KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Amatsoonit lottapuvuissa

Sinivärisissä näyttelijät pukeutuvat lottapuvun täyspuuvillakuosiin sukupuoleen katsomatta. Pukuun tiivistyy lotille annettu ihanne; se tulisi pitää puhtaana, mutta rintamalla puku tahraantuu, tavalla tai toisella.

Sinivärisissä näyttelijät pukeutuvat lottapuvun täyspuuvillakuosiin sukupuoleen katsomatta. Pukuun tiivistyy lotille annettu ihanne; se tulisi pitää puhtaana, mutta rintamalla puku tahraantuu, tavalla tai toisella. Kuva: Lehtikuva/ Kimmo Mäntylä

Q-teatteri ei alita rimaa sen matalimmasta kohdasta. Se tuo Suomenlinnan kesäteatteriin kolmesta itsenäisestä näytelmästä koostuvan teoksen, joka liikkuu kolmessa eri ajassa. Hukassa ovat ihanteet ja isänmaa, eikä lottapukukaan säily puhtaana.

ANNA PAJU
15.6.2009 13.45

Suomenlinnan Siniväriset on julma, mutta ilkikurinen

Hulluksi hakattu tyttö ja nuori lotta, jolla seksuaalisuus ja naiseksi tulo sotkeutuvat pahasti järjestötoimintaan. Isovaari, jonka kuolema pakottaa perheen naiset vahvan naisen rooliin. Loistava Olavi Paavolainen ja väärässä ajassa oleva Lotta Svärd -järjestön puheenjohtaja Fanni Luukkonen.

Muun muassa tällaisia hahmoja on kirjoitettu kolmen näytelmän kokonaisuuteen, jota Q-teatteri esittää Hyvän omantunnon linnakkeessa.

Ohjaaja Heidi Räsänen kuvailee esitystä sotanäytelmäksi, joka katsoo tästä ajasta menneisyyteen. Näyttämöllä ei kuitenkaan nähdä perinteistä sotakuvastoa: korsuja tai aseita.

Näytelmien yhteiseksi aiheeksi Räsänen nimeää omanarvontunnon.

– Kaikkien kolmen kirjailijan tekstissä minua kiinnostaa se, miten henkilöt seisovat tai eivät seiso omilla jaloillaan.

Ohjaajalle Siniväriset on ollut myös henkilökohtainen pohdinta omasta kansallisidentiteetistä suomalaisena.

– Minulle itsenäisyys merkitsee itsetuntoa.

Miehenniminen
lotta

Okko Leon teki paljon taustatutkimusta ennen kuin ryhtyi kirjoittamaan näytelmää Täyspuuvillakuosi. Monesta tekstistä löytyi kuitenkin vain se ”virallinen lotta”.

Okko Leon teksti kuvaa monenlaisia lottia, niin kuin heitä oikeastikin oli. Hän muistuttaa, että lotissa palveli 230 000 naista, tyttöä ja lasta.

– Kuva lotista on kahtiajakautunut. Vasemmistolaiset näkivät heidät rintamaprostituoituina, oikeisto pyhimyksinä ja enkeleinä.

Täyspuuvillakuosissa ovat edustettuna myös ne, jotka jäävät näiden kahden ääripään väliin.

Heidi Räsäsen mukaan Siniväriset on ehdottomasti lottien puolella rikkoessaan kiiltokuvan, esittäessään lotat myös epäonnistuvina ja heikkoina.

– Tämä on palvelus lotille.

Vaikka esitys tuo naisnäkökulmaa sotaan, se on ennen kaikkea ihmisen puolella. Sitä korostaa ristiinpukeutuminen: lottapukuun pukeutuvat esityksessä myös miesnäyttelijät ja naisnäyttelijät tekevät myös miesrooleja.

– Lotille annettiin usein lempinimeksi miehen nimi, Okko Leo kertoo.

Naiset
sodassa…

Suomenlinnan kesäteatterin näyttämöllä on sodittu kahtena edellisenä kesänä Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan merkeissä. Siniväristen tekijät sanovat esityksensä täydentävän Tuntemattoman kertomusta.

– Tässä katsotaan enemmän naisiin, siihen mikä on ehkä jäänyt näkemättä ja kuulematta, kuvailee teoksen dramaturgi Pipsa Longa.

– Minun kokemukseni sotanäytelmistä on, että ne tuntuvat historiallisilta sisällysluetteloilta, joiden naisnäkökulmana ovat sukkia kutovat äidit ja tyttäret, sanoo Heidi Räsänen.

Siniväriset purkaa taiteen keinoin sukupuoleen liitettyjä käsityksiä, kuten naiseuden liittämistä rauhanomaisuuteen, miehisyyden vastaavasti väkivaltaisuuteen.

Siniväriset näyttää naiset aktiivisina, he eivät ole alisteisia sodalle tai miehille. Naisia ei kuitenkaan haluta kuvata korkeamman moraalin edustajiksi.

– Pikemminkin haluamme tarttua siihen kliseeseen.

…ja sodan
jälkeen

”Kun tarkastellaan suomalaisen yhteiskunnan siirtymää sodasta rauhaan sukupuolinäkökulmasta, on mahdollista ymmärtää kuinka vahvan naisen ihanne on muotoillut suomalaista naiseutta aina nykypäiviin.

Naisten, joilta valtio oli vaatinut sodassa erilaisia tukipalveluita sotilaille, odotettiin hoivaavan taistelurintamilta palaavat miehet takaisin siviilielämään.”

Näin kirjoittavat tutkijat Tiina Kinnunen ja Kirsi Mäki esityksen käsiohjelmassa.

Sodan kärsimykset ulottuvat aina yli sukupolvien eikä sodan käsittely lopu taistelujen tauottua. Kati Kaartisen kirjoittama Mykkäset kuvaa, kuinka talvisodassa kuollut isovaari kummittelee kahden sukupolven päähänkin.

Näytelmän pohjana on Kaartisen isoisovanhempien sodanaikainen kirjeenvaihto.

– Kuolema jättää sukuun keskenjäämisen leiman. Naiset joutuvat oppimaan suomalaisen, vahvan naisen roolin. Heidän on hoidettava rikkinäiset miehet kuntoon, alkoholilla tai muuten, kertoo Longa.

Ylenmääräisen vahvat naiset jättävät miehet heikoiksi, eikä kukaan kasva vastuulliseksi aikuiseksi. Kierre mykistää koko suvun.

Tuttu tarina muissakin kuin fiktiivisessä mykkäsen perheessä.

Julma
tyttöjengi

Outi Nyytäjä on kirjoittanut teoksen kolmannen osan Amatsoonit. Näytelmän tyttöjengin esikuva on todellisuudessa; väkivaltaiset tyttöporukat Helsingissä ja muissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Nyytäjä keräsi näistä ”pikku-perkeleistä” materiaalia lehdistä ja ranskalaisilta nettisivuilta.

– Ne ovat hurjaa porukkaa. Kalauttelevat milloin milläkin raudankappaleilla. Ja tämä tyttöjen harjoittama väkivalta lisääntyy kaiken aikaa.

Näistä jengiläisistä ryhdytään näytelmässä kouluttamaan Suomen armeijan erikoisyksikköä. Sotahommissa tyttöjen ”määrätietoinen julmuus” on etu.

– Ne osaavat lyödä ja ne osaavat totella jos on tarvis, mutta määrätietoista julmuutta heissä on myös.

Mukana on myös taideterapeutti, joka on aluksi omien sanojensa mukaan siisti sosiaalitantta. Mitä hänelle tapahtuu, kun julma tyttöjengi kääntää sisuskalut nurin?

Nyytäjän näytelmässä henkilöt hyppäävät ajasta toiseen. Miten tässä maassa eläisi Olavi Paavolainen? Miten kävisi Fanni Luukkosen lotille asettaman aseettomuusvaatimuksen?

Paavolainen ja Luukkonen edustavat Outi Nyytäjän mukaan näytelmässä humanismia, sivistystä ja järjen ääntä. Niitä hän toivoisi olevan myös näytelmän yleisöllä, mutta se lienee turha toivo. Joku suuttuu, se on varmaa, kun Suomessa ollaan.

– Täältä puuttuu rajusti yhteenottava, älyllinen keskustelu, ei osata ottaa asiallisesti yhteen.

Siniväriset Suomenlinnan kesäteatterissa 15. elokuuta saakka. Käsikirjoitus: Okko Leo, Kati Kaartinen, Outi Nyytäjä. Ohjaus ja konsepti: Heidi Räsänen. Rooleissa muun muassa Laura Birn, Wanda Dubiel, Elena Leeve ja Taisto Oksanen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään