Finnairin ateriapalveluista huolehtivan saksalaisen Lufthansan tytäryhtiö LSG Sky Chefs Finlandin yritys vaihtaa kertaheitolla koko työehtosopimus toiseksi karahti karille.
LSG halusi vaihtaa sopimuksen halvemmaksi, eli se yritti niin sanottua sopimusshoppailua. Suomalainen ay-liike pani tiukasti vastaan. Asian periaatteellinen merkitys näkyi muun muassa siinä, että ateriapalvelujen työtaistelu olisi nopeasti saanut tukijoukot taakseen. Laaja tukilakko olisi pysäyttänyt lentoliikenteen lisäksi myös maan tavaraviennin.
Todennäköisesti juuri laajoiksi suunnitellut Ilmailualan unionin ja sen veljesliittojen solidaarisuustoimet johtivat siihen, että saksalainen osapuoli taipui hyväksymään valtakunnansovittelija Esa Longan sovintoesityksen.
Jos saksalaisyritys olisi saanut tahtonsa läpi, niin se olisi voinut olla sellainen päänavaus, jota työnantajapuoli haluaisi levittää vähitellen muillekin aloille. Tällaisessa sopimusshoppailussa ei ole mistään muusta kyse kuin palkkojen alentamisesta. Finnairin ateriapalveluissa se olisi koskenut noin 400 työntekijää. Työntekijöiden kokonaisansiot olisivat pienentyneet 20–30 prosenttia.
Saksalaisyrityksen neuvottelijat näyttivät avoimesti pettymyksensä koettuaan karvaan tappion. Kovin hyvää työmarkkinaosaamista heiltä tosin ei osoita, että välittömästi sopimuksen syntymisen jälkeen LSG:n edustaja alkoi puhua säästötoimista ikään kuin kostona.
Sopimusshoppailu on tietoista työmarkkinahäiriköintiä. Se murentaa uskoa työnantajien vastuullisuuteen. Sen rantautuminen Suomeen voidaan kuitenkin estää yhteisvoimaa käyttämällä.