KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Etelä-Afrikan uusi teatteri on vapaampi kuin vuosikymmeniin

Aubrey Sekhabi sovelsi näyttämölle kirjan We are Going to Kill Each Other Today: The Marikana Story.

Aubrey Sekhabi sovelsi näyttämölle kirjan We are Going to Kill Each Other Today: The Marikana Story. Kuva: Eila Karhu

Apartheidin traumoista pyritään irti avoimuudella.

Eila Karhu
19.10.2014 15.06

Etelä-Afrikan teatteri heijastaa kriittisesti nykypäivää. Sen esitystapa on usein kooste vauhdikasta toimintaa, musikaalia ja tanssia, vaikka monet aiheet ovat vakavia. Teatterifestivaaleja on eri puolella maata paljon. Suurin niistä on jokavuotinen Grahamstownin kulttuuritapahtuma, joka alkoi 40 vuotta sitten vastarintateatterin katselmuksena.

Uuden polven vahvat tekijät ovat voimissaan, kuten nyt Aubrey Sekhabi Marikana-musikaalissa ja Mpumelelo Paul Grootboom Protestissa.

Arkojakin aiheita nostetaan esiin, sillä teatteri on nyt vapaampi kuin vuosikymmeniin. Siitä on tullut myös yhteiskunnallinen toimija ja vaikuttaja.

Murhenäytelmä platinakaivoksilla

Aubrey Sekhabin Marikana-musikaali on parhaillaan Valtion teatterin ohjelmistossa Pretoriassa.

Vahvasti yleisöä liikuttava tarina perustuu tositapahtumiin pari vuotta sitten Lontooseen listatun Lonmin-yhtiön platinakaivoksilla Marikanassa. Poliisi ampui kaivosmiehiä, ja kaikkiaan 44 ihmistä sai surmansa mielenosoituksissa. Työläiset vaativat tuntuvaa lisäystä palkkoihinsa, jotka olivat noin kymmenesosa siitä, mitä esimerkiksi kaivosmiehet saavat Australiassa vastaavista töistä. Heidän työnsä on vaarallista, eikä heillä ole varaa tuoda mukaan perheitään, vaan miehet asuvat hökkeliyhteisöissä kuten rotuerottelun aikoina.

Kaivoksilla kilpaili kaksi alan ammattiliittoa. Niistä uudempi, Amcu (Association of Mineworkers and Construction Union) sanoo perinteisen liiton NUMin (National Union of Minerworkers) toimintaa lepsuksi.

Traaginen, mutta komea Marikana-musikaali ei suoraan osoittele kuka on konna. Uhreja ovat surmatut ja heidän perheensä. Musikaalissa paikallinen poliisipäällikkö yrittää saada työläisiä, alan ammattiliittojen johtoa ja kaivoksen omistajia neuvottelupöytään, mutta omistajat ja osa liitoista eivät suostu sopuun. Miehet vaativat ensin lisää palkkaa julisteilla ja iskulauseilla. Kun asia ei etene ja poliisit ovat tarpeeksi uhkailleet, miehet tehostavat vaatimuksiaan vauhdikkailla tansseilla ja suojaavat itseään kilistellen perinteisiä nuppikeppejä ja viidakkoveitsiä, pangoja.

Esiintyjien suoritus on vaikuttava ja tempaa katsojat mukaan. Vähitellen sävy tummenee ja musiikki herkistyy. Poliisipäällikkö syrjäytetään, ja tappokäskyt tulevat ”jostakin ylhäältä”. Poliisi vetää esiin piikkilanka-aidat, ja näkymä himmenee savusta. Laukaukset kaikuvat. Jäljelle jää hiljainen kuoleman kenttä, josta pian alkaa kuulua leskien itku. Miehet palaavat kotiin ruumiina. Marikanan versio nuijasodasta on ohi.

Musiikki parantaa

– Valitsin esitystavaksi musikaalin, sillä Marikanan työläiset lauloivat, tanssivat ja toistivat iskulauseita paikalliseen tapaan, Aubrey Sekhabi sanoo.

Hänen mukaansa musiikki on tehokkaampaa kuin hitaasti huipentuva puhedraama.

– Kirjoitettuani Marikana-kirjaa huomasin, että sen sanoma on saatava mahdollisimman monen tietoon. Apartheid-ajoilta meillä on vahva protestiteatteri. Sillä on suurempi vaikutus kuin kirjoilla tai elokuvilla. Se on vuorovaikutteinen ja vetoaa tunteisiin, sanoo yksi palkintoja saaneen kirjan tekijöistä, toimittaja Lucas Ledwaba. Sekhabi muokkasi aiheen näyttämölle.

Marikanan lauluista on tullut suosittuja. Sekhabin mielestä ne hoitavat murhenäytelmän aiheuttamia traumoja yhteiskunnassa.

– Surullisimmat laulut olen kirjoittanut yöllä. Me laulamme surussa, ilossa ja parantuaksemme.

Marikana-musikaalin tuottoja käytetään tekijöiden mukaan myös tukemaan kuolleiden kaivosmiesten perheitä.

Etelä-Afrikalla on perinteitä esittää vakavia aiheita musikaalimuodossa. Esimerkiksi apartheidin lopulla Mbongeni Ngema teki 1987 musikaalin Sarafina! Soweton kansannoususta, ja se sai runsaasti palkintoja ja tuli klassikoksi.

Kuka antoi tappokäskyn?

Etelä-Afrikassa väitellään yhä siitä, kuka antoi Marikanan poliiseille tappokäskyn, mutta kukaan ei myönnä tehneensä sitä. Näytelmä avaa tämän kysymyksen joka esityksessä yhä uudelleen. Marikana on demokratian ajan pahin joukkosurma, jota verrataan Sharpevillen verilöylyyn 1960 ja Soweton kansannousuun 1976. Usein näkyy kysymys, että eikö yhteiskunta ole oppinut apartheidin ajoista mitään.

Pretorian lehdissä alkoi vilkas keskustelu Marikana-musikaalista ja sen taustalla olevista tapahtumista jo kauan ennen kuin se on tuotu Valtion teatteriin. Eräs kommentoija valittaa, että vapaustaistelulla saatu demokratia on romahtanut uuden eliitin oman edun tavoitteluun ja muiden köyhtymiseen. Moni kiittelee, että näytelmä provosoi ilman syyttelyä. Joku taas valittaa, että Marikanassa toistuu totuuskomission aiheuttama ajatustapa, että jos ketään ei rangaista, pahaa uskalletaan tehdä.

Maan ammattiyhdistysten keskusliitossa COSATUssa keskusteltiin äskettäin tärkeimpien kaivosten valtiollistamisesta. Sen mukaan kaivosyhtiöt käyttävät ammattiliittojen kilpailua hyväkseen ’hajota ja hallitse’ -periaatteella ja keräävät valtavia voittoja.

Enemmän eteläafrikkalaisesta nykyteatterista perjantaina 17. lokakuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä. Osta näköislehti Lehtiluukusta.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Mai Kivelä.

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

Puvun suunnittelijan Riikka Ikäheimon mukaan Mai Kivelän puku on valmistettu Pariisista tuodusta, hienostuneesta pitsistä, jonka kultaiset sävyt symboloivat voimaa, toivoa ja tyylikkyyttä. Kristallit tuovat esiin kantajansa rohkeuden ja aitouden.

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

Europarlamentti hyväksyi yritysvastuun heikennykset 12. marraskuuta. Ensi viikolla asiasta on tarkoitus sopia parlamentin ja jäsenmaiden kesken. Suomen hallitus on valmis heikennyksiin.

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

Otto Bruun.

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

 
02

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
05

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025

Turkistarhaus on kohta historiaa, myös Suomen on herättävä tähän todellisuuteen, Honkasalo patistaa

03.12.2025

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

03.12.2025

Oppivelvollisuusuudistus vähensi nuorten syrjäytymistä

03.12.2025

Puolakin kieltää turkistarhauksen, kohta jäljellä ovat enää Suomi ja Kreikka

02.12.2025

Työttömyys, konkurssit, talouden nollakasvu ainoana OECD-maana – Suomi elää ikuista marraskuuta

02.12.2025

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

02.12.2025

Suomi ei ohittanut Espanjaa työttömyyden eurotilastossa

02.12.2025

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

02.12.2025

”Tässä kirjassa ei ole yhtään lausetta, jota kirjoittaessa en olisi miettinyt kuolemaa” – Petra Rautiaisen sotaromaanin ytimessä on synnyttävä nainen

02.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään