KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Anna palaa

Turun kaupunginteatterin Anna Kareninassa pääosaa esittää Krista Kosonen. Vronskin roolissa vuorottelevat Stefan Karlsson ja Markus Järvenpää (kuvassa).

Turun kaupunginteatterin Anna Kareninassa pääosaa esittää Krista Kosonen. Vronskin roolissa vuorottelevat Stefan Karlsson ja Markus Järvenpää (kuvassa). Kuva: Robert Seger

Sirpa Koskinen
16.2.2010 11.14

Nykyteatterin suuri tehtävä on huutaa maailmalle, että tunteet kuuluvat elämään.

Mutta pitääkö tunteille antaa kaikki valta?

Katsoja, joka pohtii tätä kysymystä nähtyään Turun kaupunginteatterin Anna Kareninan, edustaa varmaankin juuri sitä ihmisrobottien joukkoa, jota ohjaaja Andriy Zholdak on näytelmällään halunnut herätellä.

Zholdakin oma vastaus kysymykseen tuntuu olevan myönteinen. Fiktiivinen Anna Karenina olisi kyllä välttynyt paljolta ikävältä jos olisi hiukkasen suitsinut intohimoista rakkauttaan. Mutta se juuri, että Anna antoi palaa, teki romaanista maailmankuulun.

Todellisuudessa ihminen on suitsinut tunteensa olemattomiin. Nykyihmisen täytyy Zholdakin mielestä etsiä elävää tunnetta, rakkauden jännitettä, sillä ilman sitä ihminen on arvaamaton, vaaraksi muille ja itselleen.

Katsojan uinuvat kohdat

Leo Tolstoin romaani sijoittuu 1800-luvun lopulle venäläisen yläluokan seurapiireihin. Lähes tuhatsivuinen romaani kuvaa tarkasti Annan ja kreivi Vronskin sekä Levinin ja Kittyn rakkaudet.

Zholdak ottaa Tolstoin järkäleestä käsittelyyn vain Annan rakkaudentunteen, sen heräämisen, kukoistuksen ja kuihtumisen. Ja hän tekee sen tavalla, jossa aikakaudet sekoittuvat. Nykypäivän huumeinen, kiireinen ja välinpitämätön meno rinnastuu romaanin seurapiirihömppään.

Käsiohjelmassa Zholdak sanoo, että teoksen tehtävä ei ole tehdä katsojan oloa mukavaksi. Katsoja joutuu ajattelemaan ymmärtääkseen näkemänsä.

Ohjaaja haluaa esityksellään kosketella katsojan uinuvia, suljettuja kohtia. Siksi tunteet tehdään hyvin fyysisesti. Hypitään seinille, rullaluistellaan, kiskotaan rakkauden kohdetta näkymättömällä narulla. Temput vaativat näyttelijöiltä melkoista fyysistä voimaa ja taituruutta.

Koko näyttämölle levittyvän vauhdikkaan menon rinnalle katsojalle videoidaan esityksestä lähikuvaa. Kasvoilta heijastuvat mielenliikkeet syvensivät kerrontaa.

Kiinnostava oli myös toiston käyttö. Muuten kiihkeätempoinen esitys pysähtyi toisinaan kokonaan, kun jotakin liikesarjaa ja tapahtumaa toistettiin useampaankin otteeseen. Vaikuttavinta tämä toisto oli loppukohtauksessa, jossa Anna kaataa kerta toisensa jälkeen puun, kiskoo sen ylös ja kaataa taas.

Hurja Anna

Satavuotiseen uneen tuupertuneen eurooppalaisen ihmisen herättelijäksi, Annaksi, on löytynyt Krista Kosonen, joka vetää täysillä ja aukinaisena koko neljä ja puolituntisen esityksen. Suoritus on hurja. Kerta kaikkiaan. Kososen Anna on vahva ja ylväs, mutta samalla hyvin herkkä. Annalle rakkaus ei ole onni tai onnettomuus. Se on vain asia, joka on pakko elää, täysillä.

Ohjaaja Zholdak ilmoittaa kulkevansa Jerzy Grotowskin ja Konstantin Stanislavskin jalanjäljissä. Edellinen korosti muun muassa sitä, että ruumis ja ääni ovat näyttämötaiteen peruselementtejä, joiden hallinnasta on kyse. Jälkimmäisen ideaa on taas vaikkapa se, että näyttämön todellisuudelle on ominaista se, ettei se ole sama kuin elämän todellisuus.

Nämä opit näkyvät hyvin Kososen Annassa, joka vain hämärästi muistuttaa Tolstoin Annaa, vaikka saattaakin olla sama nainen.

Turun kaupunginteatteri. Anna Karenina. Leo Tolstoin romaanin pohjalta käsikirjoitus: Andriy Zholdak ja Valeriy Zholdak. Ohjaus: Andryi Zholdak. Lavastus: Astrid Kutschale ja Sari Läikelä. Rooleissa muun muassa: Krista Kosonen ja Markus Järvenpää.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Anna Kontula.

Käännytyslain voimassaoloa jatketaan: ”Ei uskottavia perusteluja”

Minja Koskela.

Paperittomien hoitoa rajataan: ”Surullista, että kokoomus tanssii tässäkin asiassa persujen pillin mukaan”

Pia Lohikoski.

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

Afganistanin pääkaupungin Kabulin kadut ovat tyhjentyneet naisista.

Kabulilaisen kellarin suojissa toimii naisten ravintola

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
02

Teollisuusliiton Lehtonen: ”Jos hallitus repii järjestelmää rikki, me emme voi olla se osapuoli, joka yksin pitää pöytää pystyssä”

 
03

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

 
04

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

 
05

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tekoja eriarvoisuuden vähentämiseksi – Vasemmistoliitolta ratkaisuja poikien ja miesten haasteisiin

27.05.2025

Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat luokkapolitiikkaa, sanoo vasemmistoliiton Minja Koskela

26.05.2025

Afrikka sijoittaa terveydenhoitoon alle puolet tarvittavista varoista

26.05.2025

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

26.05.2025

Christian Rönnbackan neljännessä Henna Björkissä ”Hydra” kirjan mittainen takaa-ajo huipentuu Raatteentiellä

25.05.2025

Tulvat ja kuivuudet ovat saman kriisin kaksi puolta

25.05.2025

Tansanian kullankaivajanaiset hakevat tasavertaisuutta miesten hallitsemalla alalla

25.05.2025

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

24.05.2025

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

24.05.2025

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

24.05.2025

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

23.05.2025

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

23.05.2025

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

23.05.2025

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

23.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään