Uuden arviointimenetelmän avulla voidaan kartoittaa jo 4-5 -vuotiaiden lasten lukemiseen liittyviä valmiuksia.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet ovat oppimisvaikeuksista yleisimpiä. Arviolta viidesosa koulunsa aloittavista lapsista tarvitsee lisätukea oppiakseen lukemaan virheettömästi ja sujuvasti ja noin viidellä prosentilla esiintyy sitkeämpiä lukivaikeuksia. Sujuvan lukemisen oppiminen on erityisen tärkeää, koska myöhempi oppiminen rakentuu pitkälti luku- ja kirjoitustaidon varaan.
Lukemista edeltäviä taitoja, niin sanottuja lukivalmiuksia, voidaan arvioida jo hyvissä ajoin ennen kouluikää. Uuden lukivalmiuksien arviointimenetelmän, LUKIVAn, avulla voidaan kartoittaa, millaisia lukemiseen liittyviä valmiuksia 4–5-vuotiaalla lapsella jo on.
Lukivalmiuksia arvioidaan lapselle esitettyjen lyhyiden tehtävien avulla sekä vanhemmille suunnatun kyselyn avulla, jossa kartoitetaan, esiintyykö lapsen suvussa lukivaikeuksia. Arviointimenetelmä on tarkoitettu terveydenhoitajien, erityislastentarhanopettajien, erityisopettajien, puheterapeuttien ja psykologien käyttöön.
Leikeistä ja peleistä apua
Menetelmän kehittelytyön taustalla on Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen lukivaikeutta kartoittanut Lapsen kielen kehitys ja suvuittain esiintyvä lukivaikeuden riski -seurantatutkimushanke.
Lukivaikeuksia voidaan nykytietämyksen mukaan ehkäistä ja lievittää yksinkertaisten puhuttua kieltä ja kirjaintuntemusta harjoittavien leikkien ja pelien avulla. Niilo Mäki Instituutin tuottama uusi arviointimenetelmä sisältää lukivalmiuksien arviointiosion lisäksi ohjeita, pelejä ja harjoituksia, joiden avulla lapsen lukivalmiuksia voi kehittää leikinomaisin keinoin niin kotona ja kerhoissa kuin päivähoidossakin.