Hallitus päätti kehysriihessä valmistella työvoimapalvelujen järjestämisvastuun siirtoa kunnille. Maaliskuussa käynnistyneissä työllisyyden kuntakokeiluissa tätä jo kokeillaan 118 kunnassa nuorilla, maahanmuuttajilla ja Kelan työttömyysetuutta saavilla.
Kuntavastaajat pitivät nuorten, maahanmuuttajien ja Kelan etuutta saavien työllisyyspalvelujen kuntakokeilussa tehtyä siirtoa selvästi parempana kuin TE-toimistojen johto. Suurin ero koskee nuoria työttömiä. TE-johdosta 21 prosenttia ja kuntien työllisyyspalveluista vastaavista 86 prosenttia piti nuorten palvelujen järjestämisvastuun siirtoa hyvänä tai melko hyvänä.
Pelkona liian paikallinen ote
Riskinä järjestämisvastuun siirrossa pelättiin liian paikallista näkökulmaa, jos kunnat keskittyvät liikaa oman alueen oppilaitoksiin ja työmarkkinoihin, eivätkä kannusta varsinkaan muuttotappiokunnissa nuoria hakeutumaan parempien työ- ja opiskelumahdollisuuksien perässä toisaalle. Kuntien epäiltiin myös käyttävän liian järeää palveluprosessia, mikä voisi jopa heikentää nuorten työllistymistä pitkällä tähtäimellä.
Yleisesti vastaajat näkivät järjestämisvastuun siirrossa riskejä kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutumiselle. Kuntien henkilöstöresurssit ja osaaminen vaihtelevat, mikä heijastuu asiakkaiden saamiin palveluihin.
– Työmarkkinat ja osin myös työllisyyttä tukevat palvelut ylittävät kuntarajat. Kunnilla onkin suuri vastuu, ettei katse ole liian kapeasti omassa kunnassa. Samalla palvelujen yhteensovittaminen niin kunnan palvelujen kuin tulevien hyvinvointialueiden sote-palvelujen kanssa vaatii joka tapauksessa organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Työttömän kannalta tärkeintä on palvelujen saavutettavuus ja eheys, pohdiskelee tuloksia SOSTEn erityisasiantuntija Päivi Kiiskinen.
Selkeintä työllisyyspalveluissa työskentelevien kannatus on mallille, jossa työllisyyspalveluiden järjestämisvastuu jaetaan kuntien ja valtion kesken.
Vastuu mieluiten omalle organisaatiolle
Vain 12 prosenttia TE-toimistojen johdosta katsoo työllisyyspalvelujen siirron paikallis- tai kuntatasolle parantavan työllisyyttä. Kokeilukuntien työllisyyspalveluista vastaavista viranhaltijoista työllisyyden kohenemiseen paljon tai melko paljon luottaa 90 prosenttia vastaajista, kun osuus muissa kunnissa on 51 prosenttia.
– Vastaajien näkemykset eivät näytä perustelevan selviä muutoksia nykytilaan. Vastuun keskittämisen kannattajat tukevat ensisijaisesti vastuun keskittämistä omalle organisaatiolleen, mikä ei anna erityistä tukea vastuun keskittämiselle yhdelle hallinnon tasolle, tulkitsee tuloksia SOSTEn erityisasiantuntija Aleksi Kalenius.
Sosiaalibarometri 2021 julkaistaan viidessä osassa maalis-kesäkuun aikana. 12.5. julkaisu perustuu 395 vastaukseen, jotka koottiin tammi-helmikuun 2021 taitteessa sähköisellä kyselyllä. Kyselystä hyödynnettiin tässä julkaisussa TE-toimistojen vastaajien, kuntien työllisyyspalveluista vastaavien viranhaltijoiden, Kelan esihenkilöiden sekä sosiaali- ja terveysjohtajien vastauksia.