KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Jussi Parviainen Jumalan teatterista: ”Se oli terroriteko”

Jussi Parviaisen mukaan Jumalan teatteri edusti vihaa ja huomiontavoittelua. Vasemmalla kulttuuritoimittaja emerita Kaisu Mikkola.

Jussi Parviaisen mukaan Jumalan teatteri edusti vihaa ja huomiontavoittelua. Vasemmalla kulttuuritoimittaja emerita Kaisu Mikkola. Kuva: Leena Kangas

Oulussa palattiin 30 vuotta myöhemmin Jumalan teatterin tapahtumaan ja merkitykseen.

Pilvi Meriläinen
28.1.2017 14.00

Tammikuun 17. päivä tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Pohjoisilla teatteripäivillä Oulun kaupunginteatterissa Jumalan teatterin esitys olikin hyökkäys yleisön kimppuun. Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden Jari Halosen, Esa Kirkkopellon, Jorma Tommilan ja Jari Hietasen ”manifesti” oli kansainväliseksikin uutiseksi yltänyt skandaali. Sen käsittely julkisuudessa kesti pitkään, johti oikeustoimiin ja suuriin muutoksiin Teatterikorkeakoulussa.

Oululainen Merikoskikerho järjesti tilaisuuden Jumalan teatteri – 30 vuotta myöhemmin, jonka päävieraana oli Jussi Parviainen. Hän toimi tammikuussa 1987 Teatterikorkeakoulun dramaturgian lehtorina. Hänen kanssaan tilaisuudessa keskusteli kulttuuritoimittaja emerita Kaisu Mikkola, joka oli läsnä Jumalan teatterin esityksessä.

”Ei teatteria, vaan terroria”

ILMOITUS
ILMOITUS
Anteeksiantamatonta on se, että monet teatterikorkeakoulun opiskelijat jäivät Jumalan teatterin jälkimainingeissa ilman opetusta.

Tuolloin tutkintaa johtanut rikosylikomisario Kari Myllyniemi kertoi tilaisuudessa, että asiaa tutkittiin myös murhapolton yrityksenä. Katsojiin osuessaan Jumalan teatterin käyttämät räjähteet olisivat aiheuttaneet esimerkiksi näön menetyksen.

Myllyniemen mukaan Jumalan teatterin käyttämät räjähteet olivat puolustusvoimien käyttämiä tulenkuvauspommeja ja/tai niihin rinnastettavia tulipalon aiheuttavia räjähteitä. Poliisin tutkiessa kyseisiä ”tulitteita”, ne sytyttivät mallinukkien päällä olevat vaatteet tuleen.

– Sillä ei ollut mitään tekemistä teatterin kanssa. Se oli terroriteko. Vihaa ja huomiontavoittelua. Muuta selitystä ei ole tähän päivään mennessä ilmennyt, Parviainen ja Mikkola korostivat.

Jari Halonen on perustellut tekoa sillä, että kulttuurieliitti oli sallimassa markkinavoimien ottavan teatterin, elokuvan, musiikin ja journalismin hallintaansa ja tuhoavan ne. Jumalan teatterin attentaatti oli suunnattu sitä vastaan.

30-vuotistilaisuudessa selitykset romutettiin. Teko sai aikaan vain tuhoa.

”Koulun tuho käynnistyi”

Oulun tapahtumasta kuultuaan Jussi Parviainen ilmoitti julkisesti eroavansa virastaan, mutta jäi Jouko Turkan pyynnöstä harkitsemaan asiaa.

– Tutkintaa johtaneen rikosylikomisarion mukaan Turkka käyttäytyi raukkamaisesti kiistäessään poliisikuulusteluissa maininneensa julkisesti Jumalan teatterista mitään positiivista. Tosiasiassa Teatterikorkeakoulun lopullinen tuho käynnistyi juuri niistä Turkan sanoista. Se synnytti koulun tuhonneen Pirun teatterin, Parviainen sanoi.

Turkan lausunnoista käynnistyi totaalinen koulun vastustus mediassa, teatterikentällä ja virallisissa instansseissa.

– Anteeksiantamatonta on se, että monet teatterikorkeakoulun opiskelijat jäivät Jumalan teatterin jälkimainingeissa ilman opetusta ja kouluttamatta ammattiinsa. Monet lopettivat koulun.

Teatterikorkeakoululaisten provokaatiot jatkuivat Helsingissä. Pirun teatteriksi itsensä nimenneet opiskelijat riehuivat koulussa. Suuri osa oppilaista pelkäsi.

– Se oli hirveää. Koulu kaatui itsensä päälle, Parviainen muistelee.

Ensireaktiot Jumalan teatterin tekoon olivat hämmentyneitä ja ristiriitaisia. Sen arveltiin liittyvän ohjaajatyön professori Jouko Turkkaan ja hänen opetusmetodeihinsa.

– Turkan ”horkkateatterista” kohuttiin ja media oli kääntynyt sitä vastaan. Siinä tilanteessa oppilaat luonnollisesti halusivat puolustaa koulua, Parviainen vahvistaa.

Aluksi poliisi epäili häntä ja Turkkaa syyllisiksi Oulun atakkiin.

Silloinen kulttuuriministeri Gustav Björkstrand nimesi Turkan opetustoiminnan ”erääksi linjaksi” joka piti lopettaa. Eduskunnassa keskusteltiin Teatterikorkeakoulun sulkemisesta.

Ovet kävivät tiuhaan. Ne opettajat, jotka halusivat pitää nimensä puhtaina, lähtivät. Parviainen jäi ja otti vastuulleen koulun näyttelijäntyön, ohjaajantyön ja dramaturgian laitokset ja päätyi järjestämään yksin opetuksen liki puolelle koulun oppilaista.

Parviainen yritti taistella virkaa tekevän rehtorin Marianne Möllerin kanssa Teatterikorkeakoulun puolesta, mutta vastustus oli absoluuttista, ja he joutuivat toteamaan ettei paluuta tasapainoon ole.

Oulun kaupunginteatterin katsojaluvut romahtivat ja pakottivat sen – ja muut teatterit – tarjoamaan turvallista ja hyvin yleisöhakuista ohjelmistoa. Jumalan teatterin tarkoittaman teatterivallankumouksen vuoksi Oulu sai likaisen leiman, että ”ei siellä uskalla mennä teatteriin, saa paskaa niskaan”. Väärää tietoa, huhuja ja sankaritarinoita on liikkunut. Trauma tuntuu yhä.

Menetys opiskelijoille

Parviaisen mukaan Teatterikorkeakoulussa oli myös erittäin paljon hyvää.

– Sen tuhoutuminen oli menetys suurelle määrälle lahjakkaita opiskelijoita, jotka opiskelivat intensiivisesti ja halusivat jatkaa opintojaan täysin ulkopuolella Jumalan teatterista ja sen provokatorisesta toiminnasta.

Hän yritti palauttaa Jumalan teatterin jäsenet koulun opiskelijoiksi purkamalla heidän vuoden mittaiset erottamisrangaistuksensa muutaman viikon pituisiksi.

– Mutta Jumalan teatteri katsoi vallankumouksensa vastaiseksi, että minä ja Jumalan teatteria puoltava Turkka otimme kantaa koulun suunnasta.

Ryhmän jäsenet tuomittiin seitsemän kuukauden ehdollisiin vankeusrangaistuksiin, 17 000 markan sakkoihin ja maksamaan 40 000 markkaa vahingonkorvauksia. Rangaistuksensa he sovittivat työsiirtolassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Maanviljelijä kaataa biomädättäjään lehmänlantaa.

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

Jännitys ei tällä kertaa kohoa Max Seeckin trillerissä oikein millekään tasolle.

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

Ilmastotekniikkayhtiö Teran työntekijät tarkastavat maapalstoja, jonne on kylvetty biohiileen sekoitettua lannoitetta. Biohiili kohentaa maaperän kuntoa ja pitää hiilidioksidin maassa pitkiä aikoja.

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

Elias Valtonen oli Suomen avainpelaajia pelin loppuhetkillä.

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

 
05

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

05.09.2025

Hallitusta ei suomalainen elokuva tai kulttuuri kiinnosta, Koskela kommentoi elokuvatuotantoon kohdistuvaa leikkausta

05.09.2025

Karkotus uhkaa useita Suomessa toimivia palestiinalaisia tutkijoita, kertoo Tieteentekijöiden liitto

05.09.2025

Furuholm syyttää Orpon antaneen eduskunnalle väärää tietoa hallituksen asuntopolitiikasta

05.09.2025

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään