Luomutuotteiden kysyntä kasvaa tasaisesti, vaikka ruoan hinta on noussut reippaasti. Talouden alamäetkään eivät ole vähentäneet luomun suosiota.
Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi kertoo, että luomulla on vahva uskollinen ostajakuntansa. Se on kasvanut reippaasti taloustaantumasta huolimatta. Useampi kuin joka neljäs kotitalous poimii ostoskoriinsa säännöllisesti luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita, joka toinen kotitalous satunnaisesti.
Suomessa luomutuotteita ostetaan ensisijaisesti niiden terveellisyyden takia. Kuluttajat luottavat antioksidanttien ja flavonoidien lisäävän vastustuskykyä. Niitä on tutkimusten mukaan luonnonmarjoissa ja luonnonmukaisesti tuotetuissa elintarvikkeissa.
Muualla Euroopassa kuluttajat suosivat luomutuotteita niiden ympäristöystävällisyyden takia. Tosin saksalaiset ostavat suomalaisia luomutuotteita niiden terveysvaikutusten vuoksi.
– Usein kyse on myös erityisruokavaliosta, johon suomalaiset luomutuotteet sopivat, Niemi lisää.
Suomesta viedään Saksaan mm. luomulakritsia ja -tattaria.
Kaikkiaan luomun viennistä suurin osa on viljatuotteita, hiutalekauraa, kaurahiutaleita, vehnäjauhoa ja leipää.
Kananmunat ja hiutaleet listakärkiä
Keskimäärin suomalaisen ruokakukkarosta vain joka sadas euro meni toissavuonna luomutuotteisiin Nielsenin Kuluttajapaneelin mukaan. Luomunsuosijoiden ruokakukkarosta luomuun meni 260 euroa vuodessa.
Suosituin luomu-ostos ovat yhä kananmunat, sitten jauhot ja hiutaleet sekä kolmantena vihannekset ja juurekset luomuun kulutetun rahamäärän mukaan.
Luomukananmunien tuotanto kolminkertaistui 2000-luvulla. Toissavuonna niitä tuotettiin 1,3 miljoonaa kiloa. Silti luomumunien osuus kananmunien tuotannosta on vain kaksi prosenttia.
Kuluttajat eivät osaa vielä etsiä luomua leipomotuotteista eivätkä lihasta ja lihavalmisteista. Luomumyynnin osuus näissä tuoteryhmissä oli toissavuonna vain noin puoli prosenttia.
Poikkeuksen tekee lampaanliha, jota menisi myyntiin enemmän kuin sitä tuotetaan. Luomulammasta tuotettiin kaksi vuotta sitten 120 000 kiloa. Iso osa siitä myytiin suoraan kuluttajille.