KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rekankuljettaja ajaa pitkiä rupeamia pimeälläkin

Kesähelteellä rekan hytissä on turhan lämmintä ilmastoinnoista huolimatta, Henry ”Henkka” Berg tietää.

Kesähelteellä rekan hytissä on turhan lämmintä ilmastoinnoista huolimatta, Henry ”Henkka” Berg tietää. Kuva: Pekka Sipola

Työssä sattuu liukastumisia ja putoamisia.

UP/Birgitta Suorsa
10.8.2013 12.01

Vaaralliset ammatit

Rekan ohjaamo on yllättävän korkealla, lattiarajakin normaalipituisen ihmisen olkapään korkeudella. Henry ”Henkka” Berg kapuaa askelmat alas ketterästi.

– Onneksi on nämä turvakengät. Ennen astuttiin ties millä tossuilla liukkaallekin. Nämä pitävät, vaikka painavatkin, mies tuumii.

Liki 33 vuotta rekkaa ajanut Berg on murtanut jalkansa kertaalleen ja nyrjäyttänyt nilkkansa, kuten moni muukin kuljettaja. Kuorman purku on riskialtein vaihe, sillä pitkän matkan jälkeen kuljettajilla on kiire kotiin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Näissä hyteissä myös asutaan.

– Lastatessa käsitellään kaikenlaisia köysiä ja vetokärryjä. Siinä on mahdollisuus vetää ne varpaillensa. Kiire on näissä hommissa se vaarallisin tekijä. Kun työtä tehdään urakalla, sitä tehdään vauhdilla.

– Nuorempana sitä hyppäsi lavalta alas, mutta polvethan siinä menevät. Koskaan ei saisi hypätä. Nyt onneksi malttaa käyttää tikkaita.

Kulumat polvissa saivat Bergin siirtymään turvallisempiin työtapoihin. Tikkaita ja maltin käyttöä hän suosittaa nuoremmillekin, sillä kulumat polvissa eivät parane.

Kuuma väsyttää

Kuumana hellepäivänä ajaminen väsyttää Bergin mukaan erityisesti.

– Kuumassa istuminen kuivattaa ihmistä. Pitää muista juoda riittävästi. Kun tulee ulos autosta ja tekee ruumiillista työtä, kyllä se hikoiluttaa.

Vaikka hytissä on ilmastointi, se on silti lämmin.

– Näissä hyteissä myös asutaan. Pitkillä matkoilla tuossa istuinten takana nukutaan. Viilennyslaitteen pitäisi olla pakollinen, jotta hytin saisi viileäksi ilman moottoria.

Kyse on rahasta, viilennyslaite maksaa parisentuhatta euroa.

Bergillä on takanaan kaksi viikkoa hyttiasumista. Edessä on muutaman päivän vapaa.

Kuormat vaihtelevat

Nykyisin DB Schenkerillä työskentelevä Berg ajoi vielä seitsemän vuotta sitten autolasteja Venäjälle.

– Ne kuljetukset hoidetaan nykyisin venäläisin voimin. Tekevät halvemmalla, Berg tuumii.

Nyt Bergin ajot suuntautuvat Ruotsiin. Paluumatkalla lastina oli maitotölkkejä, jotka jätettiin Hämeenlinnaan.

Toisinaan lastina on rautapellettejä. Silloin rekan katto avataan ja kuorma nostetaan lavalle nostureilla.

– Tässä kuljetetaan kaikkea mahdollista: paperia, rautaa, tyhjiä maitopurkkeja, Berg luettelee.

– Paperitehtaissa trukkikuskit ajavat joskus sikamaisen kovaa tuonne lavalle. Ne ottavat aika huonosti huomioon, että siellä voi olla kuljettaja seinän ja paperirullan välissä.

Sateella ja varsinkin talvella jäiseen aikaan lavalta voi pudota, jollei malta pitää turvallisuudesta huolta.

– Autojenkuljetusautot ovat vaikeita, kun liikutaan kapeilla laveteilla. Siellä on sattunut pahoja vahinkoja, pitkiä sairauslomia.

Pimeällä omat riskinsä

Pitkilläkin matkoilla kuljettajan täytyy pysyä hereillä. Hirvien lisäksi stressaavat itsemurhakandidaatit.

– Onhan se koko ajan jotenkin tiedossa, Berg toteaa.

Ajaminen yöaikaan voi väsyttää kokenuttakin. Bergin mukaan ammattikuljettajat noudattavat työaikalakia ja tauoista pidetään kiinni. Ajopiirtureita ei huijata.

– Ajoaikalain rikkominen on kallista. Ei se ainakaan mulle tuo rahaa yhtään enempää, jos yrittäisin rikkoa sitä, hän toteaa.

– Kolmesta rangaistuksesta otetaan kortti pois, silloin ei tule mitään rahaa mistään. Voi olla, että omistajakuljettajat rikkovat lakia, mutta tällaiset palkkamiehet eivät.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään