KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n Piirainen: Lonka-sopimus sopisi sote-alalle

Piirisovittelija Esa Lonka (vas.), AKT: n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen sekä KTV:n  puheenjohtaja Jouni Riskilä  sovittelivat uhkaavaa bussilakkoa 20 vuotta sitten.

Piirisovittelija Esa Lonka (vas.), AKT: n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen sekä KTV:n puheenjohtaja Jouni Riskilä sovittelivat uhkaavaa bussilakkoa 20 vuotta sitten. Kuva: LEHTIKUVA

Kuljettajille saatiin turvaa kilpailutuksessa.

UP/Kari Leppänen
7.2.2018 8.30

AKT:n puheenjohtajan Marko Piiraisen mukaan ns. Lonka-sopimus on ollut hyvä ja tarpeellinen suojaverkko kuljettajien työsuhdeturvalle ja työsuhteen ehdoille.

Piirisovittelija Esa Longan neuvottelema sopimus syntyi 20 vuotta sitten. Se päätti pääkaupunkiseudun lakon, ns. Lonka-lakon, jolla kuljettajat vastustivat pääkaupunkiseudun bussiliikenteen epäreiluna pitämäänsä kilpailua ja halusivat turvaa työsuhteilleen.

Linja-autoliikenteen kilpailuttamisen pelisääntöinä edelleen toimiva Lonka-sopimus on käytössä maanlaajuisesti.

Piiraisen mielestä ajatus Lonka-sopimuksen soveltamisesta sote-aloille on mahdollista.

– Mallia täytyisi tietenkin virittää myös sote-aloille sopivaksi, mutta peruskuvio voisi toimia, Piirainen toteaa.

Osaava henkilöstö siirtyy

Lonka-sopimuksen perusteella syntyi myös ”Lonka-pankki” bussinkuljettajille, jotka siirtyvät kilpailutuksen hävinneestä yhtiöstä voittajan työntekijöiksi.

Lonka-sopimuksen ja -pankin kaava ratkaisisi perusongelman, miten osaava henkilöstö siirtyy hallitusti työnantajalta toiselle menettämättä oleellisia työsuhteen etuja.

– Työsuhde on säilynyt, vaikka palkanmaksaja on vaihtunut. Myös työsuhteen keskeiset ehdot ovat uudessa työsuhteessa säilyneet.

Piirainen muistuttaa, ettei sopimus ole hyödyttänyt ainoastaan työntekijöitä.

– Ratkaisu on palvellut myös työnantajayrityksiä. Osaava henkilöstö siirtyy joustavasti kilpailutuksessa hävinneeltä yritykseltä voittaneelle yritykselle.

Piiraisen mielestä Lonka-sopimuksen malli on vapaasti käytettävissä myös muille aloille, joilla työntekijöiden turva uhkaa jäädä markkinakilpailun jalkoihin.

– Näyttää siltä, että kilpailutus on leviämässä myös rautateille. Tiedän, ettei Lonka-sopimuksen soveltaminen rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamiseen ole vieras ajatus.

Sopimus laajenee edelleen

Pääkaupunkiseudun jälkeen seuraava Lonka-sopimus tehtiin vuonna 1999 Turkuun ja Poriin. Tampereen kaupunki solmi vastaavan sopimuksen helmikuussa 2011.

EU:n palvelusopimusasetuksen (PSA) perusteella Suomen joukkoliikennelaki uudistettiin 2009. Siirtymäaikojen jälkeen kilpailutus laajeni ympäri Suomea.

Vuonna 2013 AKT ja Autoliikenteen työnantajaliitto ALT solmivat Lonka-sopimuksen mallilla ”Linja-autoliikenteen kilpailuttamistilanteissa noudatettavat työsuhteen ehdot ja menettelytavat” -sopimuksen.

Lonka-sopimus laajennettiin kattamaan kaikkia kaupunkiseutuja, joissa julkinen sektori kilpailuttaa palvelujen tarjoajat.

Ensi vuosikymmenellä sopimus laajenee koskemaan myös ELY-keskusten kilpailuttamaa liikennettä.

– Sopimusta on laajennettu aina työehtosopimuskierroksilla. Kun tullaan 2020-luvulle, voidaan sanoa sen kattavan lähes kaiken tarvittavan, Piirainen sanoo.

Pakkasviikolla lakkoiltiin 20 vuotta sitten

Bussiyhtiöiden kilpailuttaminen linjoista käynnistyi 1994 – 1995 Espoon suunnan henkilöliikenteestä. Kilpailutus perustui ETA-sopimukseen (Euroopan talousalue).

Kilpailutuksen laajetessa sen haitat kävivät selviksi. Ankaran markkinakilpailun hintaa revittiin kuljettajien selkänahasta.

Pääkaupunkiseudun bussinkuljettajista tehtiin kertaheitolla pätkätyöläisiä. Työsuhdeturva kesti vain kilpailujakson ajan.

Kuljettajien ammattiliitot vaativat kilpailuun reiluja pelisääntöjä ja turvaa työsuhteisiin.

Neuvotteluja tuloksetta

Neuvotteluja kuljettajien työsuhdeturvan kohentamiseksi käytiin, mutta tuloksetta. Kilpailuttajat ja bussiyritykset olivat järkähtämättömiä. Minkäänlaista turvaa työsuhteille ei ”voitu kilpailun oloissa taata”, ja sillä sipuli.

Myös työsuhde-etujen siirtäminen kuljettajan mukana yhtiöstä toiseen oli myrkkyä työnantajille.

AKT:n puheenjohtajalle Kauko Lehikoiselle alkoi käydä selväksi, ettei asiasta selvitä pelkällä puheella. Oli varauduttava myös voimankäyttöön.

Samaan johtopäätökseen tuli jäsenpalautteen perusteella myös puheenjohtaja Jouni Riskilä Kunta-alan ammattiliitosta KTV:stä (nyk. Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliito JHL). KTV:n myötä kamppailuun saatiin mukaan HKL:n bussinkuljettajien lisäksi myös raitiovaunujen ja metrojunien kuljettajat.

Mukaan tuumaan yhtyi myös STTK:lainen Kunnallisvirkamiesliitto (nyk. Jyty), jolla oli myös jäseniä HKL:ssä.

Lakko sai ymmärrystä

Lakko alkoi maanantaiaamuna 2. helmikuuta 1998. Lakkoon osallistui noin 3 300 kuljettajaa eri liikennevälineissä.

Televisio välitti kuvaa ja radio tunnelmakuvaa talvipakkasessa kyytiä odottelevista helsinkiläisistä. Sanomalehdet selostivat työtaistelua ja sen syitä.

Töihin kuljettiin kimppakyydeillä ja jalan sekä paukkupakkasista huolimatta polkupyörillä. Katkeamaton autojono ruuhkautti Helsingin sisääntuloväylät. Kaikki pääkaupunkiseudun noin 2 500 taksia olivat ajossa.

Työnantajien suureksi yllätykseksi ja harmiksi työkyytejä pakkasessa värjöttelevät helsinkiläiset ymmärsivät varsin hyvin lakon syitä ja kuljettajien murheita.

Sovittelu helmikuun pakkasessa

Sopu syntyi viikon kärvistelyn jälkeen piirisovittelija Esa Longan sovintoesityksen pohjalta sunnuntaina, ja liikenne palautui normaaliksi uuden työviikon alkaessa.

Sopimuksen allekirjoittivat työnantajapuolelta Autoliikenteen työnantajaliitto ALT ja Helsingin kaupunki.

Sopimuksen mukaan kilpailun voittaneen yrityksen on palkattava tarvitsemansa työvoima hävinneen yrityksen työntekijöistä.

Kilpailutuksessa ei tapahtunut työsopimuslain mukaista liikkeenluovutusta, jossa työntekijät siirtyvät uuden työnantajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Sopimus kuitenkin sisälsi piirteitä liikkeenluovutuksesta.

Irtisanomisajan pituus mitattiin alkuperäisestä työsuhteesta. Samalla periaatteella määräytyi myös lomien kertyminen, lomaltapaluuraha, sairausajan palkka sekä palkkaluokka.

Sopimus koski linja-autonkuljettajien lisäksi varikkojen korjaamotyöntekijöitä sekä ympäristöhuollossa työskenteleviä jäteauton kuljettajia.

Vaikka työnantajat olivat kitkeriä, he kokivat saaneensa torjuntavoiton. Sopimus takasi työrauhan ja työvoiman joustavan siirtymisen yhtiöstä toiseen kilpailutuksen jälkeen. Aivan kaikkia liikkeenluovutuksen sääntöjä ei siirtyviin työntekijöihin tarvinnut soveltaa.

Lähteenä on käytetty AKT:n aluetoimitsijan Jari Korhosen tutkielmaa Lonka-sopimus. Tutkielma on SAK:n kehittämiskeskuksen ay-toimihenkilötutkinnon opinnäytetyö.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Uusimmat

Adam Marhiev tuli puoliajalla vaihdosta sisään. Kuva syksyltä 2024 Suomen ja Montenegron välisestä karsintaottelusta.

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään