KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Anna palaa

Turun kaupunginteatterin Anna Kareninassa pääosaa esittää Krista Kosonen. Vronskin roolissa vuorottelevat Stefan Karlsson ja Markus Järvenpää (kuvassa).

Turun kaupunginteatterin Anna Kareninassa pääosaa esittää Krista Kosonen. Vronskin roolissa vuorottelevat Stefan Karlsson ja Markus Järvenpää (kuvassa). Kuva: Robert Seger

Sirpa Koskinen
16.2.2010 11.14

Nykyteatterin suuri tehtävä on huutaa maailmalle, että tunteet kuuluvat elämään.

Mutta pitääkö tunteille antaa kaikki valta?

Katsoja, joka pohtii tätä kysymystä nähtyään Turun kaupunginteatterin Anna Kareninan, edustaa varmaankin juuri sitä ihmisrobottien joukkoa, jota ohjaaja Andriy Zholdak on näytelmällään halunnut herätellä.

Zholdakin oma vastaus kysymykseen tuntuu olevan myönteinen. Fiktiivinen Anna Karenina olisi kyllä välttynyt paljolta ikävältä jos olisi hiukkasen suitsinut intohimoista rakkauttaan. Mutta se juuri, että Anna antoi palaa, teki romaanista maailmankuulun.

Todellisuudessa ihminen on suitsinut tunteensa olemattomiin. Nykyihmisen täytyy Zholdakin mielestä etsiä elävää tunnetta, rakkauden jännitettä, sillä ilman sitä ihminen on arvaamaton, vaaraksi muille ja itselleen.

Katsojan uinuvat kohdat

Leo Tolstoin romaani sijoittuu 1800-luvun lopulle venäläisen yläluokan seurapiireihin. Lähes tuhatsivuinen romaani kuvaa tarkasti Annan ja kreivi Vronskin sekä Levinin ja Kittyn rakkaudet.

Zholdak ottaa Tolstoin järkäleestä käsittelyyn vain Annan rakkaudentunteen, sen heräämisen, kukoistuksen ja kuihtumisen. Ja hän tekee sen tavalla, jossa aikakaudet sekoittuvat. Nykypäivän huumeinen, kiireinen ja välinpitämätön meno rinnastuu romaanin seurapiirihömppään.

Käsiohjelmassa Zholdak sanoo, että teoksen tehtävä ei ole tehdä katsojan oloa mukavaksi. Katsoja joutuu ajattelemaan ymmärtääkseen näkemänsä.

Ohjaaja haluaa esityksellään kosketella katsojan uinuvia, suljettuja kohtia. Siksi tunteet tehdään hyvin fyysisesti. Hypitään seinille, rullaluistellaan, kiskotaan rakkauden kohdetta näkymättömällä narulla. Temput vaativat näyttelijöiltä melkoista fyysistä voimaa ja taituruutta.

Koko näyttämölle levittyvän vauhdikkaan menon rinnalle katsojalle videoidaan esityksestä lähikuvaa. Kasvoilta heijastuvat mielenliikkeet syvensivät kerrontaa.

Kiinnostava oli myös toiston käyttö. Muuten kiihkeätempoinen esitys pysähtyi toisinaan kokonaan, kun jotakin liikesarjaa ja tapahtumaa toistettiin useampaankin otteeseen. Vaikuttavinta tämä toisto oli loppukohtauksessa, jossa Anna kaataa kerta toisensa jälkeen puun, kiskoo sen ylös ja kaataa taas.

Hurja Anna

Satavuotiseen uneen tuupertuneen eurooppalaisen ihmisen herättelijäksi, Annaksi, on löytynyt Krista Kosonen, joka vetää täysillä ja aukinaisena koko neljä ja puolituntisen esityksen. Suoritus on hurja. Kerta kaikkiaan. Kososen Anna on vahva ja ylväs, mutta samalla hyvin herkkä. Annalle rakkaus ei ole onni tai onnettomuus. Se on vain asia, joka on pakko elää, täysillä.

Ohjaaja Zholdak ilmoittaa kulkevansa Jerzy Grotowskin ja Konstantin Stanislavskin jalanjäljissä. Edellinen korosti muun muassa sitä, että ruumis ja ääni ovat näyttämötaiteen peruselementtejä, joiden hallinnasta on kyse. Jälkimmäisen ideaa on taas vaikkapa se, että näyttämön todellisuudelle on ominaista se, ettei se ole sama kuin elämän todellisuus.

Nämä opit näkyvät hyvin Kososen Annassa, joka vain hämärästi muistuttaa Tolstoin Annaa, vaikka saattaakin olla sama nainen.

Turun kaupunginteatteri. Anna Karenina. Leo Tolstoin romaanin pohjalta käsikirjoitus: Andriy Zholdak ja Valeriy Zholdak. Ohjaus: Andryi Zholdak. Lavastus: Astrid Kutschale ja Sari Läikelä. Rooleissa muun muassa: Krista Kosonen ja Markus Järvenpää.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella on 200 000 kätilön vajaus. Kuvituskuvassa pakistanilainen terveydenhoitajanainen vauvansa kanssa.

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään