Työnantajapuoli syyttää merenkulkijoita ahneudesta. Arctia Shippingin henkilöstöjohtaja David Lindström kummeksuu yhtiön nettisivuilla, ettei sovintoesitys kelvannut Merimies-Unionille eikä Konepäällystöliitolle.
– Ahneudella ei voida turvata suomalaisia merityöpaikkoja.
Arctia Shipping edellyttää yhtiön kilpailukyvyn parantamista. Se merkitsisi yhtiön mukaan vuodelta 2005 peräisin olevan työehtosopimuksen kustannusten leikkaamista.
”Kustannukset ylittävät nyt selvästi muiden suomalaisten sekä kilpailevien varustamoiden kustannustason”, yhtiö toteaa.
Kilpailutilanne on Arctia Shippingin mukaan johtanut siihen, että Itämerellä on edullisempaa käyttää Suomen rannikolla ruotsalaisia jäänmurtajia.
Korkeampi ansiotaso on siis selvä uhka suomalaisille työpaikoille, yhtiö väittää.