Helsingin metro- ja raitiotieliikenne seisahtuvat tämän viikon torstaina ja perjantaina työntekijöiden mielenilmauksen vuoksi. JHL:ään kuuluva Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys ei hyväksy Helsingin kaupungin liikennelaitoksen yhtiöittämisestä.
Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina 13. syyskuuta omalta osaltaan HKL:n yhtiöittämisen äänin 12–3. Sitä vastustivat vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki ja Minja Koskela sekä perussuomalaisten Jussi Halla-aho.
Voittaneen kannan mukaan HKL:n yhtiömuoto tukee nykyistä liikelaitosmallia paremmin tehokkaampaa joukkoliikenneinvestointeihin ja -omaisuuteen sitoutuneiden pääomien hallintaa, joukkoliikenteen järjestämisen kokonaiskustannusten läpinäkyvyyttä sekä suurten joukkoliikennehankkeiden suunnitelmallista ja onnistunutta läpivientiä.
HKL:n kuljettajia edustava JHL-yhdistys olisi toivonut uutta selvitystä yhtiöittämisen perusteista ja vaihtoehdoista.
Helsingin Vasemmisto katsoo edelleen, että HKL:n yhtiöittämishanke tulee hylätä. Lopullisen päätöksen tekee valtuusto 22.9. Vasemmisto on vastustanut hanketta alusta saakka, sillä sen mielestä hanke rapauttaa demokratiaa ja voi heikentää työntekijöiden asemaa.
– Yhtiöittämishanketta on viety eteenpäin tiukalla aikataululla sekä ilman kunnollista arviointia muista yhteistyön tavoista Espoon ja Vantaan kanssa. Vasemmisto kannattaa Vantaalla raitiovaunua, mutta päätös raitiovaunusta ei edellytä yhtiöittämistä. Kerran yhtiöitettyä toimialaa ei saa enää muutettua julkiseksi takaisin, kaupunginhallituksen jäsen Minja Koskela totesi kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen.
”Työntekijöitä kuunneltava aidosti”
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitosta yritettiin yhtiöittää jo 2010-luvun puolivälissä, mutta silloin hanke kaatui. Nyt yhtiöittämistä yritetään uudelleen Vantaan raitiovaunuhankkeeseen vedoten.
Yhtiöittäminen tarkoittaa julkisen toimialan muuttamista yhtiömuotoon. Vasemmistoliiton mukaan yhtiömuoto on perusteltu silloin, kun alalla toimii myös yksityisiä toimijoita. Julkisen liikenteen kohdalla näin ei ole.
Raideliikenteen yhtiöittämispyrkimysten taustalla on ajatus yhteisestä yhtiöstä Espoon ja Vantaan kanssa. Espoo ilmoitti keväällä, ettei se ole hankkeesta kiinnostunut. Vantaalla taas ei raideliikennettä vielä ole.
Minja Koskelan mukaan työntekijöiden huoli yhtiöittämisen mahdollisista vaikutuksista työehtoihin on otettava vakavasti.
– Se on vastuullisen ja työntekijöiden oikeuksia edistävän työnantajan, eli tässä tapauksessa Helsingin kaupungin, velvollisuus. Olipa yhtiöittämisestä mitä mieltä tahansa, työntekijöitä tulee aidosti kuunnella. Heille ei saa jäädä oloa, että heidän näkemyksensä ja huolensa on sivuutettu prosessissa.