Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n päällikkö Päivi Niemi-Laine korostaa, että Facebook pitää saada liitoissa koko organisaation työvälineeksi johtotasolta lähtien.
– Jos johtajat ottaisivat Facebookin omaksi johtamisvälineekseen, alaiset oppisivat käyttämään sitä edunvalvontaan.
Oman edunvalvontaväen kouluttamista Niemi-Laine pitää tärkeänä. Kaikista tärkein porukka ovat luottamusmiehet.
– He voivat oman jäsenkuntansa kautta saada ihmiset Facebookiin. Sen jälkeen voidaan sitä kautta pyörittää edunvalvontaa ja keskustelua.
Sosiaalista mediaa seuraamalla voi saada tärkeitä ideoita ja vinkkejä siihen, millaisia palveluja jäsenet tarvitsevat.
Niemi-Laineen mukaan Facebook on kuitenkin vain yksi väline, jonka kautta viestintää hoidetaan.
– Ei pidä kuvitella, että sosiaalinen media on avain onneen. Yksi media tukee toista. Käytettävät välineet pitää räätälöidä tarpeen mukaan, hän muistuttaa.
Avoine Oy:n markkinointipäällikkö Jukka Helin painottaa, että ruutia ei kannata tuhlata turhaan toimintaan. Järjestön kannattaa näkyä siellä, missä jäsenkuntakin on.
– Ei ehkä kannata ottaa käyttöön Twitteriä, Kaikua tai MySpacea, jos jäsenet eivät niitä käytä.
Järjestön edustajan on seurattava mitä sivuilla tapahtuu ja vastattava ihmisten kysymyksiin. Sosiaalisen median pyörittämiseen olisi hyvä satsata ainakin yhden työntekijän työpanoksella.
– Usein ajatellaan, että mukana oleminen vaatii liikaa aikaa ja resursseja. Järjestön läsnäolo on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää.







