KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Amatsoonit lottapuvuissa

Sinivärisissä näyttelijät pukeutuvat lottapuvun täyspuuvillakuosiin sukupuoleen katsomatta. Pukuun tiivistyy lotille annettu ihanne; se tulisi pitää puhtaana, mutta rintamalla puku tahraantuu, tavalla tai toisella.

Sinivärisissä näyttelijät pukeutuvat lottapuvun täyspuuvillakuosiin sukupuoleen katsomatta. Pukuun tiivistyy lotille annettu ihanne; se tulisi pitää puhtaana, mutta rintamalla puku tahraantuu, tavalla tai toisella. Kuva: Lehtikuva/ Kimmo Mäntylä

Q-teatteri ei alita rimaa sen matalimmasta kohdasta. Se tuo Suomenlinnan kesäteatteriin kolmesta itsenäisestä näytelmästä koostuvan teoksen, joka liikkuu kolmessa eri ajassa. Hukassa ovat ihanteet ja isänmaa, eikä lottapukukaan säily puhtaana.

ANNA PAJU
15.6.2009 13.45

Suomenlinnan Siniväriset on julma, mutta ilkikurinen

Hulluksi hakattu tyttö ja nuori lotta, jolla seksuaalisuus ja naiseksi tulo sotkeutuvat pahasti järjestötoimintaan. Isovaari, jonka kuolema pakottaa perheen naiset vahvan naisen rooliin. Loistava Olavi Paavolainen ja väärässä ajassa oleva Lotta Svärd -järjestön puheenjohtaja Fanni Luukkonen.

Muun muassa tällaisia hahmoja on kirjoitettu kolmen näytelmän kokonaisuuteen, jota Q-teatteri esittää Hyvän omantunnon linnakkeessa.

Ohjaaja Heidi Räsänen kuvailee esitystä sotanäytelmäksi, joka katsoo tästä ajasta menneisyyteen. Näyttämöllä ei kuitenkaan nähdä perinteistä sotakuvastoa: korsuja tai aseita.

Näytelmien yhteiseksi aiheeksi Räsänen nimeää omanarvontunnon.

– Kaikkien kolmen kirjailijan tekstissä minua kiinnostaa se, miten henkilöt seisovat tai eivät seiso omilla jaloillaan.

Ohjaajalle Siniväriset on ollut myös henkilökohtainen pohdinta omasta kansallisidentiteetistä suomalaisena.

– Minulle itsenäisyys merkitsee itsetuntoa.

Miehenniminen
lotta

Okko Leon teki paljon taustatutkimusta ennen kuin ryhtyi kirjoittamaan näytelmää Täyspuuvillakuosi. Monesta tekstistä löytyi kuitenkin vain se ”virallinen lotta”.

Okko Leon teksti kuvaa monenlaisia lottia, niin kuin heitä oikeastikin oli. Hän muistuttaa, että lotissa palveli 230 000 naista, tyttöä ja lasta.

– Kuva lotista on kahtiajakautunut. Vasemmistolaiset näkivät heidät rintamaprostituoituina, oikeisto pyhimyksinä ja enkeleinä.

Täyspuuvillakuosissa ovat edustettuna myös ne, jotka jäävät näiden kahden ääripään väliin.

Heidi Räsäsen mukaan Siniväriset on ehdottomasti lottien puolella rikkoessaan kiiltokuvan, esittäessään lotat myös epäonnistuvina ja heikkoina.

– Tämä on palvelus lotille.

Vaikka esitys tuo naisnäkökulmaa sotaan, se on ennen kaikkea ihmisen puolella. Sitä korostaa ristiinpukeutuminen: lottapukuun pukeutuvat esityksessä myös miesnäyttelijät ja naisnäyttelijät tekevät myös miesrooleja.

– Lotille annettiin usein lempinimeksi miehen nimi, Okko Leo kertoo.

Naiset
sodassa…

Suomenlinnan kesäteatterin näyttämöllä on sodittu kahtena edellisenä kesänä Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan merkeissä. Siniväristen tekijät sanovat esityksensä täydentävän Tuntemattoman kertomusta.

– Tässä katsotaan enemmän naisiin, siihen mikä on ehkä jäänyt näkemättä ja kuulematta, kuvailee teoksen dramaturgi Pipsa Longa.

– Minun kokemukseni sotanäytelmistä on, että ne tuntuvat historiallisilta sisällysluetteloilta, joiden naisnäkökulmana ovat sukkia kutovat äidit ja tyttäret, sanoo Heidi Räsänen.

Siniväriset purkaa taiteen keinoin sukupuoleen liitettyjä käsityksiä, kuten naiseuden liittämistä rauhanomaisuuteen, miehisyyden vastaavasti väkivaltaisuuteen.

Siniväriset näyttää naiset aktiivisina, he eivät ole alisteisia sodalle tai miehille. Naisia ei kuitenkaan haluta kuvata korkeamman moraalin edustajiksi.

– Pikemminkin haluamme tarttua siihen kliseeseen.

…ja sodan
jälkeen

”Kun tarkastellaan suomalaisen yhteiskunnan siirtymää sodasta rauhaan sukupuolinäkökulmasta, on mahdollista ymmärtää kuinka vahvan naisen ihanne on muotoillut suomalaista naiseutta aina nykypäiviin.

Naisten, joilta valtio oli vaatinut sodassa erilaisia tukipalveluita sotilaille, odotettiin hoivaavan taistelurintamilta palaavat miehet takaisin siviilielämään.”

Näin kirjoittavat tutkijat Tiina Kinnunen ja Kirsi Mäki esityksen käsiohjelmassa.

Sodan kärsimykset ulottuvat aina yli sukupolvien eikä sodan käsittely lopu taistelujen tauottua. Kati Kaartisen kirjoittama Mykkäset kuvaa, kuinka talvisodassa kuollut isovaari kummittelee kahden sukupolven päähänkin.

Näytelmän pohjana on Kaartisen isoisovanhempien sodanaikainen kirjeenvaihto.

– Kuolema jättää sukuun keskenjäämisen leiman. Naiset joutuvat oppimaan suomalaisen, vahvan naisen roolin. Heidän on hoidettava rikkinäiset miehet kuntoon, alkoholilla tai muuten, kertoo Longa.

Ylenmääräisen vahvat naiset jättävät miehet heikoiksi, eikä kukaan kasva vastuulliseksi aikuiseksi. Kierre mykistää koko suvun.

Tuttu tarina muissakin kuin fiktiivisessä mykkäsen perheessä.

Julma
tyttöjengi

Outi Nyytäjä on kirjoittanut teoksen kolmannen osan Amatsoonit. Näytelmän tyttöjengin esikuva on todellisuudessa; väkivaltaiset tyttöporukat Helsingissä ja muissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Nyytäjä keräsi näistä ”pikku-perkeleistä” materiaalia lehdistä ja ranskalaisilta nettisivuilta.

– Ne ovat hurjaa porukkaa. Kalauttelevat milloin milläkin raudankappaleilla. Ja tämä tyttöjen harjoittama väkivalta lisääntyy kaiken aikaa.

Näistä jengiläisistä ryhdytään näytelmässä kouluttamaan Suomen armeijan erikoisyksikköä. Sotahommissa tyttöjen ”määrätietoinen julmuus” on etu.

– Ne osaavat lyödä ja ne osaavat totella jos on tarvis, mutta määrätietoista julmuutta heissä on myös.

Mukana on myös taideterapeutti, joka on aluksi omien sanojensa mukaan siisti sosiaalitantta. Mitä hänelle tapahtuu, kun julma tyttöjengi kääntää sisuskalut nurin?

Nyytäjän näytelmässä henkilöt hyppäävät ajasta toiseen. Miten tässä maassa eläisi Olavi Paavolainen? Miten kävisi Fanni Luukkosen lotille asettaman aseettomuusvaatimuksen?

Paavolainen ja Luukkonen edustavat Outi Nyytäjän mukaan näytelmässä humanismia, sivistystä ja järjen ääntä. Niitä hän toivoisi olevan myös näytelmän yleisöllä, mutta se lienee turha toivo. Joku suuttuu, se on varmaa, kun Suomessa ollaan.

– Täältä puuttuu rajusti yhteenottava, älyllinen keskustelu, ei osata ottaa asiallisesti yhteen.

Siniväriset Suomenlinnan kesäteatterissa 15. elokuuta saakka. Käsikirjoitus: Okko Leo, Kati Kaartinen, Outi Nyytäjä. Ohjaus ja konsepti: Heidi Räsänen. Rooleissa muun muassa Laura Birn, Wanda Dubiel, Elena Leeve ja Taisto Oksanen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään