KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Liberalismin petos?

Sotkamossa vuonna 1729 syntynyt Anders Chydenius on klassisen liberalismin ensimmäisiä edustajia koko maailmassa. Hän esitti Adam Smithin näkymätöntä kättä vastaavan teoriansa 11 vuotta Smithiä aikaisemmin.

Sotkamossa vuonna 1729 syntynyt Anders Chydenius on klassisen liberalismin ensimmäisiä edustajia koko maailmassa. Hän esitti Adam Smithin näkymätöntä kättä vastaavan teoriansa 11 vuotta Smithiä aikaisemmin.

Kalevi Suomela
5.11.2012 18.07

Käsitettä ideologia käytettiin ensimmäisen kerran Ranskan vallankumouksen aikana 1796. Sanan keksi Antoine Destutt de Tracy (1754–1836), joka suunnitteli, että ideologiasta tulisi ’ideoiden tiede’ samassa merkityksessä kuin omilla tutkimusaloillaan ovat olemassa esimerkiksi biologia ja antropologia.

Keskeiseksi termiksi poliittiseen sanastoon ideologian käsitteen nosti Karl Marx, joka käytti termiä kirjansa Saksalainen ideologia otsikossa (1846). Hänen lähestymistapansa sanan semanttisen merkityksen määrittämisessä poikkesi itse asiassa vain aavistuksen verran de Tracyn tavasta.

Omia käsityksiään yhteiskunnasta Marx piti puhtaasti tieteellisinä. Ideologia-sanalla oli hänelle kriittinen merkitys, jossa tarkoituksena oli analysoida ja paljastaa se systemaattinen mystifiointi, jonka avulla hallitseva porvarillinen luokka piti yllä työväenluokkaan kohdistuvaa kuria ja riistoa. Ideologian käsite oli Marxille suunnilleen samaa kuin ’väärä tietoisuus’, mikä puolestaan oli Marxin ystävän Friedrich Engelsin käyttöön ottama ilmaus.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ongelmana sanassa liberalismi – kuten sanassa kapitalismi – on, että ne vetelässä nykykäytössään tarkoittavat suunnilleen samaa kuin nykykulttuuri ja -talous.

Myöhempi politologia, filosofia ja poliittinen journalismi erityisesti 1900-luvun puolivälin jälkeen ovat hylänneet sekä de Tracyn että Marxin tavan käyttää ideologian käsitettä. Vakiintuneessa kielenkäytössä ideologia tarkoittaa mitä tahansa jollakin tavalla systemaattista yhteiskunnallista ajattelutapaa tai ’oppia’.

Marxilaisessakin itseymmärryksessä on jo pitkään ollut omaksuttuna tapa käsittää marxismi vain yhdeksi ideologiaksi muiden joukossa – toki juuri siksi oikeaksi.

Marxismin valtakausi maailmanherruudesta kilpailevana toisena suurena ideologiana liberalismin rinnalla päättyi kuitenkin Berliinin muurin murtumiseen ja Neuvostoliiton romahtamiseen 1989–1991. Kentälle jäi voittajana liberalismi; ja jotkut kiirehtivät sanomaan, että oli saavutettu historian loppu. Sillä tietysti tarkoitettiin, että saavutettu liberaalidemokraattinen yhteiskunnallinen järjestys on yhteiskunnallisen kehityksen päätepiste.

’Historian lopulle’ ja liberaalidemokratian lopullisuudelle on riittänyt oppineita irvistelijöitä, yleensä vasemmalta, mutta valtavirtajournalismissa liberaalidemokratia näyttäytyy pysyvänä, lopullisena ja vaihtoehdottomana todellisuutena.

Tässä konseptissa kapitalismi ja markkinatalous näyttäytyvät samaa tarkoittavina asioina ja demokratia yhteiskunnallisen päätöksenteon piirinä, jonka ei tule liikaa sekaantua markkinoiden ja talouden itsesäätöiseen toimintaan.

Mistä sitten on kyse Timo Hännikäisen ja Tommi Melenderin ”esseistisessä pamfletissa” Liberalismin petos? Molemmat tekijät ovat nuoren polven (iät 33 ja 44 v.) kirjailijoita, runoilijoita ja esseistejä. Heidän irvistelynsä ei tule vasemmalta vaan oikealta. Hännikäinen määrittelee itsensä kirjan johdannossa ”sitoutumattomaksi konservatiiviksi ja traditionalistiksi”. Melender puolestaan pitää itseään ”poliittisena liberaalina ja puoliksi kulttuurikonservatiivina, joka haluaa vaalia länsimaisia sivistysihanteita”.

He ilmoittavat myös pitävänsä ”konservatismia ja liberalismia toisiaan täydentävinä osina modernia länsimaista aateperintöä”. ”Niitä ei pitäisi julistaa toistensa vastapooleiksi, kuten usein tehdään.”

Kirjan keskeinen teesi on, että ”liberalismi on pettänyt alkuperäisen yksilönvapauden ihanteensa kaikenkattavan poliittisen oikeaoppisuuden ja relativismin hyväksi”. Jos hyväksytään, että yhtäältä viime vuosikymmenien hegemoninen uusliberaali talous- ja yhteiskuntafilosofia ja toisaalta muun muassa yhteiskuntatieteitä ja journalismia hallinneet postmodernismi ja arvorelativismi ovat alkuperäisen liberalismin laillisia perillisiä, niin kirjoittajat ovat oikeassa.

Nämä aatteet todellakin ovat pettäneet liberalismin alkuperäisiä ihanteita. Voidaan kuitenkin kysyä, onko siinä mitään uutta? Eivätkö liberalismin nimiin vannoneet ole aina jostakin näkökulmasta katsoen pettäneen aatteensa keskeisiä ihanteita?

Ongelmana sanassa liberalismi – kuten sanassa kapitalismi – on, että ne vetelässä nykykäytössään tarkoittavat suunnilleen samaa kuin nykykulttuuri ja -talous. Niille ei nykypuhunnassa hahmotu mitään varteenotettavaa sen paremmin aatteellista kuin systeemistäkään vaihtoehtoa.

Siksi Hännikäisen ja Melenderin tapaa lähestyä nykytodellisuutta voi pitää paitsi oivaltavana myös legitiiminä. He ovat jaotelleet yleisten ajattelutapojen ja vallitsevan kulttuurin kritiikkinsä lukuihin, joiden otsikot jo sinänsä kertovat paljon: Harhat oikeuksista, Harhat yksilöistä, Harhat ryhmistä ja Harhat historiasta.

Kirjoittajien tykityksen kohteena ovat narsismi, hedonismi ja nihilismi, jotka kaikki ovat vastuuntunnottoman ja itsekkään vaatimisen kulttuurin ilmenemismuotoja. He irvistelevät oikeutetusti sille, että pluralismi ja relativismi ymmärretään usein synonyymeiksi, vaikka ne ovat pikemminkin toisensa vastakohtia.

He peräänkuuluttavat nykykulttuuriin järjen käyttöä ja vastuullisuutta yksilön vapauden ja autonomian välttämättöminä edellytyksinä. He varoittavat ’positiivisen ajattelun’ saarnamiehistä, sellaisista kuin Sarasvuo, Junger ja Himanen.

Kirjoittajien mukaan liberalismin petoksen yksilöharhat tuottaa yleensä oikeisto, jota luonnehtii voimakas individualismin korostaminen, kun taas vasemmiston kontolle menevät ryhmäharhat, koska vasemmistolaista ajattelua leimaa pikemminkin kollektivismi kuin individualismi. Vasemmiston yksilöharhaksi tekijät kuitenkin nimeävät intellektuellien palvonnan kommentoiden kriittisesti, että näitä luonnehtii yleispätevänä ominaisuutena kuvitelma oikeasta tietoisuudesta.

Kirjan tekijät sanovat paljon varteenotettavaa uhritutumisen ja uhriuttamisen strategioiden tuhoisuudesta. He näkevät noiden strategioiden perustuvan ihmisten syyllisyydentunteen hyväksikäyttöön, joka tehoaa koska älymystön ruokkima syyllisyyskulttuuri on länsimaissa syvään juurtunut. Liiallisen syyllisyyskulttuurin he näkevät myös leimaavan aikamme historiankäsitystä, mistä syyn saavat päälleen ennen kaikkea marxahtavat intellektuellit.

Hännikäisen ja Melenderin kirjassa on siis runsaasti oivaltavaa ja kiinnostavaa kulttuurikritiikkiä, mutta runsaasti myös täydellisiä älyttömyyksiä kuten toteamus, että ”Timo Soini kannattajineen teki suomalaiselle yhteiskunnalle ainakin sen palveluksen, että toi politiikan takaisin politiikkaan”.

Populismi, chauvinismi ja protofasismihan ovat jo sata vuotta olleet Euroopan poliittisen kulttuurin kiusana.

Karmea virhetulkinta kohdistuu Rosa Meriläisen Niin & Näin -lehdessä julkaistuun kolumniin, jossa hän kysyi, olemmeko uskottavia ajatellessamme, että uskonnollisuus on meillä vain viatonta kulttuuriperinnettä? Miten voimme silloin vaatia maallista oikeudenkäyttöä ja ihmisoikeussopimusten kunnioittamista maissa, joissa voimassa on sharia?

On ilkeätä ja typerää tulkita Meriläisen kysymys, joka on aiheellinen ja todellisen ongelman paikantava, vain hänen omista uhriutumisfantasioistaan koulun uskontotunneilla lähteneeksi.

Kirjoittajat puolustavat klassisen liberalismin arvojen ohella myös konservatismia. Eikä siinä olisi mitään moitittavaa, jos kirjoittajat muistuttaisivat, että aikoinaan konservatismi merkitsi tiukasti kurinalaisen ja huikean eriarvoisen sääty-yhteiskunnan etuoikeuksien puolustamista.

Konservatismi varovaisuutena ja perinteiden kunnioittamisena voi sen sijaan useinkin olla viisasta.

Valitettavasti kirjoittajat ovat täysin sokeita sille, että nykykulttuuriin on jo pitkälti toista sataa vuotta vaikuttanut sosialistinen ajattelu vähintään yhtä voimakkaasti kuin klassisen liberalismin ihanteet.

Uutena modernisoituvan maailman mukaan tuomana aatteena on näyttämölle lisäksi astunut vihreys, joka ei nouse sen paremmin liberalismin kuin sosialisminkaan aateperinnöstä, vaan maapallon ekologisen asuttavuuden säilyttämisen tarpeesta. Virheys aatteena muistuttaa kuitenkin sosialismia siinä, että sekin näkee yhteiskunnan harjoittaman demokraattisen sääntelyn myös talouden alueella välttämättömäksi.

Timo Hännikäinen ja Tommi Melender: Liberalismin petos. WSOY 2012. 141 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sosialisti-lehti, 9.1.1918, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot.

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

Puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous kesti 12.4.1995 seitsemän tuntia. Äänin 47–25 vasemmistoliitto päätti osallistua hallitukseen ja katkaista 12 vuotta kestäneen oppositioputken.

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Uusimmat

Äärioikeistolaisen Active Club Francen jäseniä Suomi herää -mielenosoituksessa Eduskuntatalon edessä Helsingissä itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2023.

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

Perussuomalainen ministeri Ville Tavio saa kritiikkiä vasemmistoliitoksta.

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

Finnveran viennin rahoituksesta yli 50 prosenttia kohdistuu alus- ja telakkatoimialalle.

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

Yksityissektoria painottava ministeri Ville Tavio leikkasi raskaalla kädellä ay-taustaista kehitysyhteistyötä.

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
03

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 
04

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

 
05

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään