KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Näytelmäklassikon totuusleikki on armoton

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana ja Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen.

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana ja Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen. Kuva: Tampereen Teatteri/Harri Hinkka

Kuka pelkää Virginia Woolfia? on näytelmäklassikko. Marika Vapaavuori ohjaa tyylikkään tulkinnan Tampereen Teatterissa – ja Ritva Jalosen rooli Marthana on mieleenjäävä.

VELI-PEKKA LEPPÄNEN
16.11.2020 14.30

Amerikkalainen näytelmäkirjallisuus kukoisti sodan jälkeen, erikoisesti 1950–60-luvuilla. Huippukauden kestävintä kärkeä on Edward Albeen (1928–2016) kirjoittama Kuka pelkää Virginia Woolfia? -näytelmä, joka sai ensi-illan syksyllä 1962 New Yorkissa. Kohu oli oitis valtava, ja vuoden 1966 filmatisointi tähtinään Richard Burton ja Elizabeth Taylor vielä moninkertaisti suosion.

Kahden pariskunnan säkenöivä draama on moderni klassikko, ja teos on nähty tuhansia kertoja kautta maailman.

Keskipolven ohjaaja Marika Vapaavuori (s. 1971) tuo Woolf-tulkintansa Tampereen Teatteriin. Frenckell-näyttämö on mitä soveliain estradi neljän ihmisen mittelölle, tilana kyllin intiimi muttei sentään mitään taskuteatterikokoa. Aviopari Martha (Ritva Jalonen) ja George (Esa Latva-Äijö) mahtuvat hyvin mellastamaan nuoremman parin Nickin (Kai Vaine) ja Honeyn (Linda Wiklund) kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Ainoaksi näyttämökuvaksi on Juho Lindström lavastanut akateemisen keskiluokan tyyliä tihkuvan olohuoneen – ja se riittää. Liikahdukset ja järähdykset realisoituvat ihmisten puheina ja reaktioina, eivät maiseman vaihdoksina.

Ulkoisesti niukkajuonista esitystä voi pitää yhtenä pitkänä näytöksenä, ryyppäjäisten jatkoina, jolloin käytöksen moitteettomat naamiot putoavat henkilöiden perimmäisten motiivien tieltä.

Muistettakoon samalla, että 1960-luvun USA:ssa sensaatioksi riitti pelkästään se, että hieno rouva esiintyy tukevasti juovuksissa ja muiden kuullen herjaa puolisoaan. Sikäli näytelmä on sidottu aikaan ja paikkaan, mutta ytimeltään se ei toki jää tällaisiin hätkähdyttämisiin.

Yön aikana kukin henkilö joutuu henkiseen ruumiinavaukseen tai valheenpaljastimeen – miksi sitä sitten nimittäisikään. Jokainen erehtyy paljastamaan itsestään jotakin kätkettyä, ja pian salaisuutta käyttää joku toinen hyväksi. Totuus, ainakin totuusleikki, on armoton. Ja lopputulos: kaikki ovat yhtä pieniä, yhtä haavoittuvaisia.

Jos jonkinlaista viestiä Woolfista etsii, sellaisia lienevät ihmisten uskalluksen puute, halu etsiä rakkautta ja kyvyttömyys rakastaa. Kaikki ovat juuttuneet paikoilleen, täyttävät vain odotusten mukaisia elämänroolejaan – ja sen vuoksi kärsivät.

 

Näytelmän viehätys pohjautuu paljolti kieleen, pureviin dialogeihin sekä hiljentyneempiin monologeihin. Varsinkin Marthan ja Georgen kesken sanat räiskyvät, heillä on jo vuosikymmenten kokemus ja taito toistensa kalvamisesta. Kumppanin mitätöinti on jalostettu taitolajiksi. Honeylla ja Nickillä on vielä matkaa samaan.

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana. Hän vaihtaa otteensa nopeasti härskistä herkkään, kylmäsydämisestä miestennielijästä arkaan tyttölapseen. Jalonen yltää verrattoman monitaitoiseen suoritukseen.

Eivät muutkaan kalpene. Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen, mutta loppua kohden hänen laveampikin näyttelijäarsenaalinsa saa käyttöä. Nuorempana kaksikkona Kai Vaine ja Linda Wiklund eivät pääse samanlaisiin tehoihin, mutta kapeampia ovat myös heille kirjoitetut osat. Silti kelpo työtä heiltäkin.

Marika Vapaavuori ohjaa varmasti, ilman turhia näyttämökikkoja. Woolf on ennen muuta puhenäytelmä, ja Vapaavuori kunnioittaa tekstin keskeistä piirrettä. Näyttämöllistä liikettä ei ole enempää kuin tilanne vaatii. Suuriin uustulkintoihin ei rynnistetä, vaan kirjailija Edward Albeen ajatusten henkeä kunnioitetaan.

Reita Lounatvuoren suomennos modernisoi osin tekstiä, mutta maltillisesti. Jälki on hyvää nykysuomea.

 

Woolf on siinä määrin kestävää tekoa, että näytelmä on ilo nähdä aina uusina versioina. Tampereen teatteri-iltakin on täysipainoinen.

Sivuhuomiona vielä se, miten keskeiseksi olohuoneen elementiksi osoittautuu baaritiski. Drinkkejä tehdään erittäin tiuhaan, erilaisia viinoja kuluu saaveittain. Näytelmän nimeksi passaisikin hyvin Pelkoa ja inhoa Ginirannikolla.

Edward Albee: Kuka pelkää Virginia Woolfia? Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämö. Ohjaus Marika Vapaavuori. Suomennos Reita Lounatvuori. Rooleissa Ritva Jalonen, Esa Latva-Äijö, Kai Vaine ja Linda Wiklund.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään