KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenneministeriö kehottaa vientiteollisuutta varautumaan rikkidirektiiviin

Liikenneministeriö lupaa tehdä töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa.

Liikenneministeriö lupaa tehdä töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa. Kuva: LEHTIKUVA

UP/Kari Leppänen
3.2.2012 9.45

Tiukennus koskee vain EU:n pohjoisia meriä

Komission esitys vähärikkiseen laivojen polttoaineeseen siirtymisestä perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätökseen rikkipitoisuuden alentamisesta merenkulussa.

Komission esitys koskee vain EU:n pohjoisia merialueita, Itämeren lisäksi Pohjanmerta ja Englannin kanaalia.

Direktiiviesityksen toteuttamiseen on kolme vaihtoehtoa: siirtyä vähärikkiseen polttoaineeseen tai rikkipesureiden asentaminen laivoihin. Kolmas vaihtoehto on, että vanha laivakanta korvataan uudella, nestemäistä maakaasua käyttävillä laivoilla.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on esittänyt huolensa suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvystä ja kannattavuudesta. Valiokunta arvioi Suomella saattavan olla mahdollisuus hakea lykkäystä oikeudellisin perustein.

Teollisuuden mielestä uusien rikkirajojen olisi astuttava samanaikaisesti vuonna 2025 voimaan kaikilla merialueilla. UP/KL

Lykkäystä tuskin tulee

Liikenneministeriö kehottaa Suomen vientiteollisuutta valmistautumaan EU:n Itämerta koskevan rikkidirektiivin voimaantuloon.

– Rikkidirektiivin toteuttaminen on edessä, se on selvää, sanoi Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Minna Kivimäki Elinkeinoelämän keskusliiton logistiikkaseminaarissa Helsingissä.

Kivimäki lupasi Suomen tekevän edelleen töitä, jotta merikuljetusten kustannuksia kasvattavan direktiivin toimeenpanoon saataisiin lisäaikaa. Näkymät eivät kuitenkaan hänen mukaansa ole hyvät.

– Ja vaikka lisäaikaa tulisikin, asia on silti edessä, Kivimäki totesi.

Myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on vaatinut viiden vuodenlisäaikaa direktiivin voimaanastumiselle.

Suomen vientiteollisuus on arvostellut jyrkästi EU:n komission ehdotusta rikkidirektiiviksi. Teollisuuden arvion mukaan siitä aiheutuisi jopa 1,2 miljardin euron lisälasku Suomen ulkomaankaupalle, mikä vastaa noin 24 000 henkilötyövuotta.

Vastustajien rintamaan ovat liittyneet myös teollisuuden ammattiliitot.

EU-komission ehdotuksen mukaan laivojen Itämerellä käyttämässä polttoaineessa saa olla rikkiä korkeintaan 0,1 prosenttia nykyisen 1 prosentin sijasta. Direktiivi astuisi voimaan 2015.

”Suomi myötäili valmisteluvaiheessa”

Rikkidirektiivi nousi EK:n logistiikkaseminaarin keskeiseksi puheenaiheeksi. EK:n logistiikkavaltiokunnan puheenjohtaja Mika Salmijärvi huomautti, että Suomi on ollut itse myötävaikuttamassa komission esitykseen. Suomi on hänen mukaansa näyttänyt EU:ssa vihreää valoa rikkimääräysten tiukentamiselle, kun direktiivi oli valmisteluvaiheessa.

– Kun olimme Brysselissä puhumassa asiasta komissaari Olli Rehnin ja suomalaisten europarlamentaarikkojen kanssa, meille kerrottiin, että se juna meni jo. Olisi pitänyt olla liikkeellä aikaisemmin, Salmijärvi kertoi.

Hän kehotti Suomea valppauteen nyt, kun EU:ssa valmistellaan yhteistä lainsäädäntöä ajoneuvojen ja niiden perävaunujen mitoista ja painosta. Suomessa ja Ruotsissa käytetään suurempia rekkoja kuin muualla Euroopassa.

Myös ylijohtaja Kivimäki painotti ennakkovaikuttamisen tärkeyttä.

– Suomessa ollaan hyviä ottamaan kantaa sitten, kun komissio on jo esityksensä antanut. Silloin ollaan jo myöhässä. Asioista pitäisi ottaa kiinni jo esitysten kirjoitusvaiheessa, Kivimäki neuvoi.

Myös Kivimäki muistutti ajoneuvojen massoja ja mittoja koskevien määräysten yhdentämisen olevan EU:n komission työohjelmassa. Olennaista on Kivimäen mukaan, että kansallinen liikkumavara säilyy.

Tiukennus koskee vain EU:n pohjoisia meriä

Komission esitys vähärikkiseen laivojen polttoaineeseen siirtymisestä perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätökseen rikkipitoisuuden alentamisesta merenkulussa.

Komission esitys koskee vain EU:n pohjoisia merialueita, Itämeren lisäksi Pohjanmerta ja Englannin kanaalia.

Direktiiviesityksen toteuttamiseen on kolme vaihtoehtoa: siirtyä vähärikkiseen polttoaineeseen tai rikkipesureiden asentaminen laivoihin. Kolmas vaihtoehto on, että vanha laivakanta korvataan uudella, nestemäistä maakaasua käyttävillä laivoilla.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on esittänyt huolensa suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvystä ja kannattavuudesta. Valiokunta arvioi Suomella saattavan olla mahdollisuus hakea lykkäystä oikeudellisin perustein.

Teollisuuden mielestä uusien rikkirajojen olisi astuttava samanaikaisesti vuonna 2025 voimaan kaikilla merialueilla. UP/KL

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

Else-Mai Kirvesniemi on uusi keskusjärjestöjohtaja.

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

Kokoomus ja perussuomalaiset tukevat toistensa politiikkaa hallituksessa. Puolueiden yhteistyön tiivistyminen alkoi 18.12.2019 Al-Holia koskevassa välikysymyksessä.

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

Euroopan parlamentti tukee äänin 358 -202 eurooppalaista aborttioikeutta puolustavaa My Voice My Choice -kansalaisaloitetta.

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

Uusimmat

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

Else-Mai Kirvesniemi on uusi keskusjärjestöjohtaja.

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

Kokoomus ja perussuomalaiset tukevat toistensa politiikkaa hallituksessa. Puolueiden yhteistyön tiivistyminen alkoi 18.12.2019 Al-Holia koskevassa välikysymyksessä.

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

Euroopan parlamentti tukee äänin 358 -202 eurooppalaista aborttioikeutta puolustavaa My Voice My Choice -kansalaisaloitetta.

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään