Täytyy erikoistua. Rautalammilla se tajuttiin jo yli 15 vuotta sitten, sillä sikäläinen ratsastuslukio aloitti toimintansa vuonna 1997.
– Olimme pieni lukio ja halusimme varautua, vaikka lopettaminen ei uhannut akuutisti, rehtori Eeva Ruotsalainen sanoo.
– Oppilasmäärä hiipui koko ajan, kun omat ikäluokkamme pienenivät. Ehkä lukio olisi ilman erikostumistakin yhä olemassa, mutta se olisi kovin toisenlainen, jos opiskelijoita olisi vain 50.
Hevoskurssit tuovat helpotusta koulupäivään.
Paikkakunnalla oli paljon hevosia.
– Sitten kartanoon tuli 50 islanninhevosta. Siitä virisi ajatus, että ratsastus olisi luonteva erikoistumisala lukiolle.
Eloisuutta 50 nuoren verran
Nyt Rautalammilla onkin elävä noin sadan opiskelijan lukio, jonka opiskelijoista noin puolet on ratsastajia ja heistä suurin osa kotoisin kunnan ulkopuolelta.
– Ilman muuta se tuo eloisuutta kuntaan, kun 50 nuorta muuttaa sinne, Ruotsalainen sanoo
Rehtorin mukaan erikoistuminen oli merkittävä ratkaisu lukion säilymisen, mutta myös tason kannalta.
– Pystymme tarjoamaan paljon muitakin kursseja, kun opiskelijoita on näin paljon.
Koulu on myös tavallinen yleislukio, jossa on muun muassa laaja kieliohjelma espanjasta venäjään.
Ratsastuslinja tarjoaa oppilaille 15 ilmaista hevoskurssia, joista viisi on ratsastusta ja ne kattavat kolme lukiovuotta. Muut kymmenen ovat pääosin teoriaa.
Koulupäivä on paljolti samanlainen kuin muissa lukioissa.
– Mutta hevoskurssit ovat kivoja aineita, jotka tuovat helpotusta koulupäivään, Ruotsalainen toteaa.
Vain ratsastustunnit ovat koulupäivän jälkeen parin kilometrin päässä ratsastuskeskuksessa.
Se oli menoa
Helsinkiläinen Jasmin Nuorivaara huomasi tallilla ratsastuslukion esitteen.
– Sittenhän se oli menoa, hän kuvailee intoaan.
Hän oli harrastanut ratsastusta kaksi vuotta, kun aloitti lukion Pohjois-Savossa.
– Tänne voi tulla, vaikkei olisi yhtään ratsastuskokemusta ennestään, hän kertoo ja esittelee kaverinsa Mikon, joka ei ollut koskenutkaan hevoseen ennen lukiota.
Mikko Piltonen on rautalammilainen.
– Ajattelin, että tilaisuus pitää käyttää hyväksi, kun koulu tarjoaa tällaista, hän sanoo.
– Nyt on hyvä harrastus.
Jotkut ottavat sen vakavammin. Koulussa on myös oppilaita, jotka kilpailevat ratsastuksessa.
– Idea on edetä omassa harrastuksessa. Tasoryhmiä perustetaan tason mukaan, Ruotsalainen sanoo.