KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Sota sokaisee, rakkaus raatelee Oulun kaupunginteatterin Kätilössä

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst.

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst. Kuva: Jussi Tuokkola

Tarina on kamala, mutta esitys kaunis.

Anna Paju
24.11.2012 13.53

Teatteriesitys on itsenäinen teos, mutta eihän sitä voi olla vertaamatta romaaniin. Etenkin kun kyse on yhdestä viime vuoden kiitetyimmästä suomalaisteoksesta: Katja Ketun Kätilöstä.

Dramaturgi Paula Salminen on tehnyt tarinaan perusteltuja karsintoja. Vakoojajuoni ja kätilön salaperäinen isä on jätetty kokonaan pois, mikä selkeyttää tarinaa.

Nyt kantaesityksen keskiöön nousee itse kätilö Villisilmä (Elina Korhonen), ja sodan hulluuden keskellä syttyvä hullu rakkaus. Tarina nähdään ja näytetään kätilön kautta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille.

Eletään Lapin sodan viimeisiä, epätoivoisia kuukausia Jäämeren rannalla, silmänkantamattomiin jatkuvalla tundralla.

Petsamolaisella Titovkan vankileirillä naisen osa on kurjempi kuin kulkukoiran ja saa myös kysymään mitä on rakkaus. Kaikkeen alistumista ja oman moraalin heittämistä hyiseen Jäämereen? Silmien sulkemista kaikelta muulta?

Nainen, joka on ”kätilö jumalan armosta”, ryhtyy abortoimaan saksalaissotilaiden raiskaamien naisten sikiöitä. Hän tekee esinahkatarkastuksia, joiden perusteella miehiä lähetetään kuolemaan keskitysleireille.

Kaikki tämä, jotta saisi olla lähellä miestä, johon rakastui yhdessä salamavalon välähdyksessä.

Polttomerkitty rakkaus

Rakkaus pehmentää pään ja sokaisee silmät kauheuksilta. Saksalais-suomalaisen upseeri Johann Angelhurstin (Tomi Enbuska) pään ovat pehmentäneet sodan kauhut, erityisesti Ukrainassa teloitettujen juutalaisten ruumiskasat.

Näyt piinaavat miestä, eikä ihme. Hän ei ole ollut vain julmuuksien näkijä, vaan myös tekijä.

Ruumiskasa on kamalaa katseltavaa teatterissakin, ja samalla yksi esimerkki hienoista kuvista, joita Oulun teatterin suurelle näyttämölle Heta Haanperän ohjauksessa nousee.

Hurjia kohtauksia Haanperä on rakentanutkin. Ketun kieli roiskahtelee ja vankileirin tyhjennys on komeasti liikkuva kaaos.

Leijan lennättäminen ja kätilön ja Johanneksen rakkauskohtaus Kuolleen miehen vuonolla saavat pidättämään henkeä, kun kaikki on hetken hyvin, mutta pahan tietää olevan passissa.

Satu Tuomiston koreografia sekä rikkoo hyvällä tavalla realismia että kertoo tarinaa.

Sotavangit ja raiskatut, lääketieteellisin kokein sairastetut naiset nytkähtelevät kuin horkassa. Lispet Näkkälän (Miina-Anniina Heiskanen) synnytys on jopa vitsikäs.

Elina Korhosen rohkea rooli

Elina Korhonen ei ulkoisesti vastaa romaanin Villisilmää, jota kuvataan isoksi, eikä ulkomuodoltaan viehättäväksi.

Pienikokoisessa (ja viehättävässä) Korhosessa on kuitenkin voimaa ja sisäistä paloa. Hänen selkeä ja konstailematon roolisuorituksensa kannattelee suurta tarinaa suurella näyttämöllä, katse hakeutuu kaikissa kohtauksissa häneen. Hahmossa on puhtautta, mikä tekee Johanneksen välinpitämättömyyden seuraamisesta sietämätöntä.

Heidän nopea ensikohtaamisensa on vaikuttava. Näin se menee kirjassa:

”Sitten, silmänräpäyksen verran, tunsin jonkin muuttuneen ja hetken se oli koiraan katse, vaatimen vainunneen hirvaan katse joka heti sammui mutta minä olin jo sulanut, liuennut, uponnut jonnekin syvälle alkumereen, jossa merikoirat nuolevat kantapäitä ja tulinen tähti saa lihan kärventymään.”

Näyttämöllä rakastavaiset polttomerkitsevät toisensa hehkulampputähdillä. Liha sihahtaa.

Huikean kaunis (ja samalla pateettinen) kohtaus on kuin muistuma siitä, miten Ketun romaanissa hajut ja tuoksut ovat vahvasti läsnä.

Yrttikylvyt, syöpäläismyrkyt ja piipputupakka on tuotu myös lavalle, ja äänisuunnittelukin tukee hienovaraisesti sekä tarinaa että tunnelmaa. Jäämeren kylmyys kuuluu kilinänä ja kaukaa kantautuu musiikki kuin muisto.

Sota muuttaa kaiken

Kuten historiantutkija Marianne Junila näytelmän käsiohjelmassa kirjoittaa, on sodankäynnin säännöistä laadittu lukuisia sopimuksia, joiden mukaan aseettomia siviilejä ei pitäisi sotkea sotaan lainkaan.

Silti tiedämme, että tänäänkin sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille. Seksuaalinen väkivalta ja raiskaukset ovat sodankäynnin väline.

Väkivallan ja tappamisen oikeutus laajenee eikä aseettomuus suojele ketään, edes lapsia. Tätä kuvaa hyvin myös Oulun esitys.

Ei kätilökään silkasta rakkaudesta sekoa. Sota muuttaa kaiken; säännöt, moraalin ja mielen. Kuolema ja väkivalta nostattavat elämänkiiman. Lapin sodan jälkeen saksalais-suomalaisista suhteista syntyi arviolta yli 1 000 lasta, venäläis-suomalaisista noin 200.

Toisessa maailmansodassa jokaista kuollutta sotilasta kohti kuoli kaksi siviiliä. Pohjois-Suomessakin moni pelasti hetkeksi henkensä työskentelemällä ”vapaaehtoisina” saksalaisille, leireillä tai muuten.

Kätilöä henkilönä on vaikea tuomita, mutta on kumma, jollei esityksestä poistu täysverisenä pasifistina.

Verenhuuruiset kuvat seuraavat mukana pitkään, ja lopulta jäljelle jää kirkas tunne: Yksikään vauva ei synny joutuakseen sotaan, ei lapsena eikä aikuisena.

Katja Kettu: Kätilö. Oulun kaupunginteatteri. Dramatisointi Paula Salminen. Ohjaus Heta Haanperä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään