KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Emme ole vielä asemalla!

VR puolustautuu talvella ja ylipäätään poikkeuksellisilla oloilla, mutta pelkästään siitä ei voi olla kysymys.

VR puolustautuu talvella ja ylipäätään poikkeuksellisilla oloilla, mutta pelkästään siitä ei voi olla kysymys. Kuva: Lehtikuva/ Pekka Sakki

Jouko Joentausta
12.2.2010 6.00

Viimeinen sana

Mitä yhteistä on VR:llä ja työn tuottavuudella?

Vastausta kannattaa ehkä kysyä esimerkiksi niiltä kymmeniltä tuhansilta pääkaupunkiseudun ihmisiltä, jotka ovat parin viime kuukauden aikana myöhästyneet lukemattomia kertoja töistään.

Hyviä vastauksia voisivat lisäksi antaa monet niistä kymmenistä tuhansista kaukojunien matkustajista, jotka ovat myöhästyneet muun muassa kokouksista tai erilaisista tapaamisista.

ILMOITUS
ILMOITUS
Yhteenlaskettuna aika monta työtuntia on jäänyt tekemättä.

Pelkästään VR:n lähiliikennettä käyttää päivittäin noin 150 000 matkustajaa. Jos heistä arvioidaan vaikkapa noin kolmasosan eli 50 000 ihmistä tulevan aamuisin junalla töihin ja myöhästyvän työpaikaltaan vaikkapa vain kahtena aamuna keskimäärin puoli tuntia – mikä on ollut ihan tavallista viime viikkojen aikana, niin se jo tekee yhteensä 25 000 työtuntia eli noin 3 200 työpäivää eli noin 640 työviikkoa eli noin 160 työkuukautta…

Näitä myöhästymispäiviä on ihan varmasti ollut jokaisella enemmän kuin kaksi. Yhteenlaskettuna aika monta työtuntia on jäänyt tekemättä.

Itse asun Helsingissä ja työpaikkakin on Helsingissä. Normaalisti aamuisin ovelta ovelle työmatkaan kuluu miltei tasan 43 minuuttia. Viimeisen parin viikon aikana kolmena aamuna työmatkaan on vierähtänyt yli kaksinkertainen aika eli tunti 30 minuuttia. Lisäksi monena aamuna työmatkaan on kulunut yli tunti. Toisaalta eihän tuo aika ihan hukkaan ole mennyt, on ollut aikaa lukea, jos ei ole tarvinnut odotella junan tuloa pakkasessa asemalla.

Julkisen liikenteen vankkumattomalle kannattajallekin on tullut mieleen, olisiko sittenkin kannattanut turvautua henkilöautoon. Helsingissä se ei kyllä kannata, sillä normaalioloissakin aamuisin työmatkaan kuluu omalla autolla vähintään tunti eikä parkkipaikkaa – varsinkaan halpaa – löydä mistään.

Kaikki on tietenkin suhteellista työmatkoissakin. Puolessa toista tunnissa olisi ajanut henkilöautolla helposti vaikkapa Espoosta Turkuun tai Vantaalta Tampereelle, kun Helsingissä samassa ajassa pääsi hieman koukaten vajaa 15 kilometriä.

VR puolustautuu talvella ja ylipäätään poikkeuksellisilla oloilla.

Olen kulkenut lähijunilla melkein joka päivä aamuin illoin ja vieläpä samalla rataosuudella yli 30 vuoden ajan, mutta koskaan ei ole ollut niin paljon ongelmia liikenteessä kuin tänä talvena. Lumisia talviakin on 30 vuoden aikana ollut aika monia. Yksittäiset myöhästelyt lumipyrypäivinä ovat ihan ymmärrettäviä ja huonojen kelien aikana jokaisen pitää itsekin osata varautua myöhästymisiin.

Jostakin muusta täytyy olla kysymys. Mitä aiemmin suhteellisen luotettavalle VR:lle on oikein tapahtunut? Onko kalusto vanhentunut tai onko hankittu näihin oloihin sopimattomia junia? Eikö huolto toimi? Onko väkeä liian vähän? Onko vika johdossa, tai ratahallintokeskuksessa? Mitä tekee liikenneministeri?

Selittelyjä on kuultu runsaasti, mutta ei oikeita selvityksiä. Junien henkilökunta on joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen. Kansalaisten kiukku kohdistuu usein juuri heihin, jotka vähiten ovat syyllisiä ongelmiin.

Toisaalta junaväellä on aika pitkä pinna eivätkä he henkilökuntaa juuri moiti. Ihan helposti ei heiltä pinna pala muutenkaan.

Henkilökunta on yrittänyt asiallisesti tiedottaa ongelmista, mutta lähinnä huumorin puolelle menevät jotkut keskusjohtoiset kuulutukset. Kun on esimerkiksi istunut miltei tunnin muutaman kerran pikkupätkiä kulkeneessa junassa, niin ensin virallinen ääni toteaa ”raiteilla on ruuhkaa”, jonkin ajan päästä tulee uutta tietoa: ”Tuloraide ei ole vapaa”. Kun juna sitten seisoo vajaan kilometrin päässä pääteasemasta, monotoninen ääni valistaa: ”Emme ole vielä asemalla!”

Niinpä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Perussuomalaisten takki irtisanomisten helpottamisessa kääntyi täysin.

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

Kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi vasemmistoliitto ovat sitoutuneet velkajarruun.

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
05

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään