Vasemmistoliiton Silvia Modig haluaa säilyttää Vallilanlaakson jatkossakin vallilalaisten, kumpulalaisten ja kaikkien helsinkiläisten yhteisenä puistona.
Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on torstain kokouksessa esillä nykyisen Hämeentieltä Mäkelänkadulle vievän radan paikalle rakennettava, puistoalueen halkova joukkoliikennekatu. Kumpulanlaakso ja Vallilanlaakso muodostavat yhtenäisen puistoalueen Vallilan ja Kumpulan kaupunginosien välillä Helsingissä.
Laakso on suosittu virkistyspaikka, jossa kulkee kevyen liikenteen väylä ja sijaitsee muun muassa viljelypalstoja. Laaksossa sijaitsee kulttuurihistoriallisesti arvokas Kumpulan kartano, jonka juuret ulottuvat 1400-luvulle saakka.
Uutta linjausta perustellaan mm. Yliopiston tarpeilla ja kampusten välisen yhteyden nopeuttamisella. Maantieteen laitoksen tekemä tutkimus kuitenkin kertoo kampuksen käyttäjien toivovan parempia kevyen liikenteenväyliä ja raitiovaunuyhteyttä.
Yliopiston yhteyksiä on parannettu muuttamalla ”tiedelinjan” reittiä. Linja on äskettäin pantu kiertämään Kumpulanmäen yliopistojen kautta, mikä hidasti sitä selvästi. Samalla sitä varten rakennettiin kallis talvilämmitys Väinö Auerin kadulle ja Pietari Kalmin kadulle.
– Olisi epäjohdonmukaista rakentaa puistoon katu nyt, kun kallis lämmitys järjestelmä on vastavalmistunut, katsoo Modig.
Raitiotie on mahdollinen
– Radanpaikalle voidaan harkita korkeintaan raitiotien tekemistä, jos tai kun Kalasatamaan tulevien uusien asukkaiden joukkoliikenne sitä vaatii.
Raitiotiellä voidaan mahdollistaa toimiva poikittaisyhteys Pasilaan ja taata puiston säilyminen kaikille avoimena virkistysalueena. Yhdistettynä tulevaan Kalasataman liikennesuunnitteluun voidaan tulevaisuudessa mahdollistaa Kalasatama-Pasilan asema -yhteys.
– Tulevaisuuden joukkoliikenne ei kulje renkailla. On uskallettava tehdä ympäristön kannalta ja kaupunkikuvallisesti pitkäjänteisiä ratkaisuja, Modig toteaa. Asia tulee päätettäväksi kaupunkisuunnittelulautakunnassa torstaina 17.6.