KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Näytelmäklassikon totuusleikki on armoton

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana ja Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen.

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana ja Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen. Kuva: Tampereen Teatteri/Harri Hinkka

Kuka pelkää Virginia Woolfia? on näytelmäklassikko. Marika Vapaavuori ohjaa tyylikkään tulkinnan Tampereen Teatterissa – ja Ritva Jalosen rooli Marthana on mieleenjäävä.

VELI-PEKKA LEPPÄNEN
16.11.2020 14.30

Amerikkalainen näytelmäkirjallisuus kukoisti sodan jälkeen, erikoisesti 1950–60-luvuilla. Huippukauden kestävintä kärkeä on Edward Albeen (1928–2016) kirjoittama Kuka pelkää Virginia Woolfia? -näytelmä, joka sai ensi-illan syksyllä 1962 New Yorkissa. Kohu oli oitis valtava, ja vuoden 1966 filmatisointi tähtinään Richard Burton ja Elizabeth Taylor vielä moninkertaisti suosion.

Kahden pariskunnan säkenöivä draama on moderni klassikko, ja teos on nähty tuhansia kertoja kautta maailman.

Keskipolven ohjaaja Marika Vapaavuori (s. 1971) tuo Woolf-tulkintansa Tampereen Teatteriin. Frenckell-näyttämö on mitä soveliain estradi neljän ihmisen mittelölle, tilana kyllin intiimi muttei sentään mitään taskuteatterikokoa. Aviopari Martha (Ritva Jalonen) ja George (Esa Latva-Äijö) mahtuvat hyvin mellastamaan nuoremman parin Nickin (Kai Vaine) ja Honeyn (Linda Wiklund) kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Ainoaksi näyttämökuvaksi on Juho Lindström lavastanut akateemisen keskiluokan tyyliä tihkuvan olohuoneen – ja se riittää. Liikahdukset ja järähdykset realisoituvat ihmisten puheina ja reaktioina, eivät maiseman vaihdoksina.

Ulkoisesti niukkajuonista esitystä voi pitää yhtenä pitkänä näytöksenä, ryyppäjäisten jatkoina, jolloin käytöksen moitteettomat naamiot putoavat henkilöiden perimmäisten motiivien tieltä.

Muistettakoon samalla, että 1960-luvun USA:ssa sensaatioksi riitti pelkästään se, että hieno rouva esiintyy tukevasti juovuksissa ja muiden kuullen herjaa puolisoaan. Sikäli näytelmä on sidottu aikaan ja paikkaan, mutta ytimeltään se ei toki jää tällaisiin hätkähdyttämisiin.

Yön aikana kukin henkilö joutuu henkiseen ruumiinavaukseen tai valheenpaljastimeen – miksi sitä sitten nimittäisikään. Jokainen erehtyy paljastamaan itsestään jotakin kätkettyä, ja pian salaisuutta käyttää joku toinen hyväksi. Totuus, ainakin totuusleikki, on armoton. Ja lopputulos: kaikki ovat yhtä pieniä, yhtä haavoittuvaisia.

Jos jonkinlaista viestiä Woolfista etsii, sellaisia lienevät ihmisten uskalluksen puute, halu etsiä rakkautta ja kyvyttömyys rakastaa. Kaikki ovat juuttuneet paikoilleen, täyttävät vain odotusten mukaisia elämänroolejaan – ja sen vuoksi kärsivät.

 

Näytelmän viehätys pohjautuu paljolti kieleen, pureviin dialogeihin sekä hiljentyneempiin monologeihin. Varsinkin Marthan ja Georgen kesken sanat räiskyvät, heillä on jo vuosikymmenten kokemus ja taito toistensa kalvamisesta. Kumppanin mitätöinti on jalostettu taitolajiksi. Honeylla ja Nickillä on vielä matkaa samaan.

Ritva Jalonen on näkyvin osassaan karkeakielisenä, illuusiottomana Marthana. Hän vaihtaa otteensa nopeasti härskistä herkkään, kylmäsydämisestä miestennielijästä arkaan tyttölapseen. Jalonen yltää verrattoman monitaitoiseen suoritukseen.

Eivät muutkaan kalpene. Esa Latva-Äijö luo alkuun tohvelimaisesti alistuvan Georgen, mutta loppua kohden hänen laveampikin näyttelijäarsenaalinsa saa käyttöä. Nuorempana kaksikkona Kai Vaine ja Linda Wiklund eivät pääse samanlaisiin tehoihin, mutta kapeampia ovat myös heille kirjoitetut osat. Silti kelpo työtä heiltäkin.

Marika Vapaavuori ohjaa varmasti, ilman turhia näyttämökikkoja. Woolf on ennen muuta puhenäytelmä, ja Vapaavuori kunnioittaa tekstin keskeistä piirrettä. Näyttämöllistä liikettä ei ole enempää kuin tilanne vaatii. Suuriin uustulkintoihin ei rynnistetä, vaan kirjailija Edward Albeen ajatusten henkeä kunnioitetaan.

Reita Lounatvuoren suomennos modernisoi osin tekstiä, mutta maltillisesti. Jälki on hyvää nykysuomea.

 

Woolf on siinä määrin kestävää tekoa, että näytelmä on ilo nähdä aina uusina versioina. Tampereen teatteri-iltakin on täysipainoinen.

Sivuhuomiona vielä se, miten keskeiseksi olohuoneen elementiksi osoittautuu baaritiski. Drinkkejä tehdään erittäin tiuhaan, erilaisia viinoja kuluu saaveittain. Näytelmän nimeksi passaisikin hyvin Pelkoa ja inhoa Ginirannikolla.

Edward Albee: Kuka pelkää Virginia Woolfia? Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämö. Ohjaus Marika Vapaavuori. Suomennos Reita Lounatvuori. Rooleissa Ritva Jalonen, Esa Latva-Äijö, Kai Vaine ja Linda Wiklund.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Minja Koskela ja Aino-Kaisa Pekonen kuvailivat sosiaaliturvan leikkauksia järkyttäviksi ja julmiksi.

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään