KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Rakennusliiton johto sättii vasemmistoa

Liikenneministeri Merja Kyllönen on joutunut Rakennusliiton johtokaksikon hampaisiin.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on joutunut Rakennusliiton johtokaksikon hampaisiin. Kuva: Jarmo Lintunen

Reijo KallinenHelsinki
2.3.2012 9.15
ILMOITUS
ILMOITUS

Rakennusliiton toinen puheenjohtaja Kyösti Suokas kirjoitti liittonsa nettisivuilla 1.2. muun muassa näin: ”Rakennusliiton jäsenille oma auto on työmatkoilla välttämättömyys. Korvaavaa julkista liikennettä ei ole, ei edes Jyväskylän eteläpuolella. Tämä tosiasia on tunnustettu jopa voimassa olevassa verolainsäädännössä, joka oikeuttaa rakennusalan työntekijät vähentämään päivittäiset matkakulut oman auton käytön perusteella. ”

Suokas ilmeisesti tietoisesti – ei kai tietämättään – kirjoittaa kuten kirjoittaa. Hän jatkaa teemaa Rakentaja-lehdessä 10.2. eikä enää ole kyse tietämättömyydestä. Suokkaalla olisi ollut mahdollisuus päivittää tietonsa oikealle tolalle lukemalla Merja Kyllösen haastattelu 3.2. KU:n Viikkolehdestä. Hän katsoi päinvastoin aiheelliseksi terästää vääristelyään otsikolla ”Kohti Orwellin yhteiskuntaa”.

Suokas kierrättää jutuissaan työmatkakorvausten verovähennysten poistamista. Suokkaalle ei ole ilmeisesti tuttua se, että kilometrikorvauksilla myös kikkaillaan. Alan ennätys oli ilmeisesti erään kiinteistövälitysfirman johtajalleen maksama korvaus sadanviidenkymmenentuhannen ”ajetun” kilometrin osalta. Vankeusrangaistus siitä tuli.

Suokas ei välitä lainkaan Kyllösen lausunnosta, jossa ”hän toteaa myös, että nykyinen järjestelmä on pääosin toimiva. Duunarille kuuluu korvaus oman auton käytöstä työtehtävissä, hän sanoo. –– Auto on monelle välttämätön työväline. Järjestelmää ei ole tarkoitus romuttaa vaan karsia siitä epäterveet piirteet.”

Suokas ei jaa Kyllösen huolta siitä, että kilometrikorvauksilla on myös korvattu työntekijöiden palkkaa ja näin kierretty verot ja eläkemaksut. Rakennusliitto on aiheellisesti toiminut harmaata taloutta vastaan. Eikö tähän teemaan kuulu myös se, että palkka maksetaan palkkana ja kulukorvaukset todellisten kulujen mukaan?

Minusta niin liikenneministerin kuin ammattiliitonkin tulee vaalia sitä, että laillinen meno on turvattu. On työmiesten ja -naisten etu, että he saavat aikoinaan eläkkeensä sellaisena kuin se kuuluu saada.

Juristi Suokas piikittelee: ”Nyt valtiovalta katsoo linja-autoliikenteen tukemisen ja turhien kilometrikorvausten välttämisen niin tärkeäksi, että sen perusteella ryhdytään toteuttamaan aikanaan Neuvostoliitosta tuttua tarkoitus pyhittää keinot -politiikkaa. Valtion etu on tärkeämpi kuin ihmisten oikeus yksityiselämään.”

Minä kannatan julkisen liikenteen tukea ja vastustan turhien ja laittomien kilometrikorvausten maksamista.

Suokas sen sijaan heittäytyy vitsikkääksi. ”Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on mukava nuori nainen, joka ilmeisen vilpittömästi yrittää siirtää liikenteen painopistettä yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen. Mutta ministerin ulostulot osoittavat, että keskusteluja käydään liian suppeassa samanmielisten porukassa, hätiköidään ja jopa kohelletaan.”

Harvoin saa luettavakseen näin henkilöön kiinni käyvää lyttäävää kritiikkiä ja herjausta, jota Suokas ja häntä täydentävä puheenjohtaja Matti Harjuniemi esittävät

Suokas väittää, että Kyllösen tavoitteena on Pohjois-Korean tavoin ihmisten kyttääminen, orwellilainen yhteiskunta ja Neuvostoliiton meininki. Harjuniemi lisäsi tähän listaan vielä DDR:n. Kuka tuollaista soopaa uskoo!

Jotta kauhukuva olisi todellinen, Suokas maalaa eteemme kuvan, jossa ihmisiin aletaan asentaa mikrosiruja tunnistusta varten. Onko Rakennusliitossa käytössä tällainen järjestelmä, jolla poliittisesti aktiiviset ihmiset tunnistetaan? Siltä tämä nykyinen meno tuntuu.

Harjuniemi ja Suokas ilmoittivat eurovaalien jälkeen, että tämä on nyt sitten loppu. Siis politikointi. Suuttuiko Raksan voimakaksikko äänestäjille, kun Suokas ei päässytkään Brysselin koneeseen. Harjuniemen ja Suokkaan komennossa Rakennusliitto päätti jättää politikoinnin. Se on tietysti liiton oma asia, mitä se tässä asiassa päättää.

Paradoksaalista on se, että nyt se politikointi on vasta alkanutkin. Voimakaksikko on ehtinyt harjoittaa ”epäpoliittista” herjailuaan vajaan kuukauden aikana vähintään kolmeen kertaan kohdistaen nuolensa vasemmiston Kyllöseen, mutta ohi meni. Tätä nälvintää näkyi jo eduskuntavaaleissa ja samoin presidentinvaalien alla. Sinänsä pikantti yksityiskohta on siinä, että vasemmistoliitto on ainoa puolue jota Harjuniemi ja Suokas haluavat grillata.

Hesarissa 24.2. puheenjohtaja Harjuniemi jatkaa Suokkaan totuuden vastaisten kirjoitusten kierrättämistä. Meno muistuttaa tiibetiläisen rukousmyllyn pyörittämistä.

Ministerin näkemyksiä Harjuniemi ja Suokas arvostelevat muun muassa kohellukseksi ja aivomyrskyksi. Vakavasti sanoen on kuitenkin kysyttävä, ovatko he huolissaan liittonsa jäsenten eduista ja kohtelusta tulevaisuudessa erityisesti niistä asioista, jotka liikenneministerille kuuluu?

Kysynkin, kuinka monta kertaa olette olleet yhteydessä ministeri Kyllöseen? Vai onko tulkittava asia niin, ettei tarkoituksena olekaan selvittää ja viedä eteenpäin Rakennusliiton jäsenien etujen mukaisia hankkeita.

Oletteko todellisuudessa kiinnostuneita siitä mitä mieltä ministeri Kyllönen on? Vai riittääkö puskista huutelu?

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Lukijalta: Suomella on edessään valinta – Seurata Britannian tietä tai pitää luonnonvarat julkisessa omistuksessa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään