Poikkeuksellisen laaja joukko eurooppalaisia ja amerikkalaisia yhtiöitä allekirjoitti viime viikolla sitoumuksen eettisestä boikotista. Yli 60 yhtiötä lupasi, etteivät ne tietoisesti käytä Uzbekistanista peräisin olevaa puuvillaa ennen kuin kansainvälinen työjärjestö ILO on riippumattomasti vahvistanut, että lasten pakkotyö maan puuvillapelloilla on lopetettu.
Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan Uzbekistanin pelloilla työskentelee sadonkorjuuaikana jopa kaksi miljoonaa lasta, nuorimmat vain seitsenvuotiaita. Lapset pakotetaan työhön uhkaamalla heitä pahoinpitelyllä tai koulusta erottamisella.
Pelloilla tehdään jopa kymmentuntista työpäivää. Lapset altistuvat työssä vaarallisille kemikaaleille.
Gulnara Karimova ei enää ollut tervetullut New Yorkin muotiviikolle.
Vaikka lasten työskentely pelloilla ei ole harvinaista kehitysmaissa, pidetään Uzbekistanin tilannetta poikkeuksellisena, koska siellä lasten ja nuorten pakkotyö on valtion järjestelmällisesti organisoimaa.
Puuvilla on keskiaasialaisen Uzbekistanin tärkeimpiä vientituotteita ja merkittävä tulonlähde maan eliitille.
Pitkä ja sitkeä kampanja
Sitoumuksen allekirjoittaneissa on monia Suomessakin tunnettuja yhtiöitä kuten vaikkapa H&M tai urheiluvaatteita valmistavat Adidas ja Puma. Samoin mukana on suuria vähittäismyyntiketjuja kuten WalMart ja Carrefour.
Luksustuotteiden valmistajat ovat usein olleet nihkeitä eettisille boikoteille, mutta tällä kertaa mukana on monien luksusmerkkien (esimerkiksi Gucci, Yves Saint Laurent) takana oleva PPR Group.
Jo aiemmin sitoumuksen allekirjoitti yli 800 amerikkalaista vähittäismyyntiyhtiötä edustava American Apparel and Footwear Association.
Sitoumuksen organisoi amerikkalainen As You Sow -kansalaisjärjestö ja siihen kuuluva Responsible Sourcing Network -verkosto (RSN). RSN kampanjoi kuluttajatuotteissa käytettävien raaka-aineiden toimitusketjussa tapahtuvia ihmisoikeuksien loukkauksia ja ympäristöhaittoja vastaan.
Alun perin kampanja Uzbekistanin lapsityötä vastaan käynnistyi vuonna 2004 ja siinä on ollut mukana useita eurooppalaisia, amerikkalaisia ja uzbekistanilaisia järjestöjä.
Tyttären muotishow peruttiin
Uzbekistanin puuvillapeltojen pakkotyön vastustajat saivat symbolisen voiton toissa viikolla, kun New Yorkin muotiviikon järjestäjät peruivat Uzbekistanin itsevaltaisen presidentin Islam Karimovin tyttären Gulnara Karimovan muotinäytöksen.
39-vuotias Gulnara Karimova on Islam Karimovin vanhin tytär, ja häntä on veikkailtu isänsä mahdolliseksi seuraajaehdokkaaksi. Gulnara Karimova toimii tällä hetkellä sekä Uzbekistanin Espanjan-suurlähettiläänä että lähettiläänä Genevessä toimivissa YK:n alajärjestöissä.
Gulnara Karimovan holding-yhtiöllä Zeromaxilla on huomattava osuus Uzbekistanin talouselämässä. Monilahjakkuus Karimovalla on musta vyö karatessa ja hän on myös levylaulaja sekä jalokivi- ja vaatesuunnittelija.
Karimovan Guli-vaatemerkki sai viime vuonna osallistua New Yorkin muotiviikolle, mutta nyt median ja ihmisoikeusjärjestöjen nostama meteli tehosi. Gulia esiteltiin tällä kertaa vain newyorkilaisessa hienostoravintolassa järjestetyssä yksityisessä muotinäytöksessä.
Guli-vaatteissa käytetään tietenkin uzbekistanilaista puuvillaa.
Sitoumuksesta ja sen allekirjoittaneista yhtiöistä lisätietoa esimerkiksi seuraavista osoitteista: www.cottoncampaign.org, www.sourcingnetwork.org , www.asyousow.org .