KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Nürnbergin mestarilaulajat taiteen filosofian kimpussa

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on Nürnbergin mestarilaulajat -oopperan keskeisin henkilö.

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on Nürnbergin mestarilaulajat -oopperan keskeisin henkilö. Kuva: 2015 Sakari Viika

Siskotuulikki Toijonen
19.3.2015 14.45

Viisi tuntia ja rapiat oopperakatsomossa on melkoinen koitos tämmöiselle oopperaentusiastillekin. Ei siis ihme, että Kansallisoopperan Richard Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajia katsellessa ja kuunnellessa mieleen juolahti Pentti Haanpään mainio novelli Urakka kirkonkävijä. Tarinassa palkataan kyläläisten toimesta suruton miekkonen käymään kelirikkojen aikaan sanan kuulolla sunnuntaisin kirkossa muidenkin edestä. Pitkäksihän siinä kirkon penkissä Jussi Korkatin aika tulee vähälahjaista rovastia kuunnellessa, Jussi kun ei ole kovinkaan kirkonkipeä eikä jumalansanan vaivainen.

Kansallisoopperan Nürnbergin mestarilaulajien kaksi ensimmäistä näytöstä kun luvalla sanoen ovat melkoisen jahkaavia ja dramaturgisesti köykäisiä. Mutta, ei hätää, sillä Wagnerin ylivertainen musiikki – vaikka se ei hienointa Wagneria edustakaan – vie mukanaan oopperan lumoon ja loppua kohden esityksen draaman kaari tiivistyy huipentuen laulukilpailuun ja komeaan – jopa hieman liioiteltuun karnevaaliin.

Ei myyttiä, vaan faktaa

Toisin kun Wagnerin muut oopperat, koomisena oopperana markeeratun, kepeähkön Nürnbergin mestarilaulajien (1868) taiteen asemaa ja muuntuvuutta sinänsä kiinnostavasti pohtiva libretto ei kulje mystiikan poluilla, vaan perustuu tositapahtumiin. Oopperassa kuvataan keskiaikaista mestarilaulajaperinnettä, jonka puitteissa ihmissuhdedraamat vellovat. Kyseessä on uuden ja vanhan ristiveto ja dogmaattisten sääntöjen uhmaaminen perinteisessä laulukilpailussa.

Tarinalla mestarilaulajista on faktinen pohja. Erityisesti Nürnbergissä, mutta muuallakin Saksassa, oltiin 1500-luvulla innokkaita runouden harrastajia ja järjestettiin laulukilpailuja. Mestareista maineikkaan oli vuosina 1494- 11578 elänyt suutari, mestarilaulajien johtajaksi valittu Hans Sachs, joka on oopperan keskeisin henkilö. Myöhemmin myös Goethe ylisti hänen runouttaan.

Kilpailun, jossa mestarilaulaja saa palkinnokseen viehättävän ja varakkaan Evan, käsityöläismestarilaulajat edustavat kangistunutta taidetta, kun taas paikalle ilmestyvä railakas ritari Walther von Stolzing tuo esiin uudenlaisen tavan laulaa, uutta taideilmaisua.

Ei natsismia

Nürnbergiin sijoittuvan oopperan patrioottinen loppukohtaus, jossa ylistetään ”pyhää saksalaista taidetta” ja sen perinnettä on houkutellut monet ohjaajat limittämään oopperan nationalismiin ja natsismiin. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä 1868 sävelletyn oopperan kanssa, eikä muutoinkaan Wagnerin suhteen, vaikka hänen musiikkiaan natsien toimesta hanakasti käytettiinkin.

Eikä liioin sovinismin, vaikka Nürnbergin mestarilaulajissa naiset esineellistetäänkin ”palkinnoksi” ja saavuttamattoman tai saavutetun rakkauden kohteiksi. Lähinnä Wagner tässä oopperassa hakee utooppista harmoniaa ja parempaa elämää yhteiskunnan muutospaineissa – ei vaan musiikillaan – vaan myös tarinallisuudella.

Ensi-ilta Zürichissa 2012

Berliinissä 1935 syntyneen, yhteiskuntakriittistä ohjauksistaan tunnetun ja arvostetun Harry Kupferin ohjaama Kansallisoopperaan esitys on hankittu Helsinkiin Zürichin oopperasta. Siellä se sai hänen ohjaamana ensi-iltansa 2012. Tällä kertaa hänen tulkintansa ei ole yltiöyhteiskunnallinen, vaan seesteinen, ajaton ja hieman jahkaileva taiteen filosofiassaan. Mitään viittauksia natsiaikaan tulevaisuuteen suuntaavassa esityksessä ei ole, ja hyvä niin.

Hans Schavernochin lavastama esitys sijoittuu sodan tuhoaman Nürnbergin Katariinankirkon raunioille ja tulevaisuutta kuvaaville rakennustelineille. Karu, Saksan jälleenrakentamista kuvaava lavastus on toimiva ja kaupungin siluettia kuvaavine taustakuvineen kaunis.

Vaikka Kansallisoopperan esitys ei Kupferin ohjausten parhaimmistoon kuulukaan, on hienoa, että Nürnbergin mestarilaulajat vihdoinkin 65 vuoden jälkeen nähdään Suomessa, sillä esitys on musiikin ja lähes kauttaaltaan hyvän ensemblen juhlaa.

Huumaa saa odottaa

Kansallisoopperan ylikapellimestariksi vuonna 2013 valittu Michael Güttlerin johtama orkesteri hieman arasteli kauniin alkusoiton parissa, eikä wagnerilaista huumaa ja intensiteettiä oikein löytynyt ensimmäisissä näytöksissäkään, mutta mitä pidemmälle esitys eteni sitä upeammin ja herkkävireisemmin musiikki soi.

Ralf Lukasin hyvin esittämä ja laulava suutari Hans Sachs on oopperan keskeisin henkilö. Hän on, hyvyyttä ja syvällisyyttä sekä taiteen tuntemusta omaava mestarilaulaja. Rakastunut Evaan hänkin, mutta luovuttaa paikkansa kivulla ilmiselvästi paremmalle ja lahjakkaammalle sanan- ja lauluntaitajaritarille. Sachs on väsymätön taiteen, sen voiman ja kauneuden ylistäjä, vailla nationalistista uhoa. ”Jos vaikka turmioon maa joutukoon, jää Saksaan silti taide ain”, tämä 1500-luvulla Nürnbergissä elänyt suutari toteaa (Jalmari Finnen kääntämässä libretossa) enteellisesti.

Mestarilaulajien koomisin hahmo – jos nyt saksalaisesta huumorista ja komiikasta voidaan puhua – on surkuhupaisa, tärkeilevä kirjuri Beckmesser, jonka välityksellä Wagner antaa huutia kriitikoille. Itsekin palkintona olevaan Evaan ihastuneen kirjurin tehtävänä on kirjata liitutaululle mestarilaulaja kandidaattien virheet. Ja kyllä hän niitä löytääkin. Harmillista, että Beckmesserin rooliin rekrytoitu Michael Kraus oli ensi-illan tuoksinassa sairastunut, ja vain näytteli roolinsa. Näyttämön laidalla Amin Kolarczykin hoiti lauluosuuden.

Kuoron joukkotappelut

Kilpailun voittavan ritari Walther von Soltzingin romanttisen järrikän roolin hieman epätasaisesti laulava Mika Pohjonen ylsi hienoihin suorituksiin aarioissaan, ja lähes kauttaaltaan muutoinkin.

Illan hienovireisemmästä laulusta vastasi, kaunisääninen, varmaotteinen ja näyttämöllisesti mainio Tuomas Katajala Waltherina.

Heleä-ääninen Tiina-Maija Koskela miesten intohimojen kohteena ennätti sylistä syliin ja oli muutenkin touhukas mutta ei äänellisesti aivan yltänyt Evan vaativaan rooliin lopun kvartettoa lukuun ottamatta. Hänen aikansa Wagner-laulajana vaatii vielä kypsymistä ja kehittymistä.

Nina Keitel Waltherin rakastetun Magdalenan roolissa lauloi erinomaisesti ja näytteli uskottavasti ja herkästi.

Kansallisoopperan kuoron joukkokohtaukset olivat melkoista liioittelua, ikään kun heidän olisi pitänyt joukkotappeluineen pitää huoli esityksen dynamiikasta. Mutta se ei kuoron soinnin ja upean laulun tahtia haitannut.

Suomen Kansallisooppera: Richard Wagner: Nürnbergin mestarilaulajat.
Ohjaus Harry Kupfer. Lavastus Hans Schavernoch. Puvut Yan Tax. Valaistus Jürgen Hoffmann,
musiikinjohto Michael Güttler.
Ensi-ilta 13.3.2015

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään