KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Etelä-Afrikan uusi teatteri on vapaampi kuin vuosikymmeniin

Aubrey Sekhabi sovelsi näyttämölle kirjan We are Going to Kill Each Other Today: The Marikana Story.

Aubrey Sekhabi sovelsi näyttämölle kirjan We are Going to Kill Each Other Today: The Marikana Story. Kuva: Eila Karhu

Apartheidin traumoista pyritään irti avoimuudella.

Eila Karhu
19.10.2014 15.06

Etelä-Afrikan teatteri heijastaa kriittisesti nykypäivää. Sen esitystapa on usein kooste vauhdikasta toimintaa, musikaalia ja tanssia, vaikka monet aiheet ovat vakavia. Teatterifestivaaleja on eri puolella maata paljon. Suurin niistä on jokavuotinen Grahamstownin kulttuuritapahtuma, joka alkoi 40 vuotta sitten vastarintateatterin katselmuksena.

Uuden polven vahvat tekijät ovat voimissaan, kuten nyt Aubrey Sekhabi Marikana-musikaalissa ja Mpumelelo Paul Grootboom Protestissa.

Arkojakin aiheita nostetaan esiin, sillä teatteri on nyt vapaampi kuin vuosikymmeniin. Siitä on tullut myös yhteiskunnallinen toimija ja vaikuttaja.

Murhenäytelmä platinakaivoksilla

Aubrey Sekhabin Marikana-musikaali on parhaillaan Valtion teatterin ohjelmistossa Pretoriassa.

Vahvasti yleisöä liikuttava tarina perustuu tositapahtumiin pari vuotta sitten Lontooseen listatun Lonmin-yhtiön platinakaivoksilla Marikanassa. Poliisi ampui kaivosmiehiä, ja kaikkiaan 44 ihmistä sai surmansa mielenosoituksissa. Työläiset vaativat tuntuvaa lisäystä palkkoihinsa, jotka olivat noin kymmenesosa siitä, mitä esimerkiksi kaivosmiehet saavat Australiassa vastaavista töistä. Heidän työnsä on vaarallista, eikä heillä ole varaa tuoda mukaan perheitään, vaan miehet asuvat hökkeliyhteisöissä kuten rotuerottelun aikoina.

Kaivoksilla kilpaili kaksi alan ammattiliittoa. Niistä uudempi, Amcu (Association of Mineworkers and Construction Union) sanoo perinteisen liiton NUMin (National Union of Minerworkers) toimintaa lepsuksi.

Traaginen, mutta komea Marikana-musikaali ei suoraan osoittele kuka on konna. Uhreja ovat surmatut ja heidän perheensä. Musikaalissa paikallinen poliisipäällikkö yrittää saada työläisiä, alan ammattiliittojen johtoa ja kaivoksen omistajia neuvottelupöytään, mutta omistajat ja osa liitoista eivät suostu sopuun. Miehet vaativat ensin lisää palkkaa julisteilla ja iskulauseilla. Kun asia ei etene ja poliisit ovat tarpeeksi uhkailleet, miehet tehostavat vaatimuksiaan vauhdikkailla tansseilla ja suojaavat itseään kilistellen perinteisiä nuppikeppejä ja viidakkoveitsiä, pangoja.

Esiintyjien suoritus on vaikuttava ja tempaa katsojat mukaan. Vähitellen sävy tummenee ja musiikki herkistyy. Poliisipäällikkö syrjäytetään, ja tappokäskyt tulevat ”jostakin ylhäältä”. Poliisi vetää esiin piikkilanka-aidat, ja näkymä himmenee savusta. Laukaukset kaikuvat. Jäljelle jää hiljainen kuoleman kenttä, josta pian alkaa kuulua leskien itku. Miehet palaavat kotiin ruumiina. Marikanan versio nuijasodasta on ohi.

Musiikki parantaa

– Valitsin esitystavaksi musikaalin, sillä Marikanan työläiset lauloivat, tanssivat ja toistivat iskulauseita paikalliseen tapaan, Aubrey Sekhabi sanoo.

Hänen mukaansa musiikki on tehokkaampaa kuin hitaasti huipentuva puhedraama.

– Kirjoitettuani Marikana-kirjaa huomasin, että sen sanoma on saatava mahdollisimman monen tietoon. Apartheid-ajoilta meillä on vahva protestiteatteri. Sillä on suurempi vaikutus kuin kirjoilla tai elokuvilla. Se on vuorovaikutteinen ja vetoaa tunteisiin, sanoo yksi palkintoja saaneen kirjan tekijöistä, toimittaja Lucas Ledwaba. Sekhabi muokkasi aiheen näyttämölle.

Marikanan lauluista on tullut suosittuja. Sekhabin mielestä ne hoitavat murhenäytelmän aiheuttamia traumoja yhteiskunnassa.

– Surullisimmat laulut olen kirjoittanut yöllä. Me laulamme surussa, ilossa ja parantuaksemme.

Marikana-musikaalin tuottoja käytetään tekijöiden mukaan myös tukemaan kuolleiden kaivosmiesten perheitä.

Etelä-Afrikalla on perinteitä esittää vakavia aiheita musikaalimuodossa. Esimerkiksi apartheidin lopulla Mbongeni Ngema teki 1987 musikaalin Sarafina! Soweton kansannoususta, ja se sai runsaasti palkintoja ja tuli klassikoksi.

Kuka antoi tappokäskyn?

Etelä-Afrikassa väitellään yhä siitä, kuka antoi Marikanan poliiseille tappokäskyn, mutta kukaan ei myönnä tehneensä sitä. Näytelmä avaa tämän kysymyksen joka esityksessä yhä uudelleen. Marikana on demokratian ajan pahin joukkosurma, jota verrataan Sharpevillen verilöylyyn 1960 ja Soweton kansannousuun 1976. Usein näkyy kysymys, että eikö yhteiskunta ole oppinut apartheidin ajoista mitään.

Pretorian lehdissä alkoi vilkas keskustelu Marikana-musikaalista ja sen taustalla olevista tapahtumista jo kauan ennen kuin se on tuotu Valtion teatteriin. Eräs kommentoija valittaa, että vapaustaistelulla saatu demokratia on romahtanut uuden eliitin oman edun tavoitteluun ja muiden köyhtymiseen. Moni kiittelee, että näytelmä provosoi ilman syyttelyä. Joku taas valittaa, että Marikanassa toistuu totuuskomission aiheuttama ajatustapa, että jos ketään ei rangaista, pahaa uskalletaan tehdä.

Maan ammattiyhdistysten keskusliitossa COSATUssa keskusteltiin äskettäin tärkeimpien kaivosten valtiollistamisesta. Sen mukaan kaivosyhtiöt käyttävät ammattiliittojen kilpailua hyväkseen ’hajota ja hallitse’ -periaatteella ja keräävät valtavia voittoja.

Enemmän eteläafrikkalaisesta nykyteatterista perjantaina 17. lokakuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä. Osta näköislehti Lehtiluukusta.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään