KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Sota sokaisee, rakkaus raatelee Oulun kaupunginteatterin Kätilössä

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst.

Elina Korhonen tekee Kätilöstä omannäköisensä. Roolityö on puhdas ja hieno, saastan keskeltä valon lailla loistava. Tomi Enbuska on rakkauden kohde Johann Angelhurst. Kuva: Jussi Tuokkola

Tarina on kamala, mutta esitys kaunis.

Anna Paju
24.11.2012 13.53

Teatteriesitys on itsenäinen teos, mutta eihän sitä voi olla vertaamatta romaaniin. Etenkin kun kyse on yhdestä viime vuoden kiitetyimmästä suomalaisteoksesta: Katja Ketun Kätilöstä.

Dramaturgi Paula Salminen on tehnyt tarinaan perusteltuja karsintoja. Vakoojajuoni ja kätilön salaperäinen isä on jätetty kokonaan pois, mikä selkeyttää tarinaa.

Nyt kantaesityksen keskiöön nousee itse kätilö Villisilmä (Elina Korhonen), ja sodan hulluuden keskellä syttyvä hullu rakkaus. Tarina nähdään ja näytetään kätilön kautta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille.

Eletään Lapin sodan viimeisiä, epätoivoisia kuukausia Jäämeren rannalla, silmänkantamattomiin jatkuvalla tundralla.

Petsamolaisella Titovkan vankileirillä naisen osa on kurjempi kuin kulkukoiran ja saa myös kysymään mitä on rakkaus. Kaikkeen alistumista ja oman moraalin heittämistä hyiseen Jäämereen? Silmien sulkemista kaikelta muulta?

Nainen, joka on ”kätilö jumalan armosta”, ryhtyy abortoimaan saksalaissotilaiden raiskaamien naisten sikiöitä. Hän tekee esinahkatarkastuksia, joiden perusteella miehiä lähetetään kuolemaan keskitysleireille.

Kaikki tämä, jotta saisi olla lähellä miestä, johon rakastui yhdessä salamavalon välähdyksessä.

Polttomerkitty rakkaus

Rakkaus pehmentää pään ja sokaisee silmät kauheuksilta. Saksalais-suomalaisen upseeri Johann Angelhurstin (Tomi Enbuska) pään ovat pehmentäneet sodan kauhut, erityisesti Ukrainassa teloitettujen juutalaisten ruumiskasat.

Näyt piinaavat miestä, eikä ihme. Hän ei ole ollut vain julmuuksien näkijä, vaan myös tekijä.

Ruumiskasa on kamalaa katseltavaa teatterissakin, ja samalla yksi esimerkki hienoista kuvista, joita Oulun teatterin suurelle näyttämölle Heta Haanperän ohjauksessa nousee.

Hurjia kohtauksia Haanperä on rakentanutkin. Ketun kieli roiskahtelee ja vankileirin tyhjennys on komeasti liikkuva kaaos.

Leijan lennättäminen ja kätilön ja Johanneksen rakkauskohtaus Kuolleen miehen vuonolla saavat pidättämään henkeä, kun kaikki on hetken hyvin, mutta pahan tietää olevan passissa.

Satu Tuomiston koreografia sekä rikkoo hyvällä tavalla realismia että kertoo tarinaa.

Sotavangit ja raiskatut, lääketieteellisin kokein sairastetut naiset nytkähtelevät kuin horkassa. Lispet Näkkälän (Miina-Anniina Heiskanen) synnytys on jopa vitsikäs.

Elina Korhosen rohkea rooli

Elina Korhonen ei ulkoisesti vastaa romaanin Villisilmää, jota kuvataan isoksi, eikä ulkomuodoltaan viehättäväksi.

Pienikokoisessa (ja viehättävässä) Korhosessa on kuitenkin voimaa ja sisäistä paloa. Hänen selkeä ja konstailematon roolisuorituksensa kannattelee suurta tarinaa suurella näyttämöllä, katse hakeutuu kaikissa kohtauksissa häneen. Hahmossa on puhtautta, mikä tekee Johanneksen välinpitämättömyyden seuraamisesta sietämätöntä.

Heidän nopea ensikohtaamisensa on vaikuttava. Näin se menee kirjassa:

”Sitten, silmänräpäyksen verran, tunsin jonkin muuttuneen ja hetken se oli koiraan katse, vaatimen vainunneen hirvaan katse joka heti sammui mutta minä olin jo sulanut, liuennut, uponnut jonnekin syvälle alkumereen, jossa merikoirat nuolevat kantapäitä ja tulinen tähti saa lihan kärventymään.”

Näyttämöllä rakastavaiset polttomerkitsevät toisensa hehkulampputähdillä. Liha sihahtaa.

Huikean kaunis (ja samalla pateettinen) kohtaus on kuin muistuma siitä, miten Ketun romaanissa hajut ja tuoksut ovat vahvasti läsnä.

Yrttikylvyt, syöpäläismyrkyt ja piipputupakka on tuotu myös lavalle, ja äänisuunnittelukin tukee hienovaraisesti sekä tarinaa että tunnelmaa. Jäämeren kylmyys kuuluu kilinänä ja kaukaa kantautuu musiikki kuin muisto.

Sota muuttaa kaiken

Kuten historiantutkija Marianne Junila näytelmän käsiohjelmassa kirjoittaa, on sodankäynnin säännöistä laadittu lukuisia sopimuksia, joiden mukaan aseettomia siviilejä ei pitäisi sotkea sotaan lainkaan.

Silti tiedämme, että tänäänkin sodan väkivallasta tulee arkea myös aseettomille. Seksuaalinen väkivalta ja raiskaukset ovat sodankäynnin väline.

Väkivallan ja tappamisen oikeutus laajenee eikä aseettomuus suojele ketään, edes lapsia. Tätä kuvaa hyvin myös Oulun esitys.

Ei kätilökään silkasta rakkaudesta sekoa. Sota muuttaa kaiken; säännöt, moraalin ja mielen. Kuolema ja väkivalta nostattavat elämänkiiman. Lapin sodan jälkeen saksalais-suomalaisista suhteista syntyi arviolta yli 1 000 lasta, venäläis-suomalaisista noin 200.

Toisessa maailmansodassa jokaista kuollutta sotilasta kohti kuoli kaksi siviiliä. Pohjois-Suomessakin moni pelasti hetkeksi henkensä työskentelemällä ”vapaaehtoisina” saksalaisille, leireillä tai muuten.

Kätilöä henkilönä on vaikea tuomita, mutta on kumma, jollei esityksestä poistu täysverisenä pasifistina.

Verenhuuruiset kuvat seuraavat mukana pitkään, ja lopulta jäljelle jää kirkas tunne: Yksikään vauva ei synny joutuakseen sotaan, ei lapsena eikä aikuisena.

Katja Kettu: Kätilö. Oulun kaupunginteatteri. Dramatisointi Paula Salminen. Ohjaus Heta Haanperä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Stieg Larssonin luomaa Millennium-sarjaa jatkaa nyt Karin Smirnoff.

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään