KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Odottavan aika on pitkä – Duunarit ovat tottuneet telakoiden notkahduksiin

Kuva: Antti Yrjönen

Asiantuntijat luottavat Suomen telakkateollisuuden jatkoon. Alan duunarit ovat mietteliäämpiä.Turun telakalla on töitä vielä pariksi vuodeksi. Hiljaiseen Helsinkiin odotetaan kiihkeästi uutta nousua omistajan vaihduttua. Raumaa pitävät voimissaan Puolustusvoimien tarpeet.

Tuula Kärki
6.4.2024 8.44

Suomen telakoilla odotellaan. Helsingissä odotetaan mitä tahansa tilausta, Turussa odotetaan jatkoa tilauskirjaan, joka on täynnä vain kahden vuoden päähän

– Kun on ollut 30 vuotta telakalla töissä, on nähnyt monta notkahdusta, Markku Kyröläinen sanoo.

Kyröläinen on Helsingin telakan työsuojeluvaltuutettu.

Seisotaan Helsingin telakan erikoisuuden, katetun allashallin, äärellä. Kyröläinen ja pääluottamusmies Reijo Sallinen arvelevat, että Helsingissä tuskin enää olisi telakkaa, jollei olisi katettua allasta.

Nyt allas on tyhjillään. Ja kun se on tyhjillään, on haalariporukka lomautettuna. Laiva lähti keväällä, ja sen jälkeen on tehty lähinnä huoltohommia. Silti tällä kertaa lomautukset siirtyivät tämän vuoden puolelle, sillä venäläinen omistajataho kauppasi telakkaa.

– Telakoilla tulee aina tuotannon notkahduksia ja nopeastikin kutsutaan henkilöstö muutosneuvotteluihin ja lomautetaan. Nyt oli poikkeuksellisen pitkä väli, vaikka ei ollut tuotantoa, Sallinen sanoo.

”Laivoja ei tehtäisi, jollei olisi alihankintafirmoja.”

– Telakkaa ei kai haluttu myydä tyhjänä, ja jätkät pidettiin töissä.

– Ei siinä seiniä myyty vaan osaamista, Kyröläinen täydentää.

Venäläinen omistus on ollut telakalle iso rasite siitä asti, kun Venäjä hyökkäsi Krimille 2015.

– Sitä ennen venäläiset antoivat ruuan monen helsinkiläisen telakkatyöläisen pöytään, Kyröläinen sanoo.

Kuva: Antti Yrjönen

Uuden omistajan löytymistä kiitetään. Omistaja on kanadalainen telakkayhtiö Davie.

– Nyt vain odotellaan, mihin se johtaa, Sallinen pohtii.

Miehet uskovat telakoihin. Laivoja tarvitaan aina, he muistuttavat. Erilaisia laivoja liikkuu pilvin pimein merillä, ja niitä pitää rakentaa ja ylläpitää. Myös huoltoverkosto on laaja.

Turun telakallakaan pääluottamusmies Martti Ervasti ei ole täysin rauhallinen töiden jatkumisen suhteen. Tilauskirja näyttää tyhjää vuoden 2026 jälkeen. Työntekijät alkavat vähitellen kantaa huolta.

– Kovasti olemme odotelleet uusia tilauksia, mutta en tiedä, mikä pidättelee asiakkaita, kun kuitenkin Amerikoissa risteilyjä myydään hyvään hintaan, Ervasti pohtii.

Saksalaisen Meyerin tullessa vuonna 2014 Turun telakan omistajaksi saatiin tilauksia kymmeneksi vuodeksi.

– Ne työt alkavat olla tehty. Tosin on tyypillistä risteilijäbisnekselle, että se menee sykleissä. Nyt odotellaan seuraavaa sykliä.

Ervasti uskoo, että suomalainen telakkaosaaminen on korkealaatuista vertailtuna koko maailmaan.

– Lisäksi tarjolla on valmiit laajat verkostot ja toimitusketjut. Risteilijöiden rakentaminen on sillä lailla erikoista bisnestä, että ei sitä ihan niin vain pystytä polkaisemaan tyhjästä käyntiin.

Tyhjä telakka tulee kalliiksi

Telakan pitäminen on kallista silloinkin, kun se on tyhjillään. Niinpä tilauksia pitää saada.

– Nyt Helsingissä palkkoja on maksettu toukokuusta asti, vaikkei tilauksia ole ollut. Tiedän, että niiden eteen tehdään kovasti töitä. Mutta jos tilauksen saaminen venyy pitkälle kevääseen, uuden laivan aloittaminen menee vuoden 2025 puolelle. Pitäisi vähintäänkin saada korjauslaivoja kesällä tai syksyllä, Sallinen sanoo.

Telakoilla on totuttu lomautuksiin. Niitä on ollut lyhyitä ja pitkiä, jopa pari vuotta.

– Aika hyvin porukka on tullut takaisin töihin lomautusten jälkeen.Työttömyysavustuksella on pärjännyt, kunnes on päässyt taas töihin. Nyt kuitenkin tilanne on toisenlainen, koska hallitus suunnittelee kiristyksiä työttömyysturvaan, Kyröläinen sanoo.

– Tuntuu, että työnantaja luottaa silti siihen, että työntekijät palaavat tälläkin kertaa. Mutta näinköhän palaavat, kun hallitus pakottaa hakeutumaan muille aloille.

Se ei ole hyvä työnantajankaan kannalta.

– Hiljaista osaamista lähtee koko ajan, Sallinen sanoo.

Pääluottamusmies Reijo Sallinen (kuvassa vasemmalla) on lähtenyt telakkahommista kolme kertaa ja palannut takaisin. Työsuojeluvaltuutettu Markku Kyröläinen aloitti telakalla putkimiehenä.

Pääluottamusmies Reijo Sallinen (kuvassa vasemmalla) on lähtenyt telakkahommista kolme kertaa ja palannut takaisin. Työsuojeluvaltuutettu Markku Kyröläinen aloitti telakalla putkimiehenä. Kuva: Antti Yrjönen

On hienoa tehdä jotain isoa

Kyröläinen tuli telakalle putkimieheksi, Sallinen levyseppähitsariksi. Sallinen on lähtenyt telakalta kolme kertaa, kun on tiennyt, että on tulossa lomautuksia.

– Tämä on raakaa hommaa. On kylmää rautaa ja kylmää säätä, hän kuvailee.

– On käryjä ja altistuksia. Maalarit maalaavat samoissa tiloissa, joissa levysepät tekevät töitä.

Hän arvelee, että telakkalaisuus on verissä.

– Kyllä täällä ollaan ammattiylpeitä. On hienoa, kun saa tehdä jotain isoa, hän hymähtää.

– Kun laiva lähtee telakalta, ajattelee, että siinä menee taas suomalaista osaamista maailmalle.

Myös Ervasti aloitti levyseppähitsaajana käytyään telakan oman oppilaitoksen kurssin 15 vuotta sitten. Siitä asti hän on viihtynyt samassa työpaikassa.

– Vaikka on ongelmia, on myös ison talon edut. Lomat järjestyvät, poissaoloista on helppo sopia.

Ylipäätään telakalla on arvostettu työntekijäpuolta, vaikka aikanaan työntekijät joutuivat marssimaan ulos jo ihan vain saadakseen kunnon varusteet.

– Lakkoilimme turvajalkineiden ja rukkasten takia. Saimme ne, eikä enää tarvitse taistella joka asiasta, Kyröläinen muistelee.

Järjestäytymisaste on yhä lähemmäs 90 prosenttia.

– Istuvan hallituksen toimet ovat tuoneet telakallekin enemmän politiikkaa takaisin. Välillä oli vaihe, jolloin ei haluttu puhua politiikkaa.

Pääluottamusmies Martti Ervasti kävi telakan oppilaitoksen kurssin ja jäi saman tien töihin levyseppähitsaajaksi 15 vuotta sitten.

Pääluottamusmies Martti Ervasti kävi telakan oppilaitoksen kurssin ja jäi saman tien töihin levyseppähitsaajaksi 15 vuotta sitten. Kuva: Juha Jormanainen

Monta kieltä ja alihankkijaa

Nytkyisin telakoita hallitsevat monikielisyys ja alihankinta. Harmaasta taloudesta puhutaan paljon.

– Jos tontilla on 800 duunaria, omia niistä on 200, Sallinen kuvailee.

– Kansallisuuksia on kymmenkunta. Kotimaiset työntekijät ovat vähemmistössä.

Hän ei kuitenkaan tuomitse tilannetta.

– Laivoja ei tehtäisi, jollei olisi alihankintafirmoja.

Turun Ervasti sanoo, että osa porukasta ajattelee alihankkijoiden vievän telakan oman väen työt.

– Itse suhtaudun niin, että maailma makaa näin ja nyt pitäisi saada luotua yhteydet alihankkijoihin ja saada ne järjestäytymään. Järjestäytyminen palvelisi sekä heidän että meidän etua. Palkkojen polkeminen on suurin uhkakuva työntekijöiden näkökulmasta, hän sanoo.

– Isoilla, pitkään telakalla töitä tehneillä alihankkijoilla asiat ovat kunnossa ja enemmän järjestäytyneitä työntekijöitä. Mutta sitten on pieniä firmoja, joiden toiminta on sekavaa, sillat poltettu ja raha-asiat pielessä.

Kyröläinen toteaa, että myös sopimuskulttuureissa on eroja.

– Monet ulkomaiset työntekijät ovat peloteltuja. Lisäksi työturvallisuutta ei ymmärretä niin isoksi asiaksi kuin mitä se on Suomessa. Otetaan riskejä.

Onnettomuuksia ei välttämättä tilastoida.

– Meitäkin on lähdetty karkuun, kun olemme tulleet onnettomuuspaikalle, Sallinen sanoo.

Parantamisen varaa olisi yhä valvonnassa ja lainsäädännössä.

– Olisi hyvä, että luottamusmies saisi tietää, keitä telakalla on, Sallinen toteaa.

Ervastin mukaan valvontaa on kuitenkin kehitetty. On monenlaista työsuojeluorganisaatiota, yli 20 työsuojeluasiamiestä ja työsuojeluvaltuutetut.

– Mutta kun laajalla tontilla liikkuu tuhansia ihmisiä päivittäin, valvominen on aika toivotonta, jos alihankkija ei välitä työntekijöiden turvallisuudesta. Kun jotain sattuu, kärsijänä on yksittäinen ihminen, jonka koko elämä saattaa muuttua täysin muutamassa sekunnissa.

Kallista tehdä kahteen kertaan

Homman juju on tietenkin siinä, että alihankinta on halvempaa kuin telakan oma työ. Mutta suomalaisten ammattilaisten mielestä halvalla ei saa hyvää.

– Valvonta pettää, ja meidän jätkät sitten korjaavat alihankintafirmojen mokia, Sallinen hymähtää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Silti alihankintaa perustellaan edullisuudella.

– Me emme käsitä, miten se voi olla halpaa, mutta niin meille vakuutetaan, Kyröläinen naurahtaa.

”Telakoilla tulee aina tuotannon notkahduksia.”

Samaa ihmettelee Ervasti. Turussakin alihankkijoiden jälkiä korjataan paljon.

– Sitä on joka vaiheessa, sekä runkopuolella että varustelussa. Valitettavasti laivan ollessa varustelulaiturissa työ on jo niin pitkällä, että jälkien korjaaminen maksaa todella paljon.

Hänestä on uskomatonta, että tällainen bisnesmalli voi kannattaa.

– En usko, että näin laaja alihankinta on kannattavaa. Mutta kai sen täytyy olla, kun sitä tuntuu pyrittävän laajentamaan koko ajan.

Turun telakalla on tuhatkunta omaa haalarityöntekijää ja jotakuinkin saman verran toimihenkilöitä. Alihankkijoiden väen määrä vaihtelee päivittäin. Mitä lähempänä laivan valmistuminen on, sitä isommaksi alihankkijoiden määrä kasvaa. Kulkulupia oli esimerkiksi viime vuoden lopulla enimmillään noin 7 500.

– Se määrä voi periaatteessa pölähtää porttien sisälle saamaan aikaan, Ervasti sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään