillinen koulutus on muutakin kuin lyhyitä koulupäiviä – rehtorit kaipaavat tarkkuutta kritiikkiin

 
04

Amislaiset jakoivat lukujärjestyksiään: – Niistä näkyi, miten lyhyiksi koulupäivät voivat jäädä, Lohikoski sanoo

 
05

”Valta kelpaa, mutta vastuu ei” – Teollisuusliiton Lehtonen kehottaa EK:ta pitäytymään roolissaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ammatillinen koulutus on muutakin kuin lyhyitä koulupäiviä – rehtorit kaipaavat tarkkuutta kritiikkiin

25.06.2026

Amislaiset jakoivat lukujärjestyksiään: – Niistä näkyi, miten lyhyiksi koulupäivät voivat jäädä, Lohikoski sanoo

25.06.2026

Somessa kohahduttanut Finlaysonin Kurttila avasi KU:lle ajatuksiaan ”vassarikapitalismista”

24.06.2026

Erkki Lehtinen, 91, palaa isänsä historiaan: ”Sivuun ei jäänyt kukaan” – isoisä kuoli Suomenlinnan vankileirillä

24.06.2026

EU:n uusi yhtiömalli avaa ovet sääntelyshoppailulle – Kivelä ja Lohikoski vaativat Suomea torjumaan esityksen

24.06.2026

MM-futista pelataan korruption keskellä – Kysyimme, ovatko miesten jalkapallon MM-kisat pilalla

24.06.2026

Vasemmistoliiton Koskela on matkalla kohti vaalivoittoa – ”Hallitukseen pitää haluta, mutta ei hinnalla millä hyvänsä”

23.06.2026

Europarlamentti vähentää lupahärdelliä: Apu, kalusto ja ihmiset saadaan liikkeelle, kun on kiire

23.06.2026

Orpon hallitus uudistaa koulutusta: Vanginvartijoiden koulutus ylitäysien vankiloiden vastuulle

23.06.2026

Saramo: EU:n kauppasopu USA:n kanssa oli antautumissopimus – ”Annamme ymmärtää, että meitä saa kiristää”

23.06.2026

Jos ennallistaminen uhrataan eturistiriidoille, asumme kohta kaikki tuhansien liejulampien maassa

23.06.2026

Gallupmonitori 2: Vasemmistoliitto kulkee kohti kaikkien aikojen parasta eduskuntavaalitulostaan

22.06.2026

Lakialoite: Lapsilisää täysi-ikäisyyteen asti

22.06.2026

Näköalattomuutta, talouskuria ja lähipalveluiden katoamista – ei ole ihme, ettei vihreä siirtymä kaikille maistu

22.06.2026
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kansalaisyhteiskunnan hiljentäminen ei ole säästöpolitiikkaa – se on vallankäyttöä

18.06.2026

Euroopan akilleenkantapää on sen riippuvuuksissa

19.05.2026

Fossiiliriippuvuus on elinkustannuskriisin keskeisin syy

20.04.2026
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset