KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Matkailu aiheuttaa eettisiä ongelmia sitä mukaa kuin globaali turismi kasvaa

Anu Häkkinen teki keväällä viiden maan kautta kulkevan junamatkan Helsingistä Thaimaahan.

Anu Häkkinen teki keväällä viiden maan kautta kulkevan junamatkan Helsingistä Thaimaahan. Kuva: Mandir Surigaa

Matkailun vaikutukset luontoon ja paikalliskulttuureihin vaativat arvovalintoja.

Maarit Piippo
27.7.2019 19.00

Muoviroskakasoja Indonesian ja Thaimaan aurinkorannoilla, paikallisista asukkaista tyhjenevät kaupunkikeskustat Venetsiassa ja Barcelonassa, tirkistelyturismia Intian slummeissa. Matkailu tuottaa eettisiä ongelmia sitä mukaa kuin globaali turismi kasvaa. Maailman vaurastuessa lomamatkojen määrä lisääntyy, mikä jättää jälkensä ihmisiin ja ympäristöön. Usein tuo jälki näkyy nimenomaan kehittyvissä maissa länsimaisten matkailijoiden aiheuttamana.

Nature Climate Change -lehden mukaan lentämisen arvioidaan kaksinkertaistuvan seuraavien 20 vuoden aikana, ja vuonna 2036 tehdään jo 7,8 miljardia lentomatkaa. Tällä hetkellä turismi aiheuttaa jopa 8 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä, kun liikkumisen lisäksi lasketaan ostosten ja ruokailun ilmastovaikutukset. Samalla matkailu liikuttaa rahavirtoja, ja globaalisti joka kymmenes työpaikka liittyy matkailuun.

Matkailun kuormittavuus näkyy jo nyt yllättävinä ilmiöinä. Viime vuonna Thaimaan kuulu Maya Bay suljettiin matalan sesongin ajaksi koralliriuttojen vaarantumisen takia. Samoin Filippiinien lomasaari Boracay suljettiin puoleksi vuodeksi, jotta matkailun aiheuttama rantojen roskaantuminen saataisiin kuriin. Myös Peru alkaa rajoittaa turistien määrää Machu Picchulla alueen suojelemiseksi. Vaikka matkailu tuottaa tuloja, kaikkea ei voi rahalla ostaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kestävä matkailu edellyttää arvovalintoja ja omien valta-asetelmien tiedostamista.

Epätasa-arvoinen etelä
ja pohjoinen

Reilun matkailun yhdistys on suomalainen kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on edistää vastuullisuutta matkailussa. Yhdistys on kiinnittänyt huomiota matkailualueiden eriarvoisuuteen. Yhdenvertaisempaa matkailua globaaliin etelään -hankkeen näkökulmana oli teollisuusmaista eli globaalista pohjoisesta suuntautuvan matkailun vaikutukset kehittyviin maihin eli globaaliin etelään.

Globaalin pohjoisen ja etelän välisten valtasuhteiden taustalla on siirtomaavalta-aika, jolloin kolonialismin oikeutukseksi nähtiin siirtomaavaltojen sivistäminen. Sittemmin pohjoiselta pallonpuoliskolta on matkattu etelään pontimena kehittäminen tai auttaminen. Jälkikolonialistisessa tarkastelussa nämä hyviltä kuulostavat aikeet on usein todettu ylemmyydentunnoksi ja epätasa-arvon pönkittäjäksi.

– Kannustamme matkanjärjestäjiä yhteistyöhön. Paikallisille yhteiskumppaneille tulisi antaa luottamusta ja vastuuta sekä reilu korvaus tehdystä työstä, sanoo vastuullisuuden asiantuntija Anu Häkkinen Reilun matkailun yhdistyksestä.

Matkailussa on vaarana, että pohjoisen ja etelän vaikutussuhde on yksipuolinen, ja teollisuusmaat käyttävät hyväkseen kehittyvien maiden väestöä ja olosuhteita. Samalla kun vapaa liikkuminen on länsimaissa perusoikeus, ei etelän väestöllä ole usein varaa matkustaa pohjoiseen. Kun lennot halpenevat länsimaisille kuluttajille, suurin osa maailman väestöstä ei ole koskaan edes ollut lentokoneessa.

Matkailu ei ole
irti moraalista

Reilu matkailun käsite niputtaa yhteen monta moraalista arvokysymystä. Reilun matkailun yhdistyksen määrittelyssä aihe kattaa kestävyyden, eettisyyden ja vastuullisuuden siten, että läsnä on ajatus tasa-arvoisuudesta ja osallisuudesta. Reilun matkailun kartoituksissa on kysytty muun muassa, millaisia eriarvoistavia stereotypioita matkailu ylläpitää. Tarkastelujen kautta Reilun matkailun yhdistys on tuottanut vastuullisuusohjeistuksen matkailijoille, matkanjärjestäjille ja matkailun viestijöille.

– Kestävä matkailu edellyttää arvovalintoja ja omien valta-asetelmien tiedostamista, huomioi Anu Häkkinen.

Tiedostava matkailija perehtyy etukäteen kohteen historiaan, kulttuuriin ja kieleen. Matkan eteen kannattaa nähdä vaivaa vaikkapa opettelemalla muutama sana paikallista kieltä. Jos esimerkiksi kiinalainen taksikuski ei ymmärrä latinalaisilla aakkosilla kirjoitettua osoitetta, häntä ei kannata halveksia tyhmyydestä. Sen sijaan turisti voi selvittää etukäteen, miten osoite kirjoitetaan kiinalaisilla aakkosilla.

Hitaalla matkalla
näkee enemmän

Perinteisesti matkailussa hehkutetaan nopeutta ja helppoutta, ja löhölomalla on totuttu nostamaan aivot narikkaan. Viime aikojen trendiksi on kuitenkin noussut hidas matkailu ja eettiset valinnat. Junamatkailu on noussut uuteen suosioon myös pitkien matkojen liikennevälineenä.

Junamatkailu on kasvattanut suosiotaan. Vastuullinen matka voi suuntautua myös lähialueille.

Junamatkailu on kasvattanut suosiotaan. Vastuullinen matka voi suuntautua myös lähialueille. Kuva: Leif Rosnell

Anu Häkkinen toteutti keväällä kaukomatkan Thaimaahan raiteita pitkin. Viiden maan kautta kulkenut junamatka kulki Helsingistä Trans-Siperian reitillä. Neljä viikkoa kestävään junailuun sisältyi pysähdykset Moskovassa, Baikal-järvellä, Ulan Batorissa sekä kahdessa Kiinan kohteessa. Kun monimutkainen kolmen maan viisumihässäkkä oli suoritettu, itse junamatkailu oli Häkkisen mielestä rentouttavampaa kuin lentäminen.

– Vältyin epämukavilta lentokenttäkokemuksilta eikä junaan tarvinnut jonottaa. Trans-Siperian juna oli siisti ja tunnelma miellyttävä. Oli hienoa nähdä maiseman hitaasti muuttuvan junan ikkunasta katsellessa, Häkkinen kertoo.

Mieleenpainuvaa oli retki Gobin autiomaahan. Ilman junailua pysähdys Ulan Batorissa ja automatka kylmällä keväisellä aavikolla olisi jäänyt kokematta. Arvokkaita olivat myös kontaktit paikallisväestöön Venäjällä, Mongoliassa ja Kiinassa, joissa juttuun pääsee yllättävän hyvin englanniksi ja älypuhelimen kielenkääntäjän avulla.

Paluumatkan Bangkokista Suomen Häkkinen teki lentämällä. Vastuullisen matkailun toteuttaminen on ihanne, mutta täydellinen eettisyys on vielä hankalaa. Kaukomatkoilla päästöjä väistämättä tulee, sillä Trans-Siperian junat kulkevat dieselillä.

– Ilmastosta huolissaan olevan kannattaa muistaa, että aina ei lomalla tarvitse matkustaa kauas. Myös lähiympäristöstä voi löytyä uutta ja kivaa.

Reilun matkailun yhdistys Facebookissa

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jussi Saramo

Kohti perustuloa? Nyt voi allekirjoittaa vetoomuksen

Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoi elokuussa KU:lle, että edessä on poikkeuksellisen vaikea neuvottelukierros.

Työtaistelut avasivat Teollisuusliiton neuvottelupöydän lukon – ”Näillä työtaisteluilla oli valtava merkitys, että saimme tämän homman liikkeelle”

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto (vas.) ja Turja Lehtonen kertoivat tiedotustilaisuudessa hyväksytyistä esityksistä,

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

Uusimmat

Jussi Saramo

Kohti perustuloa? Nyt voi allekirjoittaa vetoomuksen

Maailman peltomaita uhkaa laaja huonontuminen.

Kolmasosa maailman viljelymaasta on heikentynyt entisestään – multatohtorit levittävät tietoa maaperän hyvinvoinnista

Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoi elokuussa KU:lle, että edessä on poikkeuksellisen vaikea neuvottelukierros.

Työtaistelut avasivat Teollisuusliiton neuvottelupöydän lukon – ”Näillä työtaisteluilla oli valtava merkitys, että saimme tämän homman liikkeelle”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

 
02

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
03

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

05.02.2023

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

05.02.2023

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

05.02.2023

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Kogilgerin kylässä Etelä-Intiassa viljelijät sopeutuvat muuttuvaan ilmastoon

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään