KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Lähes kaikki valtiovarainministeriön työllisyysarviot nojaavat kolmeen vanhaan tutkimukseen – ”On myös kiinnostavaa, kuinka yksinkertaisia laskelmat ovat”

Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Lauri Finer (vas.) ja työmarkkinaekonomisti Ralf Sund Kalevi Sorsa -säätiön kertoivat valtiovarainministeriön työllisyysvaikutusarvioita koskevasta raportista marraskuussa. Raportin toinen kirjoittaja on SOSTEn ppekonomisti Otto Kyyrönen (ei kuvassa).

Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Lauri Finer (vas.) ja työmarkkinaekonomisti Ralf Sund Kalevi Sorsa -säätiön kertoivat valtiovarainministeriön työllisyysvaikutusarvioita koskevasta raportista marraskuussa. Raportin toinen kirjoittaja on SOSTEn ppekonomisti Otto Kyyrönen (ei kuvassa). Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Työllisyystoimien vaikutusarvioita tarvitaan, mutta niiden epävarmuutta pitäisi korostaa enemmän, sanoo Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Lauri Finér. Oikein mistään työllisyystoimista ei Suomessa ole sellaista tutkimusta, jonka tulosten pohjalta voisi tehdä tarkkoja vaikutusarvioita, hän tiivistää.

Jussi Virkkunen
2.12.2024 12.00

Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Lauri Finér, julkaisitte raportin, jossa arvioitiin valtiovarainministeriön työllisyystoimien vaikutusarvioita. Paljastui, että niissä on aika paljon ongelmia. Yllättikö jokin havainto sinua erityisesti?

Kyseessä on siis kahden ekonomistin, Otto Kyyrösen ja Ralf Sundin, kirjoittama raportti, jonka tarkoitus on tuoda esiin VM:n työllisyysvaikutusarvioihin liittyvä epävarmuus ja sen seuraukset talouspolitiikalle. Sund esittää raportissa vaihtoehtoisen arviolaskelman, jonka tarkoitus on hahmottaa VM:n arvioiden epävarmuuden mittaluokkaa. Kyyrösen osiossa on käyty perusteellisesti läpi VM:n laskelmien menetelmiä ja aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta.

Minua yllätti se, miten harvoihin tutkimuksiin VM:n laskelmien oletukset perustuvat. On myös kiinnostavaa, kuinka yksinkertaisia laskelmat ovat, ennemminkin yläastematikkaa kuin rakettitiedettä.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Pitäisi kertoa, mitä epävarmuutta dataan liittyy.”

Lähes kaikki ministeriön laskelmat nojaavat kolmeen verraten vanhaan tutkimukseen, joista uusimmankin aineistot ovat yli kymmenen vuoden takaa. Näiden tutkimusten havaintoihin on perustettu hallituksen yli kymmentä eri päätöstä koskevat arviot. Näin on tehty huolimatta siitä, että kyseiset tutkimukset koskevat varsin erilaisia reformeja, kuin ne, mitä hallitus nyt toteuttaa.

VM on esimerkiksi perustanut monet arvionsa tutkimukseen, joka koski vuonna 2003 toteutettua kokeneiden ammattilaisten ansiopäivärahan korotusta. Hallituksen uudistukset koskevat kuitenkin korotusten sijaan tukien alennuksia, ja paljon laajempia työttömien ryhmiä.

Vuosituhannen alun jälkeen työllisyys on kasvanut yli viidellä prosenttiyksiköllä eli työllistäminen on vaikeampaa, kun helpoiten työllistettävät työttömät ovat jo töissä. Vuoden 2003 uudistuksen tyyppiset kohdennetummat päätökset voivat myös vaikuttaa tehokkaammin kuin tylpemmät kaikkia työttömiä koskevat leikkaukset. Tällä perusteella voi hyvin väittää, että VM:n arvioissa voi olla vinouma yläkanttiin.

Ralf Sundin vaihtoehtoinen laskelma osoittaa, että taustaoletuksia korjaamalla työllisyysarvioiden heitto voi olla kymmeniätuhansia tai enemmänkin. Julkisen talouden tasolla puhutaan vähintään miljardista eurosta vuodessa, sillä korkeampi työllisyys kasvattaa verotuloja ja pienentää etuusmenoja.

Tällainen epävarmuus pitäisi huomioida päätöksenteossa paremmin, kun hallituksen alijäämätavoitteet perustuvat olennaisesti työllisyyden kasvuun. Myös mediassa kannattaa katsoa peiliin, sillä usein epävarmoja lukuja toistellaan suurelle yleisölle kertomatta, mitä ne ovat syöneet.

VM:n työllisyysarvioiden kritiikki ei ole täysin uutta. Vasemmistopuolueet ovat aiemminkin sanoneet, että VM:n arviot ovat liian yksioikoisia, niissä kun painottuu leikkausten vaikutus. Tarvitsemmeko me työllisyystoimien arviointia ja jos kyllä, niin miten niitä pitäisi tehdä?

Tietenkin vaikutusarvioita tarvitaan. Epävarmatkin arviot ovat parempia kuin ei arvioita ollenkaan. Vähintään niiden avulla voidaan hahmottaa päättäjälle vaikutusten mittaluokkaa ja vaikutuksiin liittyvää epävarmuutta.

On myös syytä todeta, että VM on kehittänyt arviointimenetelmiään merkittävästi viime vuosina. Suurin ongelma arvioissa liittyy yhä siihen, ettei niiden pohjaksi ole olemassa kovin luotettavaa dataa. Paraskaan taloustieteellinen laskentamalli ei auta, jos siihen joutuu syöttämään numeroita, jotka eivät kerro asiasta, jota halutaan arvioita. Shit in, shit out.

Tyhjästä on paha nyhjäistä. Ei tarvitse juuri kärjistää, jos sanoo, ettei oikein mistään työllisyystoimista ole Suomessa sellaista tutkimusta, jonka tulosten pohjalta voisi tehdä tarkkoja vaikutusarvioita. Suomalaiset tutkijat, jotka tällaisia arvioita ovat tehneet, voi ynnätä kahden käden sormilla. Ja heistäkin kaikki tutkivat siinä ohessa monia muita aiheita.

Ensimmäinen ratkaisu ongelmaan olisi, että arvioiden epävarmuus tehdään läpinäkyvämmäksi. Pitäisi kertoa, mitä epävarmuutta dataan liittyy. Olisi syytä myös korostaa menetelmien sokeita pisteitä. Esimerkiksi Orpon hallituksen käyttämissä vaikutusarvioissa ei ole huomioitu lainkaan hallituksen toteuttaman julkisen talouden sopeutuksen työllisyyttä vähentävää vaikutusta, vaikka tutkimusten perusteella vaikutus on ilmeinen. Sundin laskelman perusteella hallituksen säästöt ovat voineet lisätä työttömyyttä kymmenillä tuhansilla.

Toinen systemaattinen ongelma liittyy siihen, että vaikutusarvioita on helpompi tehdä kannustinten – siis ennen muuta tuloverotuksen ja sosiaaliturvan – muutoksista. Tämä voi johtaa vinoumaan, jossa sosiaaliturvan ja tuloverotuksen alennukset nähdään parhaina työllisyystoimina, kun niiden vaikutuksia on suoraviivaisempi arvioida. Häntä alkaa heiluttaa koiraa.

Suomessa hallitukset ovat nojanneet työllisyystoimissa valtiovarainministeriön tekemiin arvioihin niiden vaikutuksista.

Suomessa hallitukset ovat nojanneet työllisyystoimissa valtiovarainministeriön tekemiin arvioihin niiden vaikutuksista. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Tutkimusten mukaan kuitenkin vaikkapa palveluilla on myös vaikutuksia työllisyyteen. Julkaisemme Kalevi Sorsa -säätiössä piakkoin Heta Melartinin tutkimuksen, jossa arvioidaan, kuinka ympärivuorokautisen hoivan leikkaukset siirtävät hoivavastuuta läheisille, ja miten omaisen hoivaaminen vähentää työntekoa. Melartin löytää tällaisista vaikutuksista näyttöä kansainvälisistä tutkimuksista. Esimerkiksi hallitusohjelmassa tällaisia työllisyysvaikutuksia ei kuitenkaan ole laskettu, vaikka siinä tavoitellaan säästöjä sotesta.

Raportissanne ei tosiaan vaadittu vaikutusarvioiden lakkauttamista, vaikka tuloksia kritisoineet niin väittivät. VM arvioi, että hallituksen työllisyystoimet tuovat 100 000 työpaikkaa, mutta lopputulos voi olla tyystin toinen. Millä tavoin näistä VM:n arvioista pitäisi keskustella?

Tarkalleen ottaen 100 000 on hallituksen tavoite lisätyöllisten määrästä. Raportissa käsiteltyjen VM:n kesäkuuhun 2024 mennessä tekemien vaikutusarvioiden mukaan hallituksen päätökset tuovat 74 100 lisätyöllistä.

Hallituksen tavoitteen ja VM:n arvioimien vaikutusten välissä on siis 25 000 lisätyöllisen aukko, jonka hallitus toivoo täyttyvän muilla toimilla. Raportin vaihtoehtoinen laskelma kuitenkin osoittaa, että tämä aukko voi olla yhtä lailla 87 000. Tai sitten se voi olla vielä enemmän, tai vähemmän.

Kun tutkimusten pohjalta voi päätyä näin eri lukuihin niin ainakin arvioita käsitellessä pitäisi nostaa epävarmuus esille, miksei ingressiin, jos ei ihan otsikkoon. Epävarmuuden kuvaamiseen voisi käyttää vaikkapa vaihteluvälejä, mutta numeroiden ohella olisi ainakin toisinaan syytä kertoa ihmisille, mistä mekanismeista epävarmuus johtuu.

Minulla on koulutustaustaa yritysten laskentatoimessa. Epäilen, ettei missään voittoa tavoittelevassa suuryrityksessä sidottaisi isoja päätöksiä näin epävarmoihin laskelmiin mitä politiikassa on tehty. Sellaista ehdottava toimitusjohtaja naurettaisiin hallituksen kokouksesta ulos. Sen sijaan häneltä vaadittaisiin niin numeerista kuin laadullista kuvausta epävarmuudesta, uhista ja mahdollisuuksista.

Piti tulla satatuhatta työpaikkaa. Nyt tällä hallituskaudella on mennyt yli 50 000. Suhdanteet näyttävät vaikuttavan leikkauksia enemmän. Voiko kukaan lopulta sanoa, milloin joku ihminen on jonkin toimen vuoksi työllistynyt?

Voi toki sanoa, ja varmasti sanookin. Mutta näille sanoille ei kannata antaa liikaa painoa. Jos joku väittää tietävänsä oikean luvun tai edes mittaluokan kovin tarkkaan, kannattaa kuulijan ottaa vastuu ja lorauttaa sekaan hyppysellinen suolaa, tai mieluummin nyrkillinen.

Tosiasia on, että vain harvojen hallituksen toimien työllisyysvaikutuksia tullaan koskaan arvioimaan luotettavilla menetelmillä ja aineistoilla. Ilman tällaista tutkimusta vaikutuksiin liittyy aina epävarmuutta. Aivan hyvin on mahdollista, ettei yhdenkään hallituksen toimen vaikutuksia arvioida kunnolla, sillä välttämättä tutkimusta varten ei löydetä kunnollisia koeasetelmia. Tai sitten ei löydetä ketään niitä tutkimaan, kun tutkimusrahat on viety.

Tällainen epävarmuus johtaa väistämättä siihen, että vaikutuksia arvioidaan ja niistä puhutaan tarkoitushakuisesti. Löysistä puheista ei oikein voi jäädä kiinni, kun niitä ei voi osoittaa varmasta vääriksi – jos ei oikeiksikaan. Niin media kuin tutkijat voisivat alleviivata tätä enemmän.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkinen vaihtoehtobudjetin julkistamistilaisuudessa tiistaina.

Sarkkinen vastaa syytöksiin: Marinin hallituksen aikana sosiaaliturvaa ei leikattu ja silti työllisyys nousi ennätystasolle

Minja Koskela ja Hanna Sarkkinen esittelivät vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin tiistaina.

On totta, että me kiristämme verotuksen progressiota siten, että kaikkein pienituloisimmat hyötyvät eniten, Koskela vastaa vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin arvostelijoille

Seuraavalta hallitukselta on Turja Lehtosen mukaan vaadittava vähintään kahta toimenpidettä: alipalkkauksen ja palkkavarkauden kriminalisointia sekä joukkokanneoikeutta ammattiliitoille.

Teollisuusliiton Lehtonen ihmetteli elinkeinoelämän järjestöjen hiljaisuutta harmaasta taloudesta

Sopimuksen takana voimme edelleen seistä, vaikka jouduimmekin tinkimään alkuperäisistä tavoitteistamme, Riku Aalto kertasi sopimuskierrosta Teollisuusliiton valtuustolle.

”Teollisuusliitto nostaa miljoonien palkansaajien ostovoimaa – Orpon-Purran hallitus nostaa miljonäärien ostovoimaa”

Uusimmat

Hanna Sarkkinen vaihtoehtobudjetin julkistamistilaisuudessa tiistaina.

Sarkkinen vastaa syytöksiin: Marinin hallituksen aikana sosiaaliturvaa ei leikattu ja silti työllisyys nousi ennätystasolle

Minja Koskela ja Hanna Sarkkinen esittelivät vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin tiistaina.

On totta, että me kiristämme verotuksen progressiota siten, että kaikkein pienituloisimmat hyötyvät eniten, Koskela vastaa vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin arvostelijoille

Seuraavalta hallitukselta on Turja Lehtosen mukaan vaadittava vähintään kahta toimenpidettä: alipalkkauksen ja palkkavarkauden kriminalisointia sekä joukkokanneoikeutta ammattiliitoille.

Teollisuusliiton Lehtonen ihmetteli elinkeinoelämän järjestöjen hiljaisuutta harmaasta taloudesta

Sopimuksen takana voimme edelleen seistä, vaikka jouduimmekin tinkimään alkuperäisistä tavoitteistamme, Riku Aalto kertasi sopimuskierrosta Teollisuusliiton valtuustolle.

”Teollisuusliitto nostaa miljoonien palkansaajien ostovoimaa – Orpon-Purran hallitus nostaa miljonäärien ostovoimaa”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

 
02

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
03

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallitus romautti Suomen talouden tarkkailuluokalle: ”Luvut eivät valehtele”

26.11.2025

Oikeistohallitus on luonut talouteen negatiivisen kierteen, joka tuottaa yhä lisää työttömyyttä, vasemmistoliiton Koskela sanoo

26.11.2025

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

26.11.2025

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

25.11.2025

Talous lähti lapasesta – Suomen joutuminen EU:n tarkkailuluokalle varmistui

25.11.2025

Mielipide: Kuka on ay-liikkeen edustaja?

25.11.2025

Kivelä syyttää hallitusta susipelon lietsomisesta

25.11.2025

Pitkäaikaistyöttömille työtakuu ja teineille teinineuvola, vasemmistoliitto esittää vaihtoehtobudjetissaan

25.11.2025

Vasemmistoliitto ottaisi käyttöön miljonääriveron ja peruisi Orpon hallituksen leikkaukset

25.11.2025

Työttömyys nousi taas uuteen ennätykseen, luku nyt 10,3 prosenttia

25.11.2025

Yrttiaho vaatii asevarustelun sijaan diplomatiaa

24.11.2025

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

24.11.2025

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

24.11.2025

Viisi nostoa vasemmistoliiton puoluekokouksesta

24.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään