EU:n aseviennin käytännesääntö
”Euroopan unionin neuvosto [on] määrätietoinen aikeissaan estää asevienti, jossa vientimateriaalia saatetaan käyttää sisäisiin sortotoimiin tai kansainväliseen aggressioon, tai joka voi lisätä alueellista epävakautta.”
EU:lla on tapana esittää muodollista kritiikkiä tietyistä Israelin tekemisistä, mutta kritiikki ei ole koskaan yltänyt siihen, että EU uhkaisi katkaista suoranaisen yhteistyön Israelin sotateollisen kompleksin kanssa.
EU vie aseita ja sotilaslaitteistoja Israeliin miljardeilla euroilla. EU:n taukoamaton asevienti Israeliin edesauttoi suoraan Israelin räikeitä ihmisoikeusrikkomuksia toisen intifadan tukahduttamisessa vuosina 2000–2005, Israelin hyökkäyksessä Libanoniin vuoden 2006 kesällä ja Israelin hyökkäyksessä Gazaan joulukuussa 2008. Israel käytti kaikissa edellä mainituissa sotilasoperaatioissa eurooppalaisia aseita ja aseteknologiaa.
Pelkästään Ranska, Saksa ja Iso-Britannia veivät aseita Israeliin 1,31 miljardilla eurolla vuosina 2001–2010. Vakavin vuoden 2010 jälkeen tapahtunut EU:n aseviennin käytännesäännön rikkomus EU-Israel -aseviennissä kuuluu kuitenkin Italialle.
Italian suurkauppa
Italian suurin asevalmistaja Finmeccanica ilmoitti vuoden 2012 heinäkuussa tehneensä miljardin dollarin eli yli 779 miljoonan euron arvoisen asevientisopimuksen Israelin kanssa. Finmeccanica vie Israelin ilmavoimille harjoittelukäyttöön valmistettuja M-346 -koulutuslentokoneita.
Koneet valmistaa Finmeccanican tytäryhtiö Alenia Aermacchi. Sopimukseen sisältyy muun muassa huolto, simulaattorit ja koulutus. Italian hallituksen osuus sopimuksen syntymisessä oli ”tärkeä”.
Vuosina 2003–2008 Ranska vei Israeliin aseita yli 521 miljoonalla eurolla. Ranska on vienyt Israeliin AS-565SA Panther -helikoptereita ja THD-1040 Neptune Surveillance -tutkajärjestelmiä. Ranska on vienyt Israeliin myös tiedustelukäyttöön tehtyjä erikoislaitteistoja, kuten laserjärjestelmiä.
Käytettiin Gazan sodassa
Amnesty Internationalin raportti vuodelta 2009 paljastaa, että Ranskassa valmistettuja sähköosia löytyi Gazasta Israelin tuhoamien rakennusten raunioista.
Saksa on Ranskan ohella Israelin tärkeimpiä eurooppalaisia sotilasmateriaalin tuojia. Vuosina 1996–2000 Saksa vei Israeliin asemateriaalia yli 580 miljoonalla eurolla.
Saksan vientiin kuului muun muassa Dolphin-luokan sukellusveneitä, joita pidetään maailman kehittyneimpinä konventionaalisina sukellusveneinä. Saksan erikseen Israelille valmistamissa sukellusveneissä on pienempien torpedoputkien lisäksi neljä suurempaa torpedoputkea, joista voidaan laukaista ydinkärjellä varustettuja Popeye Turbo -risteilyohjuksia, joiden kantama on 1 500 kilometriä.
Saksa on vienyt Israeliin myös torpedoja, panssaroituja autoja ja miehitetyillä palestiinalaisalueilla käytettäviin Merkava-tankkeihin asennettuja komponentteja.
Iso-Britannia on vuorostaan vienyt Israeliin esimerkiksi F-16 -hävittäjissä käytettäviä komponentteja, Merkava-tankeissa käytettäviä komponentteja ja Israelin Apache-helikoptereissa käytettäviä komponentteja. Vuonna 2009 Iso-Britannian silloinen ulkoministeri David Miliband paljasti, että brittivalmisteisia laitteistoja käytettiin ”lähes varmasti” Israelin suurhyökkäyksessä Gazaan.
Aiheesta enemmän perjantaina 3.5. ilmestyneessä Viikkolehdessä.
EU:n aseviennin käytännesääntö
”Euroopan unionin neuvosto [on] määrätietoinen aikeissaan estää asevienti, jossa vientimateriaalia saatetaan käyttää sisäisiin sortotoimiin tai kansainväliseen aggressioon, tai joka voi lisätä alueellista epävakautta.”