KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ministeri läksytti kansanedustajaa: ”Joku roti oltava kerjätessäkin”

Keskustasta arvosteltiin painopisteen muutosta tieliikenteestä raideliikenteeseen.

Keskustasta arvosteltiin painopisteen muutosta tieliikenteestä raideliikenteeseen. Kuva: Jarkko Mänttäri

Tuula Kärki
20.6.2012 12.30

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) läksytti keskustaa tiistaina eduskunnassa, kun käsittelyssä oli hallituksen liikennepoliittinen selonteko.

– Kun väitettiin, että pohjoinen Suomi ei ole saanut yhtään mitään, niin sanon näin, että joku roti pitää olla kerjätessäkin, ministeri totesi.

– Laskin nopeasti, että tämä hallitus on varmistanut alueille Pohjois-Pohjanmaa, Lappi ja Kainuu tämän hallituskauden aikana yli 660 miljoonaa euroa rahaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Me olemme olleet tätä leiviskää hoitamassa noin vuoden ja keskusta oli hallitusvastuussa vuosikymmenen.

Kyllönen viittasi keskustan ryhmäpuheeseen, jossa kansanedustaja Mirja Vehkaperä äityi ruttaamaan hallituksen liikennepoliittisen selonteon kaikilta puolin. Vehkaperän mukaan se on aluepoliittisesti fiasko.

– Väli- ja Pohjois-Suomi jäävät hallituksen liikennepolitiikassa vaille kehittämistoimenpiteitä, Vehkaperä sanoi.

– Liikennepolitiikassa hallitus on kohdentamassa lisärahaa suurille kaupunkiseuduille, pääväyliin ja raideliikenteeseen, kun se samalla leikkaa rahoitusta muualta

”Yksityisautoilijoita kohdellaan rikollisina”

Vehkaperä arvioi myös, että selonteossa kohdellaan yksityisautoilijoita kuin ympäristörikollisia.

– Hallituksen leikkaukset suurten kaupunkiseutujen ulkopuolisesta joukkoliikenteestä sekä haluttomuus kehittää vaihtoehtoisia joukkoliikennemuotoja lisäävät yksityisautoilun tarvetta, hän sanoi.

Ylipäätään tilanne on heikko:

– Valiokuntakuulemisten perusteella väyläverkostomme kunto alkaa olla katastrofaalisessa tilassa.

Kyllönen piti Vehkaperän kommenttia loukkauksena edellistä liikenneministeriä, keskustan Anu Vehviläistä kohtaan.

– Rohkenen väittää, ettei edellinen ministeri Vehviläinen ole jättänyt minulle verkostoa, joka on katastrofaalisessa tilassa, Kyllönen sanoi.

Hän muistutti lisäksi, että hallitusvalta vaihtui vasta runsas vuosi sitten.

– Me olemme olleet tätä leiviskää hoitamassa noin vuoden ja keskusta oli hallitusvastuussa kuitenkin vuosikymmenen.

”Ei saa tehdä muutosta”

Vehkaperän mukaan myös liikennemuotoja kohdellaan väärin.

– Kehittämishankkeiden painopisteen pysyvä muutos maanteiltä rautateille on väärää politiikkaa, Vehkaperä arvioi.

– Pinta-alaltaan laajassa maassa henkilö- ja tavaraliikenne tulee aina tapahtumaan pääosin maanteillä, mikä tulee huomioida liikennehankkeiden painopistealueista ja rahoituksesta päätettäessä.

Hänen puoluetoverinsa Mikko Alatalo komppasi:

– Näin suurta painopisteen muutosta raideliikenteeseen tieliikenteen kustannuksella ei tule tehdä. Tavaraliikenne tulee edelleen tapahtumaan kumipyörillä, ja ennen kaikkea kaikkialle eivät raiteet kulje. Eikä kannata kuljetusmuotoa välillä vaihtaa, se ei ole kannattavaa, Alatalo sanoi.

Muiden muassa SDP:n Suna Kymäläinen vihjaisi siitä, että raiteisiin pitää panostaa, koska niihin ei ole aikoihin panostettu.

– Silloin, kun arvostellaan raiteisiin panostamista, täytyy muistaa, että kun on vuosia laiminlyöty raidetyötä, on välttämätöntä toimia. Sen vuoksi voin lohduttaa, että rahareikää raiteisiin riittää vielä tämän jälkeenkin.

Myös Raimo Piirainen (sd.) kummasteli keskustan kritiikkiä.

– Monta kymmentä vuotta painotus on kumipyörillä. Jos se on yhden kauden rautatieliikenteessä, mistä tämä opposition hyökkäys rautatieliikenteen painotusta kohtaan nyt sitten johtuu? hän kysyi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Freedom Flotilla -laivueen tueksi on järjestetty useita mielenosoituksia ja lakkoja muun muassa Italiassa.

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

Pääministeri Petteri Orpo esitteli kyselytunnilla valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiesten tekemää muistiota.

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

Uudenkaupungin autotehtaan jatko on hämärän peitossa.

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

Vastoin EU-maiden yleistä talouskehitystä Suomen taantuma on jatkunut vuoden 2022 lopusta lähtien. Osa siitä menee hallituksen toimien piikkiin.

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

Uusimmat

Freedom Flotilla -laivueen tueksi on järjestetty useita mielenosoituksia ja lakkoja muun muassa Italiassa.

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

Pääministeri Petteri Orpo esitteli kyselytunnilla valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiesten tekemää muistiota.

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

Uudenkaupungin autotehtaan jatko on hämärän peitossa.

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

Vastoin EU-maiden yleistä talouskehitystä Suomen taantuma on jatkunut vuoden 2022 lopusta lähtien. Osa siitä menee hallituksen toimien piikkiin.

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 
05

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

25.09.2025

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

24.09.2025

Oikeistohallituksen leikkaukset johtavat yli 800 hoitajan vähentämiseen, sanoo vasemmistoliiton Meriluoto

24.09.2025

Uuden arvion mukaan 31000 lasta putoaa köyhyysrajan alle – Koskela vaatii hallitusta vetämään pois toimeentulotuen leikkaukset

24.09.2025

Kansainvälisen yhteisön on turvattava avustuslaivueen matka Gazaan, Honkasalo vaatii

24.09.2025

Hallitus tuki turkistarhausta 50 miljoonalla, tekee nyt uuden 70 miljoonan leikkauksen toimeentulotukeen

24.09.2025

Kiinan voimistuminen näkyy ja kuuluu meillekin saakka, entä sen lähinaapurustoon?

24.09.2025

Hyvinvointivaltiota ei pelasteta leikkaamalla, Minja Koskela sanoi budjetin lähetekeskustelussa

24.09.2025

Suomalaiset ja ruotsalaiset luontojärjestöt kirjelmöivät komission puheenjohtajalle: Hiilinieluromahdus on seurausta poliittisista valinnoista

23.09.2025

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

23.09.2025

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

23.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään