KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Klassisen humanistinen aikalaisanalyysi

Juha Drufva
29.7.2013 12.16

Millaiseksi elämä muuttuu, kun elämän arvojen ja tavoitteiden määrittely siirtyy humanisteilta insinööreille, ekonomeille, kamreereille ja konsulteille?

Tätä yhteiskuntaamme mullistanutta kitupiikkeilevää ekonomistista taskulaskinkäännettä tarkastelee filosofi Juhani Sarsila poleemisia esseitä sisältävässä teoksessaan Melancholica.

Kyllähän kellokin ajan näyttää, vaikka se ei muuten tiedäkään mistään mitään. Myöskään yleiset taloudellisiin laskelmiin perustuvat väittämät eivät ratkaise konkreettisia yksittäistapauksia.

Sarsila ponkaisee esseistiemme kärkikaartiin.

Sarsila kaipaa yksioikoiseen rahanlaskentaan ja voitontavoitteluun perustuvan tulosvastuullisuuden vastapainoksi laaja-alaista humanistista tilannekatsausta yhteiskuntamme, ihmisen ja maailman tilasta.

Itse hän tekee sen tukeutuen latinan ja kreikan taitajana klassisiin filosofeihin. Oppaina ovat niin Platon, Aristoteles, Herakleitos, Horatius, Buddha, Spengler, Lenin, Marx kuin monet muut vanhat viisaat miehet.

Mukaan mahtuu myös Aleksandrian yliopiston kaunis ja jalo naisfilosofi Hypatia (355–415), jonka kristityt kateuksissaan murhasivat.

Kuinka paljon siis uutta auringon alla? Vieläkö löytyy tilaa humanismin korostamille inhimillisyydelle, suvaitsevaisuudelle ja kriittisyydelle?

Sanalla sanoen, luotetaanko enää yksilön kykyyn tulkita maailmaa ja omaa parastaan muuten kuin pankkitilin ja osakesalkun kautta?

Kosmos- ja kaaosihminen

Milloin ihminen suhteuttaa järkensä todelliseen maailmaan, eli milloin hän palaa todellisuuteen, kysyi filosofi Hegel.

Antiikin kosmosihminen kuului luontoon, uuden ajan kaaosihminen on asettunut luonnon yläpuolelle. Hänen elämänsä tarkoituksena on tehdä tulosta loputtomissa talouden olympialaisissa.

Peruskysymys kuuluu edelleen, miten ihmismieli saadaan sopusointuun todellisuuden kanssa, vaikka maailma saattaakin olla olennaisesti toinen kuin millaisena se ennakkoasenteidemme ja illuusioidemme valossa meille näyttäytyy.

Kaunistelevista kiertoilmaisuista kudottu kielen verkko kaikenkarvaisine konsultteineen suojaa meitä näkemästä maailmaa todella sellaisena kuin se on.

Kun ihmistä opetetaan tarpeeksi kauan ihastelemaan mainosvalojen välkettä, hän ei lopulta huomaa itsessään tapahtuvia muutoksia. Rahattomat eläytyvät rahakkaiden makeaan elämänmenoon.

Humanisti tekojen maailmassa

Vanhan intialaisen viisauden mukaan pahojen tapana on ajatella yhdellä tavalla, puhua toisella ja toimia kolmannella tavalla.

Rehellisten ihmisten ajattelu, puhe ja toiminta ovat keskenään sopusoinnussa. Tämä ihmiselon ikuinen ristiriita jäytää myös nykyistä elämänmenoamme.

Sarsila myöntää auttamaton tosiasian olevan, että olemme syntyneet tekojen maailmaan. Siksi business-popula antaa joskus tiedoksi, etteivät humanistit osaa pistää rahoiksi, koska he ovat epäkäytännöllisiä haaveilijoita:

”Idealisti tarkoittaa moitteena taivaanrannan maalaria, kehuna henkistä matkaopasta. Elämä lienee vain rahakysymys, Geldfrage, taloudellinen seikkailu. Humanisti saattaa olla samaa mieltä. Miten plebeijimäiseltä kaikuu puhe rahasta, varsinkin jos sitä riittää?”

Sarsilan mielestä humanistin motoksi sopisi: Mitä huonommin sinut tunnetaan, sen parempi. Huokailihan jo kirkon vainoama Descartes (1596–1650), että hyvin on elänyt se, joka on osannut piiloutua.

Toisaalta mitä huonommin sinut tunnetaan, sitä vähemmän suhteita sinulla on ja sitä huonommin sinulla aineellisesti menee.

Teknologisoituneet humanistit

Suomesta humanismi on Sarsilan mielestä jokseenkin kadonnut. Johtavat humanistit hallitsevat reviiriään ja loistavat silkkipuvuissaan. Median kestosuosikkeina he monopolisoivat lehtien palstat vuosikymmenestä toiseen. Uusia näkökulmia ei millään tahdo saada julki:

”Valtakunnan ammattihumanistit eivät tahtoisi humanistista asennetta koko kansan pääomaksi. Se pudottaisi heidän painoarvoaan. Humanistit ovat humanismin vihollisia. Toinen, kenties pahempi vihollinen on Suomessa tavattoman voimakas teknologinen ajattelu. Humanistit ovat teknologisoituneet, koska eivät käy teknologian kimppuun. Tekninen tiedonintressi vaatii, että yliopistoluennot hoidetaan Powerpointin ja Moodlen loisteessa.”

Tule siksi mikä olet

Renessanssista periytyvässä humanismissa ihmistä pidetään keskeisessä asemassa periaatteella tule siksi mikä olet, tai tarkemmin sanottuna: Tule siksi, mitä et ennen ollut.

Lähtökohtana on itsenäinen, itsetietoinen yksilöllinen ihminen, joka pyrkii sopusuhtaisesti kehittämään kaikkia ominaisuuksiaan.

Tämä lähtökohta on vieras nykyiselle tulosvastuulliselle, kaikkia miellyttämään pyrkivällä ajattelulle, jotta menestyisit ja vaurastuisit täällä ajassa: Peitä aikeesi, jotta voit yllättää vastustajasi ja kilpailijasi!

Maallisen humanismin katsannossa moraalin ja uskonnon arvot ovat suhteellisia ja ne muuttuvat uusien kokemusten vaikutuksesta. Niitä pysyvämmiksi otaksutaan tieteellisiä totuuksia, taiteen korkeatasoisia suorituksia, ystävyyttä ja demokraattisia ihanteita. Nämä arvot eivät edellytä maailman ulkopuolisten voimien takuita.

Sarsila kuitenkin huomauttaa, että lajiominaisuutemme eivät ole tarkoitettu moderniin menoon. Valitettavasti me elämme luonnossa emmekä niinkään kulttuurissa:

”Toinen olisi tilanne, jos ihminen olisi riisunut lajiominaisuutensa matkan varrelle ja jalostunut villistä sivistyneeksi, hyväksi ja järkeväksi. Niin ei ole päässyt käymään. Sitten kun kulttuuri alkaa toden teolla ahdistaa alkuihmistä meissä, alkavat lopun ajat. Pinnan alla vaanineet lajiominaisuudet sukeltavat esiin. Ihmiskunnalla ei kukaties ole aikaa varautua pahimpaan. Milloin tahansa joku saa primitiivireaktion ja painaa nappia.”

Retoriikkaa ja mainoshyvää

Kulttuuri alkaa siitä mihin kaaos loppuu. Mutta kaaos voi odottaa myös kulttuurin lopussa.

Sosiaalihuolto ei opeta eikä kuuntele filosofiaa. Monenmoista mainoshyvää annostellaan sen mukaan, miten mielikuvatutkimus osoittaa milloin minkäkin vetoavaksi. Huvituksia pannaan toimeen alamaisten sitomiseksi järjestelmään.

Lenin hallitsi klassisen kreikan ja latinan sekä oli perehtynyt syvällisesti retoriikkaan. Bolsevikkien menestys perustui retoriikan hallitsemiseen.

Sarsila huomauttaakin, että Lenin oli eläessään puoleksi ihminen, puoleksi jumala, Herakles. Balsamoituna Lenin hallitsee uutta Roomaa mausoleumistaan.

Harva valtiomies ja ideologi on yltänyt samankaltaiseen ikuiseen elämään:

”Lenin sai Venäjällä ja koko maailmassa aikaan enemmän kuin hänen latinakouluvuosiltaan hyvin muistamansa humanisti, reetori, filosofi ja poliitikko Cicero sai aikaan tasavallan lopun Roomassa.” Sarsilan käyttämä kieli on elävää, linjakasta ja leikkivää. Laaja essee gnostikoista on hykerryttävää kristinuskon historiaa.

Tällä essee-kokoelmallaan Sarsila ponkaisee esseistiemme kärkikaartiin.

Juhani Sarsila: Melancholica – Poleemisia esseitä. Tampere University Press 2013.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään