EU-parlamentti kannattaa rahoitusmarkkinaveroa, mutta katsoo, että se pitäisi suunnitella paremmin, jotta se koskettaisi useampia kaupankävijöitä ja tekisi veron kiertämisestä tuottamatonta. Näin totesi parlamentti keskiviikkona päätöksessään, joka hyväksyttiin äänin 487 puolesta, 152 vastaan ja 46 tyhjää.
Parlamentti on vaatinut rahoitusmarkkinaveroa lähes kahden vuoden ajan, ja komissio laati sitä koskevan lakiehdotuksen vuoden 2011 lopulla. Tuoreimman eurobarometri-kyselyn mukaan 66 prosenttia eurooppalaisista kannattaa veroa. Suomalaisista veroa kannattaa 64 prosenttia.
– Rahoitusmarkkinavero on yksi keinoista päästä ulos kriisistä, ja sen ansiosta kriisin paino tulee myös jaetuksi tasaisemmin. Rahoitusmarkkinavero ei johda siirtymiseen pois EU:sta, koska siirtymisen kustannukset ovat korkeammat kuin veron maksaminen, sanoi asian esitellyt Anni Podimata (Kreikka).
Laajennus veron kohdentumiseen
Europarlamentti pitää sopivina komission ehdottamia verokantoja, jotka ovat 0,1 prosenttia osakkeille ja joukkovelkakirjoille ja 0,01 prosenttia johdannaisille. Eläkerahastot olisivat ainoita laitoksia, joita vero ei koskisi.
Parlamentti lisäsi komission ehdotukseen veron kohdentumista laajentavan periaatteen. Sen mukaan rahoitusmarkkinaveroalueen ulkopuolelle jäävät rahoituslaitokset joutuisivat maksamaan veron, jos ne kävisivät kauppaa veroalueella liikkeelle lasketuilla rahoitusvälineillä.
Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Hongkongissa ja Kiinassa toimivat rahoituslaitokset joutuisivat maksamaan veron, jos ne käyvät keskinäistä kauppaa alun perin Saksassa liikkeelle lasketuilla Siemensin osakkeilla. Komission ehdotuksen perusteella nämä laitokset välttäisivät veron, koska ne toimivat veroalueen ulkopuolella.
Parlamentti kannattaa lisäksi komission ehdottamaa kotipaikkaperustetta, jonka mukaan rahoitusmarkkinavero koskisi veroalueen ulkopuolella liikkeelle laskettuja arvopapereita, jos yksikin niillä kauppaa käyvä laitos sijaitsee veroalueella.
Veronkierron estäminen
Tavoitteena on tehdä rahoitusmarkkinaveron kiertäminen selvästi kalliimmaksi kuin veron maksaminen liittämällä arvopapereiden laillinen omistaminen veron maksuun.
Jos siis arvopapereiden ostaja jättää veron maksamatta, hän ei voisi olla varma laillisesta omistusoikeudestaan. Koska verokanta olisi pieni, riski olisi selvästi suurempi kuin veronkierron avulla mahdollisesti saatava voitto.
Jos kaikki EU-maat eivät lähde mukaan veroon heti alkuvaiheessa, pienempi jäsenvaltioiden ryhmä voisi soveltaa tiivistettyä yhteistyötä edetäkseen muita nopeammin, päätöslauselmassa todetaan.
Parlamentti huomauttaa kuitenkin, että jos veron käyttöönottajia olisi erityisen vähän, se voisi johtaa kilpailun vääristymiseen sisämarkkinoilla. Tämän estämiseksi olisi löydettävä kattavia keinoja.
– Koska EU:n rahoitusmarkkinat ovat suurimmat, sen pitäisi myös tehdä aloite. Emme voi olla muutaman jäsenvaltion panttivankeja, Podimata sanoi.
Parlamentti säilytti komission esittämän aikataulun: lainsäädäntö tehtäisiin jäsenvaltioissa valmiiksi ensi vuoden loppuun mennessä ja laki astuisi voimaan vuoden 2014 loppuun mennessä.