KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenneministeriö kehottaa vientiteollisuutta varautumaan rikkidirektiiviin

Liikenneministeriö lupaa tehdä töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa.

Liikenneministeriö lupaa tehdä töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa. Kuva: LEHTIKUVA

UP/Kari Leppänen
3.2.2012 9.45

Tiukennus koskee vain EU:n pohjoisia meriä

Komission esitys vähärikkiseen laivojen polttoaineeseen siirtymisestä perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätökseen rikkipitoisuuden alentamisesta merenkulussa.

Komission esitys koskee vain EU:n pohjoisia merialueita, Itämeren lisäksi Pohjanmerta ja Englannin kanaalia.

Direktiiviesityksen toteuttamiseen on kolme vaihtoehtoa: siirtyä vähärikkiseen polttoaineeseen tai rikkipesureiden asentaminen laivoihin. Kolmas vaihtoehto on, että vanha laivakanta korvataan uudella, nestemäistä maakaasua käyttävillä laivoilla.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on esittänyt huolensa suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvystä ja kannattavuudesta. Valiokunta arvioi Suomella saattavan olla mahdollisuus hakea lykkäystä oikeudellisin perustein.

Teollisuuden mielestä uusien rikkirajojen olisi astuttava samanaikaisesti vuonna 2025 voimaan kaikilla merialueilla. UP/KL

Lykkäystä tuskin tulee

Liikenneministeriö kehottaa Suomen vientiteollisuutta valmistautumaan EU:n Itämerta koskevan rikkidirektiivin voimaantuloon.

– Rikkidirektiivin toteuttaminen on edessä, se on selvää, sanoi Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Minna Kivimäki Elinkeinoelämän keskusliiton logistiikkaseminaarissa Helsingissä.

Kivimäki lupasi Suomen tekevän edelleen töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa. Näkymät eivät kuitenkaan hänen mukaansa ole hyvät.

– Ja vaikka lisäaikaa tulisikin, asia on silti edessä, Kivimäki totesi.

Myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on vaatinut viiden vuodenlisäaikaa direktiivin voimaanastumiselle.

Suomen vientiteollisuus on arvostellut jyrkästi EU:n komission ehdotusta rikkidirektiiviksi. Teollisuuden arvion mukaan siitä aiheutuisi jopa 1,2 miljardin euron lisälasku Suomen ulkomaankaupalle, mikä vastaa noin 24 000 henkilötyövuotta.

Vastustajien rintamaan ovat liittyneet myös teollisuuden ammattiliitot.

EU-komission ehdotuksen mukaan laivojen Itämerellä käyttämässä polttoaineessa saa olla rikkiä korkeintaan 0,1 prosenttia nykyisen 1 prosentin sijasta. Direktiivi astuisi voimaan 2015.

”Suomi myötäili valmisteluvaiheessa”

Rikkidirektiivi nousi EK:n logistiikkaseminaarin keskeiseksi puheenaiheeksi. EK:n logistiikkavaltiokunnan puheenjohtaja Mika Salmijärvi huomautti, että Suomi on ollut itse myötävaikuttamassa komission esitykseen. Suomi on hänen mukaansa näyttänyt EU:ssa vihreää valoa rikkimääräysten tiukentamiselle, kun direktiivi oli valmisteluvaiheessa.

– Kun olimme Brysselissä puhumassa asiasta komissaari Olli Rehnin ja suomalaisten europarlamentaarikkojen kanssa, meille kerrottiin, että se juna meni jo. Olisi pitänyt olla liikkeellä aikaisemmin, Salmijärvi kertoi.

Hän kehotti Suomea valppauteen nyt, kun EU:ssa valmistellaan yhteistä lainsäädäntöä ajoneuvojen ja niiden perävaunujen mitoista ja painosta. Suomessa ja Ruotsissa käytetään suurempia rekkoja kuin muualla Euroopassa.

Myös ylijohtaja Kivimäki painotti ennakkovaikuttamisen tärkeyttä.

– Suomessa ollaan hyviä ottamaan kantaa sitten, kun komissio on jo esityksensä antanut. Silloin ollaan jo myöhässä. Asioista pitäisi ottaa kiinni jo esitysten kirjoitusvaiheessa, Kivimäki neuvoi.

Myös Kivimäki muistutti ajoneuvojen massoja ja mittoja koskevien määräysten yhdentämisen olevan EU:n komission työohjelmassa. Olennaista on Kivimäen mukaan, että kansallinen liikkumavara säilyy.

Tiukennus koskee vain EU:n pohjoisia meriä

Komission esitys vähärikkiseen laivojen polttoaineeseen siirtymisestä perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätökseen rikkipitoisuuden alentamisesta merenkulussa.

Komission esitys koskee vain EU:n pohjoisia merialueita, Itämeren lisäksi Pohjanmerta ja Englannin kanaalia.

Direktiiviesityksen toteuttamiseen on kolme vaihtoehtoa: siirtyä vähärikkiseen polttoaineeseen tai rikkipesureiden asentaminen laivoihin. Kolmas vaihtoehto on, että vanha laivakanta korvataan uudella, nestemäistä maakaasua käyttävillä laivoilla.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on esittänyt huolensa suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvystä ja kannattavuudesta. Valiokunta arvioi Suomella saattavan olla mahdollisuus hakea lykkäystä oikeudellisin perustein.

Teollisuuden mielestä uusien rikkirajojen olisi astuttava samanaikaisesti vuonna 2025 voimaan kaikilla merialueilla. UP/KL

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään