KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Hallitus syypää rautateiden kriisiin

Junaliikenne takkuaa runsaassa lumessa.

Junaliikenne takkuaa runsaassa lumessa. Kuva: Lehtikuva/ Martti Kainulainen

Kansan Uutiset
7.1.2011 6.45

Mistä tietää vaalien lähestymisen? Ainakin siitä, että ministerit alkavat sättiä toisiaan ja jopa itseään tekemättömistä töistään. Usein tällaisen kinastelun alkamiseen tarvitaan kansalaisilta saatu kiukkuinen palaute, mutta ei aina edes sitä.

Uusin herännäinen on keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen. Junamatkustajien ankara kritiikki sai Vehviläisen terhakoitumaan. Hän vaatii VR-yhtymää ja Liikennevirastoa pikavauhtia selvittämään, miksi junat myöhästelevät, vuoroja peruutetaan ja ongelmista tiedottaminen matkustajille tökkii.

Vehviläinen on toki siinä oikeassa, että selvitys viime kuukausien tapahtumista ja niiden syistä pitää tehdä ja vieläpä mahdollisimman nopeasti. Viime talven ongelmista piti VR:ssä ottaa opiksi, mutta oppi ei ole mennyt perille.

ILMOITUS
ILMOITUS
Niin Vehviläisen kuin hänen ministeritovereidensa pitää katsoa ennen muuta peiliin.

Liikenneministerin kohde on nyt kuitenkin väärä. Niin Vehviläisen kuin hänen ministeritovereidensa pitää katsoa ennen muuta peiliin. Lähes neljän vuoden ajan hallituksella on ollut aikaa toimia niin, ettei nykyisenlaiseen tilanteeseen olisi jouduttu. Määrärahojen pihtaus on itse asiassa merkittävin syy niihin moniin ongelmiin, joiden syövereissä nyt ollaan.

Pakkasille, pyryille tai muille luonnon ilmiöille emme voi mitään. Ne tulevat, jos ovat tullakseen. Tietyt ongelmat ja pienet myöhästymisetkin kuuluvat talveen. Ankarimpien sääilmiöiden vaikutuksia voidaan lievittää. Niihin on mahdollista myös varautua, jos on osaamista, tahtoa – ja rahaa.

Niin rataverkoston, junakaluston kuin erilaisten liikenteen ohjausjärjestelmien ajan tasalla pitämisestä on viime vuosina tingitty. Nyt maksetaan näistä ”säästöistä” aiheutuvia lisäkuluja korkoineen. Jo rataverkon kunnostaminen parantaisi nykykalustonkin käyttöä ja samalla junien kilpailukykyä.

Rautateille ei enempää junia nyt sovi. Helsingin päärautatieasemakin toimii kapasiteettinsa ylärajoilla ja ruuhka-aikoina jopa sen yli. Ongelmia on niin henkilö- kuin tavaraliikenteessä, vaikka ennen muuta kymmenien tuhansien työmatkalaisten ongelmat nousevat pintaan. Muutosta tilanteeseen ei saada ilman suuren luokan investointeja ratoihin, kalustoon ja erilaisiin tietojärjestelmiin. Ongelmia on myös johtamisessa.

Rautateilläkin korjataan nyt porvarihallituksen politiikan hedelmiä.

Kokoomus ei ole koskaan tosissaan halunnut suosia julkista liikennettä rauta- tai maanteillä ja ajaa yksityistämistä. Se vetää linjat liikennepolitiikassakin. Keskusta puhuu kyllä maaseudun liikenteen puolesta, mutta sekin on ollut mukana karsimassa muun muassa linja-autovuoroja kovalla kädellä leikkaamalla joukkoliikenteen tukea. Missähän lymyillevät hallituksen vihreät, jotka mieluusti julistautuvat julkisen liikenteen puolustajiksi?

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Uusimmat

Matti Vesa Volanen.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Matti Vesa Volanen: ”Tavoitteeksi nousta pääministeripuolueeksi”

Teollisuusliiton mukaan on jälleen nähtävissä, että teollisuuden kasvu jää odotettua heikommaksi.

Elinkeinoelämän toiveet täytetty – tehdasinvestoinnit yhä toteutumatta, Teollisuusliitto kertoo kuukausikatsauksessaan

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Israelin valtio on eri asia kuin juutalaisuus, Pinja Vuorinen on torjunut syytökset antisemitismistä.

Mediat: Vasemmistonuorten Pinja Vuorista epäillään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Talouskuri osuu toimeentulotukeen: Nyt rajataan muun muassa lääkemenojen huomioimista

21.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheejohtajaksi pyrkivä Vesa Puuronen: ”Meidän tulisi tarjota visio ei-kapitalistisesta tulevaisuudesta”

21.11.2025

Vasemmistoliiton puoluekokous ei herätä suuria tunteita, ja siihen on hyvä syy

21.11.2025

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

21.11.2025

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

20.11.2025

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

20.11.2025

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

20.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

20.11.2025

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025

Näin valmisteltiin Orpon hallituksen vallankumouksellinen ohjelma – millä mallilla on vasemmiston pohjatyö?

20.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään