Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi torstaina mietinnön, joka käytännössä vapauttaa ulkomaisen rekkaliikenteen ja lisää halpatyövoimaa Suomessa – ainakin vasemmisto-opposition tulkinnan mukaan.
Hallituspuolueiden rinnalla kaupallisia tavarankuljetuksia Euroopan unionin alueella eli ns. kabotaasia koskevan esityksen hyväksyivät RKP ja vihreät. SDP jätti yhdessä vasemmistoliiton kanssa asiasta vastalauseen.
Tavaraliikenteen kabotaasilla tarkoitetaan valtion sisäistä kuljetusta toisessa EU-maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasi on ollut jo pitkään mahdollista EU:n ja ETA-alueen liikenteenharjoittajille. Nyt valiokunnassa hyväksytty esitys ei koske Suomen ja Venäjän välistä rajat ylittävää liikennettä.
Valiokunnan enemmistön mielestä esitys on käytännössä ainoa ja väistämätön vaihtoehto tämän hetkisessä tilanteessa.
Vasemmisto-oppositiossa ollaan täysin eri mieltä. Kansanedustaja Katja Taimelan (sd.) mukaan hallituksen esitys on kuolinisku kuljetusalalle ja Timo Soinin (ps) linjaama asia järjetön.
– Maanteiden tavaraliikenne työllistää noin 100 000 suomalaista ja maksaa veroja lähes 3 miljardia euroa vuosittain. Itäeurooppalaisten kouluttamattomien kuljettajien tulo Suomen teille heikentää suomalaista kuljetusalaa ja lisää työttömyyttä sekä vähentää verotuloja.
Harmaa talous ainoa hyötyjä
SDP:n Suna Kymäläinen syyttää Juha Sipilää, Soinia ja Alexander Stubbia halpatyömarkkinoiden synnyttämisestä Suomeen.
– Suomen rajojen sisäpuolella kuljettajalle tulee aina maksaa Suomen työlainsäädännön ja yleissitovan kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukainen palkka. Näin ei käytännössä tapahdu ja hallitus päätöksellään lisää ulkomaisten rekkojen halvemman palkkatason EU-maista tulevien yritysten toimintaa Suomessa. Tämä johtaa kaksiin eriarvoisiin markkinoihin Suomen maanteiden tavaraliikenteessä.
Vasemmisto-opposition mielestä esityksestä hyötyvät vain harmaan talouden harjoittajat. Lisäksi vaarana on Suomen huoltovarmuuden kannalta tärkeän kuljetusalan pk-yrittäjien kaluston ja ammattitaitoisen henkilökunnan kaluston ulosliputus.
Myös valiokunnan enemmistö piti näitä huolia perusteltuina. Mahdollisten lieveilmiöiden torjuminen vaatii lain noudattamisen varmistamista ja valvonnan tehokkuutta. Valvonnan tehottomuus ei saa johtaa epäterveeseen kilpailuun tai harmaan talouden lisääntymiseen, mietinnössä todetaan.