KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Sota sokaisee, rakkaus raatelee Oulun kaupunginteatterin Kätilössä

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst.

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst. Kuva: Jussi Tuokkola

Tarina on kamala, mutta esitys kaunis.

Anna Paju
24.11.2012 13.53

Teatteriesitys on itsenäinen teos, mutta eihän sitä voi olla vertaamatta romaaniin. Etenkin kun kyse on yhdestä viime vuoden kiitetyimmästä suomalaisteoksesta: Katja Ketun Kätilöstä.

Dramaturgi Paula Salminen on tehnyt tarinaan perusteltuja karsintoja. Vakoojajuoni ja kätilön salaperäinen isä on jätetty kokonaan pois, mikä selkeyttää tarinaa.

Nyt kantaesityksen keskiöön nousee itse kätilö Villisilmä (Elina Korhonen), ja sodan hulluuden keskellä syttyvä hullu rakkaus. Tarina nähdään ja näytetään kätilön kautta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille.

Eletään Lapin sodan viimeisiä, epätoivoisia kuukausia Jäämeren rannalla, silmänkantamattomiin jatkuvalla tundralla.

Petsamolaisella Titovkan vankileirillä naisen osa on kurjempi kuin kulkukoiran ja saa myös kysymään mitä on rakkaus. Kaikkeen alistumista ja oman moraalin heittämistä hyiseen Jäämereen? Silmien sulkemista kaikelta muulta?

Nainen, joka on ”kätilö jumalan armosta”, ryhtyy abortoimaan saksalaissotilaiden raiskaamien naisten sikiöitä. Hän tekee esinahkatarkastuksia, joiden perusteella miehiä lähetetään kuolemaan keskitysleireille.

Kaikki tämä, jotta saisi olla lähellä miestä, johon rakastui yhdessä salamavalon välähdyksessä.

Polttomerkitty rakkaus

Rakkaus pehmentää pään ja sokaisee silmät kauheuksilta. Saksalais-suomalaisen upseeri Johann Angelhurstin (Tomi Enbuska) pään ovat pehmentäneet sodan kauhut, erityisesti Ukrainassa teloitettujen juutalaisten ruumiskasat.

Näyt piinaavat miestä, eikä ihme. Hän ei ole ollut vain julmuuksien näkijä, vaan myös tekijä.

Ruumiskasa on kamalaa katseltavaa teatterissakin, ja samalla yksi esimerkki hienoista kuvista, joita Oulun teatterin suurelle näyttämölle Heta Haanperän ohjauksessa nousee.

Hurjia kohtauksia Haanperä on rakentanutkin. Ketun kieli roiskahtelee ja vankileirin tyhjennys on komeasti liikkuva kaaos.

Leijan lennättäminen ja kätilön ja Johanneksen rakkauskohtaus Kuolleen miehen vuonolla saavat pidättämään henkeä, kun kaikki on hetken hyvin, mutta pahan tietää olevan passissa.

Satu Tuomiston koreografia sekä rikkoo hyvällä tavalla realismia että kertoo tarinaa.

Sotavangit ja raiskatut, lääketieteellisin kokein sairastetut naiset nytkähtelevät kuin horkassa. Lispet Näkkälän (Miina-Anniina Heiskanen) synnytys on jopa vitsikäs.

Elina Korhosen rohkea rooli

Elina Korhonen ei ulkoisesti vastaa romaanin Villisilmää, jota kuvataan isoksi, eikä ulkomuodoltaan viehättäväksi.

Pienikokoisessa (ja viehättävässä) Korhosessa on kuitenkin voimaa ja sisäistä paloa. Hänen selkeä ja konstailematon roolisuorituksensa kannattelee suurta tarinaa suurella näyttämöllä, katse hakeutuu kaikissa kohtauksissa häneen. Hahmossa on puhtautta, mikä tekee Johanneksen välinpitämättömyyden seuraamisesta sietämätöntä.

Heidän nopea ensikohtaamisensa on vaikuttava. Näin se menee kirjassa:

”Sitten, silmänräpäyksen verran, tunsin jonkin muuttuneen ja hetken se oli koiraan katse, vaatimen vainunneen hirvaan katse joka heti sammui mutta minä olin jo sulanut, liuennut, uponnut jonnekin syvälle alkumereen, jossa merikoirat nuolevat kantapäitä ja tulinen tähti saa lihan kärventymään.”

Näyttämöllä rakastavaiset polttomerkitsevät toisensa hehkulampputähdillä. Liha sihahtaa.

Huikean kaunis (ja samalla pateettinen) kohtaus on kuin muistuma siitä, miten Ketun romaanissa hajut ja tuoksut ovat vahvasti läsnä.

Yrttikylvyt, syöpäläismyrkyt ja piipputupakka on tuotu myös lavalle, ja äänisuunnittelukin tukee hienovaraisesti sekä tarinaa että tunnelmaa. Jäämeren kylmyys kuuluu kilinänä ja kaukaa kantautuu musiikki kuin muisto.

Sota muuttaa kaiken

Kuten historiantutkija Marianne Junila näytelmän käsiohjelmassa kirjoittaa, on sodankäynnin säännöistä laadittu lukuisia sopimuksia, joiden mukaan aseettomia siviilejä ei pitäisi sotkea sotaan lainkaan.

Silti tiedämme, että tänäänkin sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille. Seksuaalinen väkivalta ja raiskaukset ovat sodankäynnin väline.

Väkivallan ja tappamisen oikeutus laajenee eikä aseettomuus suojele ketään, edes lapsia. Tätä kuvaa hyvin myös Oulun esitys.

Ei kätilökään silkasta rakkaudesta sekoa. Sota muuttaa kaiken; säännöt, moraalin ja mielen. Kuolema ja väkivalta nostattavat elämänkiiman. Lapin sodan jälkeen saksalais-suomalaisista suhteista syntyi arviolta yli 1 000 lasta, venäläis-suomalaisista noin 200.

Toisessa maailmansodassa jokaista kuollutta sotilasta kohti kuoli kaksi siviiliä. Pohjois-Suomessakin moni pelasti hetkeksi henkensä työskentelemällä ”vapaaehtoisina” saksalaisille, leireillä tai muuten.

Kätilöä henkilönä on vaikea tuomita, mutta on kumma, jollei esityksestä poistu täysverisenä pasifistina.

Verenhuuruiset kuvat seuraavat mukana pitkään, ja lopulta jäljelle jää kirkas tunne: Yksikään vauva ei synny joutuakseen sotaan, ei lapsena eikä aikuisena.

Katja Kettu: Kätilö. Oulun kaupunginteatteri. Dramatisointi Paula Salminen. Ohjaus Heta Haanperä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Israel on tuhonnut Gazaa järjestelmällisesti.

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

Etiopian somalialueen paimentolaiset kasvattavat kameleita ja vuohia kuivilla ja kuivuudelle alttiilla alueilla. He joutuvat olemaan liikkeellä jatkuvasti laitumia ja juottopaikkoja eläimilleen etsiessään.

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

Intian Sikkimin osavaltiossa elävä vanhus joutuu jälkipolvien muutettua pois kamppailemaan yksin masennusta, ahdistusta ja orastavaa dementiaa vastaan. Muiden ongelmien päälle tulevat vielä hengenvaarallisen rajut helteet, joiden ennustetaan lisääntyvän sitä mukaa kuin maapallon lämpötila kohoaa.

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään