KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Mustassa jäässä ei ole hyvää eikä pahaa

Musta jää -elokuvassa Outi Mäenpää (vas.) ja Ria Kataja

Musta jää -elokuvassa Outi Mäenpää (vas.) ja Ria Kataja. Kuva: YLE Kuvapalvelu

Ohjaaja Petri Kotwica vajosi syvälle suohon Musta jää -elokuvansa käsikirjoituksen kanssa. Vuosien puserruksesta syntyi kuitenkin kypsin suomalaiselokuva miesmuistiin.

KAI HIRVASNORO
25.10.2009 19.00

Ohjaaja Petri Kotwican palkittu elokuva maanantaina televisiossa

Maanantaina TV 1:n Kotikatsomossa esitettävä Musta jää on laatuelokuva, jollaisia Suomessa syntyy ani harvoin. Hieno aikuinen kaupunkilaisdraama tässä ajassa ilman nostalgisia virityksiä tai väkinäisen komediallisia juonteita.

Jännittävä kolmiodraama petoksesta, joka välittää kolme näkökulmaa eikä ota kantaa syyllisyyteen eikä syyttömyyteen.

Tyylikäs ja näyttävä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Ja mikä Apocalyptica-sellisti Eicca Toppisen musiikki!

Ohjaaja Petri Kotwican toinen elokuva syntyi vaikeuksien kautta, mutta yltää voittoon. Tällaisia kohtauksia eräästä avioliitosta on totuttu näkemään ihan toisista elokuvakulttuureista lähtien.

Saksassa uskotaan
Mustaan jäähän

Käsikirjoitus kahdesta naisesta – toisesta naisesta (Ria Kataja) ja vaimosta (Outi Mäenpää), joka keksityn henkilöllisyyden turvin tunkeutuu edellisen elämään – on niin vakuuttava, että saksalainen yhteistuottaja sai Mustaan jäähän, suomeksi näyteltyyn suomalaiseen elokuvaan, Saksasta rahoitusta 400 000 euroa.

Jännittävä, muttei
jännityselokuva

Ohjaaja Petri Kotwica haluaa vähän jarrutella elokuvansa visuaalisen tyylikkyyden ylistystä. Mustaan jäähän hän suunnitteli jo elokuvaa kirjoittaessaan hiipivää liikkuvaa kuvaa ja huoliteltua jälkeä, mutta edellisen elokuvan Koti-ikävän rosoisuus ja visuaalinen kotikutoisuus oli yhtä tarkkaan suunniteltua.

– Minun mielestäni väline täytyy alistaa täysin sisällölle, Kotwica valottaa elokuvanäkemystään.

Musta jää ei ole varsinaisesti jännityselokuva, mutta se kuitenkin lainaa jännäreiltä tavassa kertoa. Petri Kotwica sanoo halunneensa nostaa tunteita elokuvansa pintaan. Ja jännityselokuvan keinoja hän on käyttänyt tilanteissa, joissa katsojan tulisi samaistua roolihenkilöiden pelkotiloihin.

Takalukkoon
kolmeksi vuodeksi

Musta jää syntyi todellakin vaikeuksien kautta. Aiheen Petri Kotwica löysi jo kuusi vuotta sitten, ja tilanteita hän harjoitteli Outi Mäenpään ja Ria Katajan kanssa ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten.

Sitten iski lukko. Elokuvan loppuun kirjoittaminen venyi kolmeksi vuodeksi ja sinä aikana Kotwica on sanonut yksityiselämänsä menneen kaikin tavoin päin helvettiä. Eristyneisyyden katkaisivat vasta tuottajat, jotka kaivoivat hänet esiin tekemään Koti-ikävän.

Jumiin Mustan jään vei Kotwican mukaan moni asia.

– Olin tekemässä aivan toista tarinaa, tositapahtumiin perustuvaa käsikirjoitusta äärimmäisestä koulukiusaamisesta, joka oli jo saanut tukea ja menossa ennakkotuotantoon.

– Sitten vaihdoin lennosta aihetta, mikä ei ole kauhean soveliasta, ja itselleni syntyi harha, etten voi enää tuoda pöytään muuta kuin aivan täydellisen tarinan. Olin lisäksi juuri valmistunut elokuvakoulusta ja se on muutenkin aika iso hyppy lähteä tekemään ensimmäistä pitkää elokuvaa. Se on tässä taustalla.

Sekä fanaattinen
että naiivi

Elokuvan monimutkaisen syntytarinan ja upean lopputuloksen vuoksi Petri Kotwicaa tekisi mieli kehua äärettömän tinkimättömäksi elokuvaohjaajaksi. Mutta itse hän sanoo olleensa vain naiivin fanaattinen.

– Elokuva menee kauhean monen vaiheen läpi ja mielipiteen suodattamana. Oman näkemyksen säilyttäminen vaatii aika paljon fanaattisuutta, ettei kaikki alkuperäinen katoa, hän selvittää.

– Naiivia tässä oli sitten se, että sössin koko elämäni siinä ohessa.

Entä jos se
menisikin näin…

Kuusi vuotta sitten mieleen tullut aihe ei jättänyt Petri Kotwicaa millään rauhaan. Kuuden vuoden etäisyydestä huolimatta ensimmäisenä mieleen tullut elokuvan perusidea tutustumisesta toiseen ihmiseen väärän identiteetin avulla säilyi loppuun asti.

Aiheen Kotwica sai omasta elämästään ja erään tilanteen jatkopohdinnasta.

– Jotta en valehtelisi, niin minulla on ollut elämäntilanne, jossa ihmissuhteet olivat hyvinkin sekaisin. Olin silloin mokannut niin pahasti, että huomasin loukanneeni yhtä ihmistä ja hän reagoi tähän menemällä toisen ihmisen kanssa kahville. Siinä kontekstissa, kun tiesin näiden ihmisten keskustelevan keskenään, tämä alkoi elää, Petri Kotwica kertoo aiheestaan.

– Jostain tällaisesta tilanteesta syntyi ajatus, että mitä jos asiat etenisivät tuohon suuntaan. Sen jälkeen koitin katsoa tarinaa eri vinkkeleistä, ettei ole vain kaveria, joka tuijottaa omaan napaansa, vaan miltä toisestakin tuntuu. Alkoi tuntua herkulliselta tehdä symmetrinen tarina, johon ei valmiiksi ota asennetta siihen, kuka on oikeassa ja kuka ei, koska kukaan meistä ei yleensä ajattele olevansa väärässä.

Saadakseen elokuvan kolme henkilöä (miestä kahden naisen välissä näyttelee Martti Suosalo) mahdollisimman eläviksi ja itsenäisiksi yksilöiksi Petri Kotwica kirjoitti saman tarinan kolmeen kertaan kolmen eri henkilön näkökulmasta ennen lopullista käsikirjoitusta.

Ei hollywoodilaiselle
hyvän ja pahan taistelulle

Olennaista hänelle oli juuri moralismin välttäminen tarinassa, joka kuitenkin on moraalinen.

Kotwica ei missään nimessä halunnut hollywoodilaista asetelmaa, jossa on päähenkilö ja hänen vastustajansa, joka lopussa kuolee tai poistuu muuten näyttämöltä ja kaikki on sen jälkeen taas hyvin.

Hollywood-huttua Petri Kotwica lupaa välttää jatkossakin, vaikka tekisi mitä tyylilajia tahansa.

– Minä en ole mistään kulttuurisuvusta, vaan olen persaukinen, ei-oikeistolainen ihminen. En pysty katsomaan itseäni peiliin, jos en yrittäisi tehdä jotain, joka minusta on oikein.

Mikä siinä Hollywood-dramaturgiassa on väärin?

– Ihanaa, että kysyit.

– Hollywoodin meille opettama näkökulma palvelee sitä ajattelutapaa, että on minun napani, jonka kautta asioita tarkastellaan eikä mitään muuta vaihtoehtoa sille. Tämä ajattelutapa ulottuu makrotasolle asti. Se oikeuttaa yhden kansakunnan, esimerkiksi Yhdysvallat, ottamaan roolin ja tekemään ainoan oikean näkökulmansa varjolla mitä tahansa.

– Se on väärin. Se on väärä ajattelutapa. Ihmisyydessä olisi ihan simppeliä oivaltaa näkökulmien symmetrisyys. Ilman meidän tulkintaamme ei ole olemassa sellaista asiaa kuin vihollinen, ei sellaista kuin paha valtio. Mutta hollywoodilainen yhden päähenkilön kolminäytöksinen moraliteetti yhtenäistää meidän yhden oikean näkökulmamme, jota vastassa on paha.

– Aion käyttää piskuiset mahdollisuuteni tätä asetelmaa vastaan. Jo Musta jäässä olen mielestäni onnistunut tässä. Yksikään katsoja ei kävele ulos ja ajattele, että paha sai palkkansa, Petri Kotwica lupaa.

Petri Kotwican haastattelu ilmestyi alunperin Viikkolehdessä 19.10.2007.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Yhä useampi suomalainen sinnittelee järjestöjen ruoka-avun varassa.

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään