Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat arvioivat, että vuonna 2009 turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 34 henkeä. Vuonna 2010 turvavyötä käytti henkilöauton etupenkillä taajamissa 91 prosenttia ja taajamien ulkopuolella 94 prosenttia matkustajista. Turvavyön suojaava vaikutus korostuu erityisesti alhaisilla nopeuksilla. Vuonna 2010 joka kuudes matkusti takaistuimella ilman turvavöitä.
Liikenneturvan uusi pysähdyttävä turvavyökampanja konkretisoi niitä voimia, joihin ilman turvavyötä matkustava onnettomuudessa altistuu. Kun vauhti on törmäyshetkellä 60 km/h, ilman turvavyötä matkustavaan kohdistuva törmäysvoima vastaa kymmenestä metristä maahan hyppäämistä.
Liikenneturvan kyselyssä lähes 70 prosenttia piti riskiä jäädä kiinni poliisin turvavyövalvonnassa pienenä. Kun kiinnijäämisen todennäköisyys koetaan pieneksi, sääntöjä rikotaan helpommin.
Kyselyyn vastanneista puolet kannatti kovempia rangaistuksia turvavyön käytön laiminlyönnistä. Viidennes vastaajista taas katsoi, ettei turvavyön käyttämättömyydestä tulisi rangaista nykyistä ankarammin.
Yli puolet vastaajista kannatti autoihin asennettuja turvavyövaroittimia ja muita teknisiä tukitoimenpiteitä. Tiedot selviävät Liikenneturvan Gallup-kanavan kautta kerätyistä liikenneturvallisuusnäkemyksistä. Kyselyyn vastasi 2 105 henkilöä.
Kesäöinä enemmän onnettomuuksia
Kesällä sattuu paljon liikenneonnettomuuksia. Viimeisen kolmen vuoden aikana kesäliikenteessä (kesä-elokuu) on kuollut keskimäärin 100 ihmistä ja loukkaantunut 2 700 ihmistä.
Kesäajan tyypillinen onnettomuus on kovalla vauhdilla tapahtunut ulosajo. Usein ratin takana on nuori kuljettaja ja onnettomuus ajetaan yön tunteina. Myös alkoholi ja turvavyön käyttämättömyys löytyvät usein kesäonnettomuuksien taustalta.