KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Verdin Nabucco-ooppera aikamme valtapelien kuvajaisena

Nabuccco (Tommi Hakala) ja Abigaille (Mlada Khudoley) Tampereen oopperan esityksessä.

Nabuccco (Tommi Hakala) ja Abigaille (Mlada Khudoley) Tampereen oopperan esityksessä. Kuva: Petri Nuutinen

”Yhden ja ainoan oikean jumalan julistaminen tai valitseminen johtaa yhä edelleen järkyttäviin konflikteihin kaikkialla ihmiskunnassa.”

Siskotuulikki Toijonen
12.2.2015 17.01

Giuseppe Verdin kolmas ooppera Nabucco on ajaton tarina vallanhimosta, vapaudesta ja rakkaudenkaipuusta. Suureen suosioon nousseen Nabuccon tematiikka sortajien kourissa olevasta valitusta kansasta ruokki 1800-luvun italialaisten nationalistien tuntoja. Italia oli tuolloin hajanainen, Itävallan hallitessa sen pohjoisosia. Nabucco nousi italialaisten kansallistunnon symboliksi ja Verdi kanonisoitiin kansallissäveltäjäksi ja poliittiseksi toimijaksi.

Tampereen oopperassa Nabucco saa ensi-iltansa tämän viikon lauantaina Vilppu Kiljusen ohjaamana.

– Tuon näyttämölle uudelleentulkinnan Verdin spektaakkelimaisen musiikin kietomasta draamasta sen historialliseen syntytaustaan nojaten. Minun Nabucconi motto on ”Kun jotain tarinaa kerrotan uudelleen ja uudelleen, siihen aletaan uskoa”.

Temistocle Soleran raamatullisessa libretossa käsitellään historiallisia tapahtumia, jotka liittyvät Lähi-itään. Tapahtumat vievät silloiseen Babyloniaan keskelle taistelua, jossa vastavoimat ruokkivat toisiaan. Kuningas Nabucco on valloittanut Jerusalemin ja hallitsee juutalaisia julmasti tyttäriensä kanssa. Vapaudenkaipuu ja usko paremmasta tulevaisuudesta pitävät yllä alistetun kansan toivoa kuningas Nebukadnessar II:n, Nabuccon, hallitessa vuonna 600 eaa. Jerusalemissa ja Babyloniassa.

Vähemmän teologiaa, enemmän valtapeliä

Vallasta taistelevat oikeat ja väärät jumalat.

Kiljunen karsii ohjauksessaan Nabuccosta teologista näkökulmaa korostaen sen sijaan valta-asetelmien tuomia jännitteitä ja motivaatioita.

– Tätä oopperaa ohjatessa on ollut pakko ottaa kantaa yhden ja ainoan oikean jumalan olemassaolon oikeutukseen. Itse en siihen usko, vaikka jumaluuden kokemus on kaikille yhteinen. Tuon yhden ja ainoan oikean nimen julistaminen tai valitseminen johtaa yhä edelleen järkyttäviin konflikteihin kaikkialla ihmiskunnassa.

Tärkeää Kiljusen mielestä on pohtia, millä ehdoilla ihminen uskoo, keitä hän uskoo ja miksi. Mikä on totta, mikä harhaa? Kuinka valta, väkivalta ja vääryys ilmenevät ikiaikaisissa tarinoissa? Ja kuinka uskontojen myötä näitä tarinoita käytetään yhä edelleen vallan välineinä, jotta hullut hallitsijat voivat johtaa sokeaa, alistettua kansaa. Uskonnot ja valta ovat aina kulkeneet käsi kädessä.

– On selvää, että ohjaukseni on myös poliittinen, koska se käsittelee valtaa. Nabuccossa on paljolti kysymys siitä, kuinka asioita tulkitaan, minkälaisena maailma halutaan nähdä. Tämä ooppera heijastelee sellaista maailmankuvaa, joka herättää ristiriitaisia tunteita kenessä tahansa. Erityisesti siksi, koska siinä käsitellään historiallisia tapahtumia jotka liittyvät Lähi-itään, joka edelleenkin on tulenarka alue. En kuitenkaan suoranaisesti viittaa ohjauksessani Syyrian sotaan. Nabuccon asettama suurin kysymys on se, millä ehdoilla ihmiset suostuvat uskomaan asioihin.

Ajoittamisen taidetta

Oopperan päähenkilöksi Nabuccon ja sen vaativamman roolin, Abigaillen lisäksi nousee kuoron esittämä kansa, joka suostuu seuraamaan johtajiaan. Nabuccon suosituin kohtaus on komea heprealaisten kuoron laulama vapauden kaipuuta kuvaava Va, pensiero.

Nabuccon roolin laulava Tommi Hakala tähdentää, että ooppera on ajoittamisen taidetta.

– Ajoittaminen on aivan oleellista tarinan ja illuusion välittämisessä. Nabuccon rooli on haastavaa laulettavaa, mutta se on myös hyvin kiitollista. Verdi on ollut loistelias säveltäjä jo tuolloin, ensimmäistä kertaa Nabuccon roolin laulava Hakala selvittää.

– Ääneni on kypsynyt näihin vaativiin rooleihin, joissa tarvitaan rohkeaa karaktääriä ja notkeaa muuntautumiskykyä, kuningasroolin Verdin Macbethissäkin laulanut, komeaa kansainvälistä uraa tekevä baritoni selvittää.

Nuoren Verdin musiikki Nabuccossa perustuu bel canto traditioon, vaikka säveltäjä jo näyttää kulmahampaitaankin, joilla hän myöhemmissä oopperoissaan pääsee puremaan, Hakala kuvailee.

Julmuuksia ja toivoa

Nabuccon julmaan tapausten kulkuun on limitetty myös toivoa.

– Siihen on kirjoitettu armon mahdollisuus ristiriitaisen, julman ja pahan, mutta myös herkkyyttä esiintuovan Abigaillen kuoleman myötä. Ohjaukseni on aika armoton. Toivo syntyy vain siitä oivalluksesta, että katsoja kokee reflektion kautta, että maailma voisi olla toisenkinlainen kun tässä esityksessä.

Lopulta ihmisen sisäinen vallanhimo esityksessä joutuu vastakkain sorrettujen voiman kanssa. Vangitsija palaa vapauttajaksi. Voiko ihminen muuttua?

ILMOITUS
ILMOITUS

– Yksittäiset ihmiset kyllä muuttuvat, mutta laajemmin ajatellen ihmiskunnan historia on näyttänyt moneen kertaan, että toistetaan samoja virheitä. Pysyviä, isompia muutoksia ei ole helppo saada aikaiseksi. Aina, kun vallan ote heikkenee tai valtaa vapautuu, se tyhjiö täyttyy. Kysymys on siitä, kuka tai ketkä vallan kulloinkin ottavat ja miten sitä käyttävät, ja mikä on vallassa olevan tahon valistuneisuus.

– Antti Mattilan Nabuccon lavastus on hyvin konkreettinen tila, jonka kautta se kääntyy metaforaksi. Kiljunen kuvailee.

– Näyttämö on illuusio, johon lapset tulevat leikkimään aluksi. Kunnes syntyy konflikteja ihmisten välillä. Maailma muuttuu vankilaksi. Paratiisi muuttuu helvetiksi. Näyttämöä hallitsee muuri. Onko se Länsirannan, vankilan tai mikä tahansa ihmisen rakentama muuri, jää katsojien tulkittavaksi.

Taiteen, oopperankin merkitys piilee Kiljusen mukaan siinä, että siitä kumpuaa asioita, jotka vaikuttavat ihmisten ajatteluun ja tunteisiin.

– Taiteen avulla on kautta ihmiskunnan historian muutettu maailmaa. Aivan eri asia on, kuinka pysyviksi nämä muutokset ovat jääneet. Taide on kommunikaatiota, ja ihmisten välinen kommunikaatio muuttaa ihmistä. Paljon riippuu siitä, kuinka altis taiteen kokija on vastaanottamaan taiteen sanomaa ja merkityksiä. Taide reflektoi ja heijastelee sitä todellisuutta ympäristöä, missä se syntyy ja saman aikaan muuttaa sitä.

Tampereen ooppera: Giuseppe Verdi: Nabucco.Nimiroolissa Tommi Hakala (Nabucco), Mlada Khudoley (Abigaille), Tuomas Pursio (Zaccaria), Tiina Penttinen (Fenena), Mati Turi (Ismaele), Jouni Kokora (Baalin pappi ), Tero Harjunniemi (Abdallo), Suvi Väyrynen (Anna).
Musiikinjohto Alberto Hold-Garrido. Ohjaus Vilppu Kiljunen. Lavastus Antti Mattila. Puvut Piia Rinne. Valosuunnittelu Jussi Kamunen. Kuorokapellimestari Heikki Liimola. Tampere Filharmonia. Tampereen Oopperan kuoro.

Tampereen Oopperan ensi-ilta Tampere-talossa 14.2.2015
esitykset:
Ke 18.2. klo 18.30
La 21.2. klo 15
Ke 25.2. klo 18.30
La 28.2. klo 15

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään