KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Rakennusliiton johto sättii vasemmistoa

Liikenneministeri Merja Kyllönen on joutunut Rakennusliiton johtokaksikon hampaisiin.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on joutunut Rakennusliiton johtokaksikon hampaisiin. Kuva: Jarmo Lintunen

Reijo KallinenHelsinki
2.3.2012 9.15
ILMOITUS
ILMOITUS

Rakennusliiton toinen puheenjohtaja Kyösti Suokas kirjoitti liittonsa nettisivuilla 1.2. muun muassa näin: ”Rakennusliiton jäsenille oma auto on työmatkoilla välttämättömyys. Korvaavaa julkista liikennettä ei ole, ei edes Jyväskylän eteläpuolella. Tämä tosiasia on tunnustettu jopa voimassa olevassa verolainsäädännössä, joka oikeuttaa rakennusalan työntekijät vähentämään päivittäiset matkakulut oman auton käytön perusteella. ”

Suokas ilmeisesti tietoisesti – ei kai tietämättään – kirjoittaa kuten kirjoittaa. Hän jatkaa teemaa Rakentaja-lehdessä 10.2. eikä enää ole kyse tietämättömyydestä. Suokkaalla olisi ollut mahdollisuus päivittää tietonsa oikealle tolalle lukemalla Merja Kyllösen haastattelu 3.2. KU:n Viikkolehdestä. Hän katsoi päinvastoin aiheelliseksi terästää vääristelyään otsikolla ”Kohti Orwellin yhteiskuntaa”.

Suokas kierrättää jutuissaan työmatkakorvausten verovähennysten poistamista. Suokkaalle ei ole ilmeisesti tuttua se, että kilometrikorvauksilla myös kikkaillaan. Alan ennätys oli ilmeisesti erään kiinteistövälitysfirman johtajalleen maksama korvaus sadanviidenkymmenentuhannen ”ajetun” kilometrin osalta. Vankeusrangaistus siitä tuli.

Suokas ei välitä lainkaan Kyllösen lausunnosta, jossa ”hän toteaa myös, että nykyinen järjestelmä on pääosin toimiva. Duunarille kuuluu korvaus oman auton käytöstä työtehtävissä, hän sanoo. –– Auto on monelle välttämätön työväline. Järjestelmää ei ole tarkoitus romuttaa vaan karsia siitä epäterveet piirteet.”

Suokas ei jaa Kyllösen huolta siitä, että kilometrikorvauksilla on myös korvattu työntekijöiden palkkaa ja näin kierretty verot ja eläkemaksut. Rakennusliitto on aiheellisesti toiminut harmaata taloutta vastaan. Eikö tähän teemaan kuulu myös se, että palkka maksetaan palkkana ja kulukorvaukset todellisten kulujen mukaan?

Minusta niin liikenneministerin kuin ammattiliitonkin tulee vaalia sitä, että laillinen meno on turvattu. On työmiesten ja -naisten etu, että he saavat aikoinaan eläkkeensä sellaisena kuin se kuuluu saada.

Juristi Suokas piikittelee: ”Nyt valtiovalta katsoo linja-autoliikenteen tukemisen ja turhien kilometrikorvausten välttämisen niin tärkeäksi, että sen perusteella ryhdytään toteuttamaan aikanaan Neuvostoliitosta tuttua tarkoitus pyhittää keinot -politiikkaa. Valtion etu on tärkeämpi kuin ihmisten oikeus yksityiselämään.”

Minä kannatan julkisen liikenteen tukea ja vastustan turhien ja laittomien kilometrikorvausten maksamista.

Suokas sen sijaan heittäytyy vitsikkääksi. ”Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on mukava nuori nainen, joka ilmeisen vilpittömästi yrittää siirtää liikenteen painopistettä yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen. Mutta ministerin ulostulot osoittavat, että keskusteluja käydään liian suppeassa samanmielisten porukassa, hätiköidään ja jopa kohelletaan.”

Harvoin saa luettavakseen näin henkilöön kiinni käyvää lyttäävää kritiikkiä ja herjausta, jota Suokas ja häntä täydentävä puheenjohtaja Matti Harjuniemi esittävät

Suokas väittää, että Kyllösen tavoitteena on Pohjois-Korean tavoin ihmisten kyttääminen, orwellilainen yhteiskunta ja Neuvostoliiton meininki. Harjuniemi lisäsi tähän listaan vielä DDR:n. Kuka tuollaista soopaa uskoo!

Jotta kauhukuva olisi todellinen, Suokas maalaa eteemme kuvan, jossa ihmisiin aletaan asentaa mikrosiruja tunnistusta varten. Onko Rakennusliitossa käytössä tällainen järjestelmä, jolla poliittisesti aktiiviset ihmiset tunnistetaan? Siltä tämä nykyinen meno tuntuu.

Harjuniemi ja Suokas ilmoittivat eurovaalien jälkeen, että tämä on nyt sitten loppu. Siis politikointi. Suuttuiko Raksan voimakaksikko äänestäjille, kun Suokas ei päässytkään Brysselin koneeseen. Harjuniemen ja Suokkaan komennossa Rakennusliitto päätti jättää politikoinnin. Se on tietysti liiton oma asia, mitä se tässä asiassa päättää.

Paradoksaalista on se, että nyt se politikointi on vasta alkanutkin. Voimakaksikko on ehtinyt harjoittaa ”epäpoliittista” herjailuaan vajaan kuukauden aikana vähintään kolmeen kertaan kohdistaen nuolensa vasemmiston Kyllöseen, mutta ohi meni. Tätä nälvintää näkyi jo eduskuntavaaleissa ja samoin presidentinvaalien alla. Sinänsä pikantti yksityiskohta on siinä, että vasemmistoliitto on ainoa puolue jota Harjuniemi ja Suokas haluavat grillata.

Hesarissa 24.2. puheenjohtaja Harjuniemi jatkaa Suokkaan totuuden vastaisten kirjoitusten kierrättämistä. Meno muistuttaa tiibetiläisen rukousmyllyn pyörittämistä.

Ministerin näkemyksiä Harjuniemi ja Suokas arvostelevat muun muassa kohellukseksi ja aivomyrskyksi. Vakavasti sanoen on kuitenkin kysyttävä, ovatko he huolissaan liittonsa jäsenten eduista ja kohtelusta tulevaisuudessa erityisesti niistä asioista, jotka liikenneministerille kuuluu?

Kysynkin, kuinka monta kertaa olette olleet yhteydessä ministeri Kyllöseen? Vai onko tulkittava asia niin, ettei tarkoituksena olekaan selvittää ja viedä eteenpäin Rakennusliiton jäsenien etujen mukaisia hankkeita.

Oletteko todellisuudessa kiinnostuneita siitä mitä mieltä ministeri Kyllönen on? Vai riittääkö puskista huutelu?

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Lukijalta: Suomella on edessään valinta – Seurata Britannian tietä tai pitää luonnonvarat julkisessa omistuksessa

Kirjoittajan mukaan yksityistämisen lisääminen on verhottu julkisen terveydenhuollon kalleuteen.

Mielipide: Kuinka pitkään alistumme julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen romuttamiseen?

Uusimmat

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

Aino-Kaisa Pekonen puhui eduskunnassa julkisen talouden suunnitelman vioista.

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
02

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

 
05

Vappuarvio Orpon hallituksesta: ”Häikäilemättömästi työnantajan hyväksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

06.05.2025

Li Andersson kummastelee demareiden touhua: ”SDP on tekemässä strategisen virheen”

06.05.2025

Minja Koskela pääministerin selittelystä: ”Todellisuudesta vieraantunut”

05.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään