KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Rotuhygieniaa ja arjalaista estetiikkaa

Natsien ideaalina ollut arjalaisrotu oli fiktiivinen kehitelmä vailla biologista perustetta.

Natsien ideaalina ollut arjalaisrotu oli fiktiivinen kehitelmä vailla biologista perustetta. Kuva: All Over Press

Omituiset poliittiset aatteet, jotka olivat muhineet Euroopan kulttuurin pohjilla, nousivat Hitlerin mukana pintaan, ja sanat muuttuivat teoiksi. Työkaluina käytettiin rotuhygieniaa ja arjalaista estetiikkaa. Miksi näin kävi?

Kari Saviniemi
14.5.2015 9.47

”Kansallissosialistisen vallankumouksen suurin voitto on, että se on kyennyt liittämään riveihinsä maan kulttuurieliitin ja luomaan sen eetillisestä rikkaudesta toimivan sosiaalisen voiman”, kirjoitti Arvi Kivimaa innoittuneesti kuvitetussa teoksessaan Eurooppalainen veljeskunta (1942). Kirja käännettiin saksaksi vuonna 1944 nimellä Europaeische Dichterreise durch Deutschland, johon on lisätty graafisia piirroksia rakennuksista ja maisemista.

Kivimaa otti osaa Weimarin runoilijapäiviin lokakuussa 1941 ja julkaisi matkateoksensa heti tuoreeltaan seuraavana vuonna. Sittemmin teatterin humanistiksi kutsutun kirjoittajan mukaan tällä kuvitetulla pikku teoksella on ”henkilökohtaisen tunnustuksen luonne”.

Tuo eräänlainen initiaatiomatka päätettiin ”eurooppalaisen humanismin kuolemattomassa kaupungissa Weimarissa, ja Kivimaa todisti, että Uusi Eurooppa on henkinen voima, joka nykyhetken kärsimyksistä rakentaa sillan parempaan, inhimillisempään tulevaisuuteen”.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kun professori V. A. Koskenniemi kirjoitti Adolf Hitlerin kirjasuomennoksesta Uuteen Suomeen maaliskuussa 1941, hän aloitti mammuttiesittelynsä: ”Teos, sellainen kuin Adolf Hitlerin Mein Kampf, ei ole enää kirjallinen merkkitapaus, se on kappale maailmanhistoriaa.” Koskenniemen mukaan ”se valtava tahto, joka on saanut ilmaisunsa Hitlerin elämäntyössä, on alkuilmiö, anteliaan luonnon lahja.”

Kumpikin suomalaiskirjoittaja puhuu goetheläisestä humanismista ja eurooppalaisista kulttuuriarvoista. Weimar oli tuon humanismin sydän.

Kun nyt tarkastelemme tuota natsiajan fasismin humanisointiyritystä taiteentutkijan Minervan pöllön näkökulmasta eli iltahämärissä tutkimme sitä, mikä jo on tapahtunut. On pakko etsiä selitystä sille, miksi kaikki oikein pääsi tapahtumaan.

Filosofian tohtori Jyri Vuorinen on teoksensa Estetiikan klassikoita esipuheessa kirjoittanut, että yksi tapa tehdä mennyttä ajattelua nykylukijalle ymmärrettäväksi olisi upottaa se ympäristöönsä eli ”muuhun ajatteluun, talouden, politiikan, tieteen yms tilaan”. Eli tutkittavasta ajankohdasta voitaisiin sanoa, että silloin ja silloin oli luontevaa korostaa ykseyttä kauneuden ehtona kun hallitusmuotokin oli tiukan hierarkkinen.

”En ole yleensä lähtenyt tälle tielle, koska tarkoitukseni ei ole herättää lukijan myötätuntoa menneisyyden mielettömyyksiä tai yksipuolisuuksia kohtaan.”

Kulttuurintutkijat kuitenkin joutuvat usein lähtemään tälle tielle – ja nimenomaan siksi, ettei tärkeitä ydinasioita sivuutettaisi, vaan että niihin osattaisiin suhtautua kriittisesti. Natsismia on vaikea määritellä poliittisin termein, koska sen syvimmät vaikuttimet tulivat politiikan ulkopuolelta.

Peter Cohenin ansiokkaassa televisiodokumentissa Tuomiopäivän arkkitehtuuri osoitetaan, että nuo vaikuttimet olivat suuressa määrässä esteettisiä. Niiden päämääränä oli luoda väkivalloin kauniimpi maailma. Tässä esseessäni referoin tuon dokumentin esteettistä dimensiota ja tarkastelen kysymyksiä, jotka mietiskelyn kuluessa nousevat esiin.

Puhtaus ja uhrit

Olavi Paavolainen kirjoitti jo teoksessaan Kolmannen valtakunnan vieraana kansallissosialistisen kulttuurin esteettisestä vaikuttavuudesta ja sen pelottavasta voimasta. On kuitenkin ihmeellistä, miten sokeasti kirjailijat ja taiteilijat viehättyivät natsikultista. Ja miksi juuri he? Olihan natsiterrori ajanut maasta älymystöä 30-luvun alusta lähtien, sortanut taiteen vapauden puolestapuhujia ja modernin taiteen etujoukkoa, polttanut kirjoja. Suomessakin julkaistiin tuoreeltaan 1933 teos Ruskea kirja, jossa on kattava esitys natsien ”sotaretkestä kulttuuria vastaan”.

Vainottujen kirjailijoiden listalla oli muun muassa nobelisti Thomas Mann, joka myöhemmin joutui lähtemään Yhdysvaltoihin. Kirjan mukaan natsit eivät milloinkaan antaneet Mannille anteeksi sitä, että hän kerran nimitti heidän puoluettaan ”ajan turmiollisimmaksi hylkytavaraksi”.

Koskenniemi ja Kivimaa vetosivat Goetheen, kuten muutkin ”weimarilaiset humanistit”. Myös Mannille Goethe tuli ajankohtaiseksi, kun saksalaisen yhteiskunnan antihumanistiset tendenssit näyttivät yhä vastustamattomalla voimalla ruokkivan päätään nostavan fasistisen liikkeen valtavirtaa.

Mutta ihmishalveksunnan aikakaudella Goethestä tuli eräänlainen uhri – natsit julistautuivat röyhkeästi Goethen laillisiksi jälkeläisiksi. Mann kirjoitti Schopenhauer-esseessään 1938, että antihumanismin nimessä tehtyjä aatteita voidaan pitää myös ”humanistisena kokeena”, jolla testataan ja lujitetaan humanismia.

Mutta pian kävi ilmi, että on aivan eri asia tehdä tällaisia kokeita ajatusleikkien tasolla filosofiassa ja kirjallisuudessa kuin elävässä elämässä. Antihumanismi muuttui ajatuskokeesta todellisuudeksi ja jokapäiväiseksi käytännöksi natsien käsissä. Kulttuuriperinnöstä näytti sikiävän vain barbariaa. Fasistit esittävät Nietzschen oppi-isäkseen.

Mann huomauttaa Nietzsche-esseessään, että tämä on kuin rohkea vuoristokiipeilijä, joka onnettomuudekseen joutuu sellaiseen loukkuun, ettei pääse enää ylös eikä alas.

Estetismiä ja barbariaa

Nietzschen maailma on esteettinen. Mannin kritiikin mukaan tällaisesta asenteesta seuraa helposti estetismin ja barbarian liitto, haltioituminen ”kauniin ja julman” edessä. Se, mikä Nietzschellä oli vain mahdollisuus ja eräänlainen ”humanismin koe”, muuttui saksalaisessa fasismissa karmeaksi todellisuudeksi.

”Jotta tämä ei toistuisi, on Mannin mukaan ymmärrettävä, että esteettinen maailmankatsomus on elämään vastuullisesti suhtautuvan moraalisen maailmankatsomuksen antipodi. Elämän vastakohta ei ole etiikka, kuten Nietzsche väittää, vaan estetiikka. Nietzschen mukaan taide ei paljasta totuutta vaan luo illuusion. ”Meillä on taide, jotta totuus ei meitä tuhoaisi.”

Cohenin televisiodokumentin mukaan olennaista on, että natsien unelmana oli luoda maailmaan kauneutta puhtauden ja uhrien kautta. Natseilla oli pelastussanoma tuhoon tuomitulle maailmalle. Ikuinen hämärä uhkasi laskeutua maan päälle. Natsit uskoivat tietävänsä, mistä onnettomuus johtui, ja sitoutuivat torjumaan sen. Puhdistuneena ja rappiolta säästyneenä nousisi uusi Saksa, voimakkaampana ja ihanampana kuin koskaan.

Rotu esteettisenä normina

Hämärä ajattelu, omituiset poliittiset aatteet, jotka olivat muhineet Euroopan kulttuurin pohjilla, pulpahtivat Hitlerin mukana ja siirtyi sanoista tekoihin ja muunsi estoitta järjettömät aatteet hirveäksi todellisuudeksi. Työkaluna käytettiin rotuhygieniaa ja arjalaista estetiikkaa työmotiivina.

Natsien ideaalina ollut arjalaisrotu oli fiktiivinen kehitelmä vailla biologista perustetta. Mutta natsien estetiikka oli yksinkertainen: rotu muodosti esteettisen normin.

Kansallissosialistinen ideologia kytkeytyi nietzscheläisväritteisen ”elämänfilosofian” irrationalismiin ja uskoi, että myytti ilmaisee jotain alkuperäisempää ja elinvoimaisempaa kuin järki. Alfred Rosenbergin aikoinaan laajalti tunnetun ja levinneen teoksen mukaisesti saksalainen fasismi esittelikin ajatteluaan ”20. vuosisadan myyttinä”: henki on toissijainen, sen on alisteinen ”veren voimille”, alitajuisille vaistoille, myytille. Natsien myytinpalvonta oli sovellus siitä jo Nietzschellä esiintyneestä ajatuksesta, että elämä ei voi rakentua muulle kuin illuusiolle.

Se tietenkin merkitsi paluuta barbariaan ja rationaalisten ja humanististen perinteiden hylkäämistä. Natsismissa valtio muodosti kokonaistaideteoksen, jota kannatteli arjalainen myytti, rotuajattelu ja taidekultti. Hitlerin mielestä tuho oli taiteen ylevin aihe. Innoituksen näkyihinsä hän oli saanut etupäässä Richard Wagnerilta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään